Režie:
Louis MalleKamera:
Henri RaichiHrají:
Catherine Demongeot, Philippe Noiret, Hubert Deschamps, Carla Marlier, Annie Fratellini, Vittorio Caprioli, Jacques Dufilho, Yvonne Clech (více)Obsahy(1)
Holčička Zazie přijíždí poprvé do Paříže a má jedno přání, tak veliké jak dokážou být jedině dětská přání, vidět pařížské metro. Jejím průvodcem a ochráncem při jejím pařížském pobytu je strýc Gabriel, který ji seznámí se svými přáteli, k nimž se malá Zazie chová s otevřeností a půvabem sobě vlastním. Takže, hurá do metra! Ale metro je zavřené, protože zaměstnanci stávkují a Zazie musí tedy vzít za vděk taxíkem Charlese, Gabrielova kamaráda. Ráno čeká strýce Gabriela nemilé překvapení: Zazie si vyšla poznat Paříž. A spolu s ní, jejím pohledem, poznávají Paříž a její obyvatele i diváci. Toto velké dobrodružství holčičky Zazie trvá třicet šest hodin a probíhá v překotném tempu a úžasné legraci.
Filmová adaptace slavného románu Raymonda Queneaua je ve filmu tím, čím je tento román v literatuře: je vynalézavá, směšná, plná gagů, s lehkostí i plnou vážností si pohrává s různými formami, zvuky, hudbou a barvami, stejně jako si literární text hraje se slovy, syntaxí a pravopisem.
(oficiální text distributora)
Recenze (65)
Tretí Malleho film a zase natoľko odlišný, pritom stále perfektne kombinujúci klasickosť a originalitu! Nezaraditeľná a provokatívna dadaistická fraška, ktorej môžu jej streštenosť závidieť všetky bláznivé komédie, jej nenapodobiteľnosť mnohí avantgardisti a jej novoty väčšina tvorcov „novej vlny“... ___ Seriózny filmár Louis Malle si neváha po Queneauovom vzore robiť srandu zo seba, tradičnej filmárčiny i mladej generácie, do ktorej ho často, ale zrejme neprávom, zaraďujú. Ako v MILENCOCH vystihol priam esenciálne jadro francúzskej romantiky a vo VÝŤAHU NA POPRAVISKO dokonalú atmosféru noirovej kriminálky, v ZAZIE mimoriadne výstižne zvizuálnil buričského, revolučného ducha avantgardných hnutí a tvorivého chaosu, ktorý ich sprevádza, a zostal pritom dokonale svoj. ___ Môžu nastať rozličné prípady... Buďto teoretický divák pozná výnimočnú literárnu predlohu a ( nakoľko mať aspoň približne predstavu, čo od tohto filmu očakávať, asi nie je možné ) cíti zvedavosť, ako si tvorcovia poradili so spracovaním tak absurdne skvelého, ekvilibristického, jazykovo vycibreného a tematicky unikavého diela. Alebo netuší, o čo ide a potom musí nutne zostať totálne vyplieskaný – ak náhodou nezaspí od nudy ( čo sa mi samotnému prihodilo pri prvom sledovaní ). ___ Ťažko hodnotiť, do akej miery sa Mallemu podarilo preniesť do filmu čo najviac z originálnej treskutosti a sofistikovanej irónie Raymonda Queneaua. Hoci sú mnohé situácie skutočne úchvatné, technicky prekvapivé a tvorivo nápadité, že by ma to zas tak nejak strašne oslovilo, sa nedá povedať... Každopádne je to ale unikát, skutočne iniciačné filmové dielo Veľkého kolégia patafyziky, výnimočné a osobité, na ktoré nejde zabudnúť... už len preto, že sa mu nič iného nepodobá. ()
Úvodnú túžbu dievčatka uvidieť metro vzápätí strieda bláznivo rozparádená jazda Parížom, obsahujúca v sebe prvky grotesky, bláznivej tancovačky, milostnej komédie a ktoviečoho všetkého ešte v tak razantnej mäteži až sa z toho hlava točí. Rovnomenná literárna predloha Raymonda Queneaua je skvelá, jej ducha skvele vystihol Malle narúšaním zdanlivého poriadku a životných schém s použitím náhlych vpádov, trikov, zrýchlenia a spomalenia obrazu, zmiznutiami a objaveniami postáv, sekmi v dialógoch, dejovými zvratmi. ()
Nevím, zda tento film má jiný smysl než taškaření, ale je mi to vlastně jedno. Ta krásná barevná a fantazií oplývající ztřeštěnost s oprsklou přidrzlou holčičkou (takovou francouzskou verzí Pipi punčochaté) putující pitoreskní Paříží (která je již jistě zničená turistickým a developerským ruchem) mne okouzlila a pobavila. ()
Fantasy komédia pre deti a mládež? A zýroveň experimentálny film s príbehom malého dievčatka uprostred obrovského veľkomesta snov? Na pozadí príbehu sa režisér Malle sa pohráva s pomerne originálnou zmes klasickej i modernej grotesky naprieč Parížom. Film síce zaberá Paríž z odvrátenej strany, ktorá zachytáva hlavnen preplnenie autami v obrovských dopravných zápchach a taktiež všadeprítomným smradom veľkomesta, ale prostredníctvom experimentov s nápadmi plnými detskej hravosti našťastie budí i pozitívne dojmy. Keď si po hodine sledovanie Zazie v metru poviete, že už viac bláznivé to nemôže byť, ostávajúca časť filme vás ešte niekoľkokrát dokáže presvedčiť o opaku!! Na môj vkus toho v čase blížiacom sa k záveru už bolo príliš, ale za mnohé skvelé či zábavné scény a za mladého Philippa Noireta tie 4 hviezdičky nakoniec dám. :-) ,,Čo chceš? To je nová vlna!" :o) (70%) (52 rokov filmu za 52 týždňov) ()
To byl cvokhaus jak z mého žvota. Film balancoval na hranicích geniality a totálního degenství. Nic mezitím. Zrychlené pohyby hlavních postav společně s dialogy zřejmě vytvořil někdo, kdo si po dobrém obídku dává jako dezert LSD. Třeba scéna sestupování ze schodů z Eiffelovky a souběžná dialogová hra se slovy obouch sestupujících mě přinutila vydat ze sebe takové HAHAHA, až jsem vzbudil sousedy. Lední mědvěd co se válí v posledním patře Ajfeldy mě úplně rozmlátil. Jelikož jak genilatu tak degenství mám mnohem více radši než průměr nemohu jinak. Navíc mě Zazie těžce připomínala Olinku se kterou jsem kamarádil v sedmi letech. To taky byla dívka plná obdivuhodných nápadů. Třeba: " Pájis, budeme házet kameny na vosí hnízdo, kdo to vydrží dýl vyhrává !" Vitěze říci neumím, ale druhej den by naše držky vyplašily i členy speciální zásahové jednotky. Takže jistě chápete důvody proč tenhle francouzskej blázinec z roku 1960 miluju. Oliči jestli žiješ a čteš to, co jsem tady vyblil, houkni. V parku jsem viděl sršání hnízdo i kameny ---schválně kdo to vydrží dýl. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (3)
- Futuristický dvoupatrový prosklený autobus je Citroën U55 Currus Cityrama z roku 1959. Linkový autobus se zeleným pruhem je Chausson ANG z roku 1956. (sator)
- Snímek označil za svůj nejoblíbenější Richard Ayoade. (rhead)
Reklama