Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jedna noc a jeden dokonale připravený zločin. Julien Tavernier, bývalý důstojník cizinecké legie, využívá své zkušenosti v práci pro firmu, jejíž činnost je úzce spjata s politickými zájmy a surovinami. Je milencem manželky šéfa společnosti, se kterou se dohodnou, že jejího muže zavraždí. Zločin je dokonale připraven a vše vychází podle plánu, ale stačí jediná maličkost aby...
Film Výtah na popraviště režiséra Louise Malla přináší divákům jedinečný filmový zážitek. Vypráví obrazem, atmosférou, hudbou a hereckou tváří tak, jak to dokáže jen málokterý film. V černobílém obraze klasika filmové kamery Henriho Decae prochází noční Paříží chladná Jeanne Moreauová za zvuků tesknivé hudby Milese Davise a připomíná nám, jakým čarovným způsobem dokáže film vyprávět. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (96)

borsalino 

všechny recenze uživatele

Vynikající námět i přesvědčivé herecké výkony, bohužel trošku tomu chybělo temnější rozvinutí zápletky. Prostě to dopadlo podle očekávání a myslím, že je to škoda, mohl z toho být pěkně napínavý film noir. Nicméně výkon Jeanne Moreau byl výborný a film celkově řadím k těm zajímavějším z francouzské kinematografie. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Noir ve stylu francouzské nové vlny nepostrádá zajímavě zamotaný příběh, ovšem, co je mu to platné, když hlavní postavy (obzvlášť mladá dvojice) jsou chladné jak psí čumák a místo soucitu si zaslouží pořádnou ránu mezi oči. Emoce, které ve francouzských filmech beru jako samozřejmost a v žánrovém filmu tuplem, jsem zde zcela postrádal. Špatný film to není, ale za viděnou stojí pouze díky charismatické krásce Jeanne Moreau a stylovému Lino Venturovi (i když se objeví jen na chvilku). 50%. ()

Reklama

Chudobka 

všechny recenze uživatele

Když jsem tuhle "noirovku" viděla před pár lety poprvé, úplně mě dostala. A teď si to užívám znovu. Dokonale připravená vražda, ale všechno zhatí zapomenuté lano. Černá kočka za oknem, Julien uvízlý ve výtahu, Jeanne Moreau kráčející po ulici za doprovodu úchvatné jazzové trubky Milese Davise (26. a 27. minuta filmu - pro mě absolutní vrchol),naivní mladí milenci, Lino Ventura jako vyšetřovatel...Film je černobílý, atmosféra dokonalá, francouzština (kterou jsem z doby studentských let ještě úplně nezapomněla) nádherná. Skvělý zážitek! ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Bez těch pískajících gum a klaksonů na dálnici by to byl asi nejtišší noirek v historii. Moc se mi líbil způsob střihu resp.. vyprávění - třeba vražda pana Caralu. Nechápu, proč Česká televize nenapíše minimálně KAPITÁLKAMA, že film pustila v původním, nikdy nevysílaném dabingu. To je počin hodný chvály, výjimečná práce. Excelují tu Bohdanová, Brousek st., Satoranský a Potměšil. ()

argenson 

všechny recenze uživatele

Zajímavý filmový zážitek náhodou odchycený na STV2 (s českými titulky). Jedním dechem ovšem dodávám, že jsem od režiséra a jeho kousku na hranici nové vlny a noir filmu čekal víc. Výborně vystavěná zápletka, která by si s přehledem vystačila na dva solidní příběhy, v závěru se to ale nakonec sjednotí a celé to drží pohromadě i jako jeden film. Nějak se ale nemůžu porovnat s herci. Priority v obsazení hlavních rolí trochu nesouzní se skutečným příběhem. Maurice Ronet je půlku filmu zavřenej ve výtahu, Jeanne Moreau se stejnou dobu jen příležitostně melodramaticky plouží po ulicích a hospodách. Takže první půlku táhne mladá dvojice, v níž bývalý dětský herec Georges Poujouly je tím silnějším článkem, i tak se ale oba chovají divně. Vycházející německá hvězda Elga Andersen se tu jenom mihne jako později zastřelená Němka. Připočítejme k tomu pár nelogičností, jimž dominuje fakt, že po dramatické a probdělé noci všichni hlavní protagonisté poránu nenesou známky únavy a stresu (což okázale předvádí Maurice Ronet vystupující z výtahu nažehlenej a oholenej jak do plesu). Ale nakonec uznávám, že kdybych koncem padesátých let chodil do kina na ruský a český agitky, tohle by mě asi dostalo na kolena. V roce 2011 ovšem jen průměr. ()

Galerie (46)

Zajímavosti (38)

  • Príbuznosť snímky a klasickej tragédie má mnoho odkazov. Postavy vo filme stavajú mnohokrát na mylných domnienkach. Významným je aj prvok fatalizmu – hrdinovia nevedia čo im osud nachystal a nevedia sa mu vymaniť, drobné chyby ich vedú do pasce. Paralelu s klasickou tragédiou vysloví aj postava zástupcu prokurátora keď v replike pred novinármi vyhlási: „Tento nový prípad Dominici je ako klasická tragédia a bude vyriešený do 24 hodín.“ Prípad Dominici je jeden z najznámejších prípadov vo Francúzsku a nikdy nebol jednoznačne odhalený. V roku 1952 došlo na vidieku v Provensálsku k vražde anglického aristokrata, jeho manželky a dcéry. Z vraždy bol obvinený statkár, majiteľ pozemku, na ktorom boli nájdené telá. (Biopler)
  • Malle postavu Florence predstavil „zvnútra“ skrz sugestívne vnútorné monológy. Postava Juliena je sprostredkovaná „zvonka“ takmer bez slov najmä pomocou subtílneho popisu jeho činnosti. (Biopler)
  • Navrstvenie moderného jazzového soundtracku bol jeden zo spôsobov, ktorý sa film odlišoval od mainstreamu. Vďaka tomu a hlavne nakrúcaniu na lokáciách, taktiež svojskému použitiu noirového materiálu, je film považovaný za predchodcu novej vlny. (Biopler)

Reklama

Reklama