Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z pražského Hlavního nádraží vyjíždí na Moravu běžný rychlík, ovšem tentokrát se zvláštní zásilkou, kterou v poštovním voze hlídá stráž Veřejné bezpečnosti pod velením poručíka Lenka (R. Brzobohatý). Zásilku tvoří zbrusu nové bankovky, určené do oběhu. Během cesty však dojde na krátkém úseku trati ke dvěma tragickým událostem. Na 196. kilometru je zavražděna mladá žena, o pět kilometrů dál dojde k explozi poštovního vagonu. Případu se ujímá major Kalaš (J. Sovák) s mladým spolupracovníkem Karlíčkem (J. Hanzlík). Prvním podezřelým je právě poručík Lenk, který výbuch jako jediný z ostrahy přežil. Ovšem záhy se ukáže, že Lenk zůstal naživu jen díky tomu, že jej skutečný pachatel omráčil, a že stopy k rozuzlení záhady vedou zpět do Prahy… Tento film ze série o majoru Kalašovi jako jediný nenatočil režisér Petr Schulhoff, jenž stál za filmy Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969) a Diagnóza smrti (1979) nýbrž Josef Mach. V tomto filmu si hlavní roli taktéž nezopakoval Rudolf Hrušínský, jako ve zbývajících, ale Jiří Sovák. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (197)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(2x) Nejdřív jsem četl knihu Eduarda Fikera Série C-L a až pak viděl film, který dýchal stejnou atmosférou, jakou jsem si představoval při čtení. Některé vedlejší pasáže byly z časových důvodů pro filmovou verzi sice vyhozeny, nicméně hlavní myšlenka a zásadní momenty a figurky neztratili nic z knižní předlohy. Navzdory tomu, že má Fikerův román podtitul detektivní fantasie, tak celé dílo (ať už knižní nebo filmové) s populárno-vědeckým charakterem se nese ve velice důvěryhodné rovině s kvalitní ukázkou praktického využití kriminalistiky při objasňování případu a odhalování pachatelů. Jedním z rozměrů příběhu je takřka dokumentární linie příběhu s celou řadu využitých kriminalistických metod a prostředků (od podrobných ručních kreseb plánů, otisků, stopy po vozidlech, přes rekonstrukci, špionážní akci, až po moderní filmový materiál) a poctivé důkladné práce vyšetřovatelů, při které je zapotřebí navíc i smysl pro logickou dedukci. Přidaná hodnota filmové adaptace spočíva pak v hvězdném hereckém obsazením a působivém vizuálu připomínajícím svou temnou atmosférou na černobílém obrazu žánr film-noir. Jako atraktivní odlehčení pro diváky pak působí přítomný typický jemný humor, který nepostrádá čs.tvorba častokrát i ve velice vážných filmech, tady zejména v dialozích mezi Sovákem a Hanzlíkem. Za mě nejlepší filmová role Jiřího Sováka... Pic kozu do vazu! 95% ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Vcelku banální zápletka je tady překvapivě slušně rozvedena a "zašmodrchána". Sovák sice není možná tak dobrý Kalaš jako Hrušínský, ale s případem se potýká dobře, i díky Hanzlíkovi (ten mi trochu připadal jako Radar z MASH, taky všechno udělal ještě dříve, než mu Kalaš řekl :) ). Vyústění příběhu sice asi překvapí jen opravdové naivky, ale zase tak průhledné to od počátku není. Snímek staví (kromě hereckých výkonů) na postupném budování atmosféry a pomalém odhalování pravdy kousek po kousku, ale místy se objevuje i náznak humoru (viz Tosimem uvedená citace). ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Jeden z mála českých krimi filmov, ktorý má napätie, spád, humor aj spracovanie porovnateľné s kvalitnými obdobami súdobej západnej produkcie, navyše šikovne - krimi líniu nerušiaco - obohatené o nenápadne ukázane špecifiká života socializmu sovietskeho strihu. Opraty sa už uťahovali, no toto ešte u súdruhov prešlo. Odporúčam aj knyhu, v úvodných titulkoch označenú ako "detektivní fantasie", ktorá tvorí predlohu scenára filmu - "Série C-L" od Eduarda Fikera. ()

Gavin87 

všechny recenze uživatele

Tento film mám rád především pro odlehčenost, kterou mu dodává suchý humor majora Kalaše v podání Jiřího Sováka. Ale ani u tohoto filmu se nemohu zbavit dojmu, že scénáristé šlápli trochu vedle. Totiž když vyšetřovatelé konečně zjistili identitu a adresu pobytu "pana Trojánka" a rozhodli se jej navštívit, tak teprve nyní zjistili, že je po smrti a seznámili se s čerstvou vdovou - Květou Fialovou. Když potom v závěru filmu potřebovali zjistit, zda se pan Bláha nepohyboval v bydlišti "pana Trojánka" - tedy pana Velena a Fialové, nechali si pustit film, který policisté "hlídající" Trojánkův dům natočili, aby zde viděli ze vchodu domu odcházet nejen pana Bláhu, ale rovněž posléze paní Fialovou, jak běží volat do budky VB. Jen je mi záhadnou jak předem mohl někdo dát pokyn natáčet před vchodem Trojánkových, když se okamžitě po zjištění jeho adresy za ním vydali a už byl po smrti.... ()

ghatos 

všechny recenze uživatele

Major Kalaš v podání Jirky Sováka se mi líbil. Jeho osobité pojetí s vtipnějším nadhledem oproti původnímu noir Rudolfovi Hrušínskému předkládá divákovi alternativní variantu detektiva. Má výtka míří ke zbrklejší poslední třetině příběhu. Tam je to trošku neučesané. Také tomu celkově chybí hutnější psychologický podtón. 69%. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (26)

  • Radoslav Brzobohatý jako por. Lenk svou roli v reálném čase celou proleží, ať už v nemocnici nebo sanitním vagóně. Normálně se pohybuje pouze při retrospektivních záběrech při výpovědi ředitele banky. (Robbi)
  • Vůz, ve kterém se přepravují peníze, exploduje a začne se z něj kouřit, ale ve vcelku kompaktní podobě jede dál po kolejích. Při příletu mjr. Kalaše (Jiří Sovák) na místo výbuchu je však vyhozen z kolejí a navíc z větší části rozmetán. (Robbi)
  • Původní major Kalaš (Rudlof Hrušinský) se v tomto filmu neobjevuje a je nahrazen Jiřím Sovákem, protože měl od roku 1969 zakázáno točit filmy. (hendrich6)

Reklama

Reklama