Reklama

Reklama

Zapadákov

  • Česko Badlands (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Píše se rok 1959, Kit (Martin Sheen) zavraždil několik lidí a jeho nová přítelkyně Holly (Sissy Spacek) byla při tom. Aby unikli trestu, prchají přes Jižní Dakotu a Montanu a předstírají, že se nic nestalo. Pocit viny je však příliš velký a dokáže pronásledovat na každém kroku. Zapadákov je první ze tří významných filmů scenáristy/režiséra Terrence Malicka (Nebeské dny, 1978 a Tenká červená linie, 1998) inspirovaný skutečným, děsivým příběhem vraždění na americkém středozápadě roku 1958. Malick nápaditě proměňuje příběh do provokativní studie lidí odcizených od běžného života. Krásně natočený a nezapomenutelně zahraný, to je filmová pouť Zapadákovem. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (222)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Kriminální drama o mladé dvojici na útěku před policií, to není nic nového. Jenže Malick ho vyzbrojil trochu chytřejším scénářem a výborně ho natočil. Výborná kamera, dobře zvolená hudba a přesvědčivý pár Martin Sheen & Sissy Spacek v hlavních rolích. Kdybych už neviděl Malickovy Nebeské dny, šel bych možná na plný počet (90%). ()

Aidan 

všechny recenze uživatele

Malickova prvotina: Historka o jednom romantickém zabijákovi, co vypadá jako James Dean, a znuděné holce odvedle, podaná bez glorifikace zločinu (vznik zločineckých legend je v závěru spíš ironizován), ale i bez moralizování. Režisér nesoudí lidi, snaží se spíše zachytit krásu světa a zlo, které je v něm, pocit ztraceného ráje a stesk po místě, kde štěstí nepomíjí, což pak v různých variacích natočil ještě několikrát znovu a pokaždé výtečně. Příběh jako by byl spíše kulisou k postavám. ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

Malick lyricky banalizuje americké mýty svobody, rebelských psanců i mladé lásky a staví je tváří v tvář přízemnosti násilí i nezměrnosti všehomíra. Jeho báseň pomíjivosti stojí na neokázalých kontrastech - prázdnoty ikon oproti věčnosti, přemíře slov bezvýznamných vůči mlčenlivé oslnivosti světa, krutost bez zlovolnosti, snaze otisknout se do historie blednoucí vůči apatické lhostejnosti času. Celé dílo pak lemuje motiv nevinnosti, potažmo naivity, a to nejen ve smyslu lásky, ústředních postav a jejich pohledu na svět, ale také samotné Ameriky, chráněné v době děje neotřesitelnými legendami, které ale v době vzniku filmu už dávno padly. A přitom Malick usiloval o to zasadit film do snového bezčasí oproštěného od konkrétní doby, byť se k času v mnoha detailech a liniích vztahuje. Podobně také navzdory tomu, že usiluje o odromatizování a přesah vůči všem legendám o milencích na útěku ve spirále násilí, se "Zapadákov" paradoxně sám stal mýtem, na který navazují další takové příběhy, navíc vyloženě dobově definované - obzvláště to platí o dvojici děl podle Tarantinových scénářů "Takoví normální zabijáci" a "Pravdivá romance" (druhý z nich vyloženě Malickův film cituje v hudebním motivu). Na druhou stranu Malick, který svou tvorbu zasvětil vyjadřování totožných motivů napříč různými příběhy, sám moc dobře ví, že některé příběhy nelze než opakovat a tím dokládat jejich nadčasovou platnost. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Terrence Malick je indivíduum. Badlands je zvláštny film. Takmer anticky vystavaný tragický príbeh lásky, v ktorom musí hrdina opustiť svoj život a čeliť osudu, aby získal svoju milovanú, ktorý je tu však obrátený takmer naruby - hrdinom je absolútne obyčajný 25-ročný, o nič sa nezaujímajúci fešák a flákač, pracujúci ako smetiar, ktorý sa jedného dňa rozhodne zrealizovať svoj veľký útek zo sveta. Vezme to najnutnejšie, svoju milovanú, zastrelí jej otca a hurá do nekonečných plání a prérií zabudnutej zeme. Teda vlastne Severnej Ameriky. Celý film je natočený tak, aby pôsobil veľmi realisticky, no nielen to - až prachobyčajne, akoby chladnokrvné zastrelenie minimálne 6 ľudí bola úplne bežná vec. A divák, ktorému je Kit sympatický a fandí mu, to tak berie tiež. Predsa len Kit zabíja len tých, ktorý jeho plán ohrozujú. A tak jeden a pol hodiny sledujeme film, v ktorom sa okrem dvoch naháňačiek a niekoľkých vrážd v podstate nič nedeje. Len sa jazdí z jedného miesta na druhé, počúvame rozprávačské vstupy Sissy Spacek a znudeného pofľakovača Martina Sheena. Aspoň je vidno, po kom je Charlie. 95% ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Extrémne nezáživne podaný snímok, kompletne postavený na úvahách mladej devy, myslením mimo reality, ktorej pohľad na život spĺňal tie najprimitívnejšie kritériá. Táto forma spracovania by mi nijak mimoriadne nevadila, keby nebola doslova jedinou, a hlavnou formou, ako prezentovať veškeré myšlienky filmu. V dnešnej dobe už mizerne pôsobiaci thriller bez emócii, s katastrofálnym strihom teda nijak extra neohúril, a mňa doslova zaráža, to závratné hodnotenie. Nebavilo .. ()

Galerie (56)

Zajímavosti (34)

  • Kit (Martin Sheen) a Holly (Sissy Spacek) prchají postupně v těchto vozech: Mercury Coupe ročník 1951, Studebakeru Champion Starlight De Luxe z roku 1949 a v Cadillacu Series 62 Hardtop Coupe ročník 1959. (J.F.B.)
  • V roli Miad se ve filmu objevila Dona Baldwin, která pro film pracovala coby kostymérka. (J.A.K.)
  • V průběhu filmu se objevují nápisy a reklamy na ropnou společnost Phillips 66. V době natáčení filmu pro ni pracoval otec Terrence Malicka. (Borrtex)

Související novinky

Remake Vrány našel hlavní hvězdu

Remake Vrány našel hlavní hvězdu

03.04.2022

Po několika nezdařených pokusech oživit novou verzi Vrány, včetně jednoho s Jasonem Momoou (Aquaman, Hra o trůny) v hlavní roli, se sdružení nezávislých producentů Hassell Free Productions, The… (více)

Reklama

Reklama