Hudba:
Alex NorthHrají:
Elizabeth Taylor, Richard Burton, Rex Harrison, Pamela Brown, George Cole, Hume Cronyn, Cesare Danova, Kenneth Haigh, Andrew Keir, Martin Landau (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Caesarovy legie – výkvět mocného Říma – vítězí v občanské válce. Další Caesarovy kroky směřují do Egypta, kde právě probíhají spory o trůn mezi králem Ptolemaiem a jeho sestrou Kleopatrou, které se chce král zbavit. Kleopatra zde není a je patrné, že mladého krále zcela ovládá eunuch Pothinus. Caesar ale přijíždí právě proto, aby sourozence smířil a dohlédl na jejich společné vládnutí. Večer se objevuje Kleopatra. Do Caesarových komnat ji tajně přináší její věrný sluha Apollodorus smotanou v koberci. Kleopatra se pokouší Caesara přemluvit, aby pouze ji dosadil na trůn. Caesar skrývá velké tajemství – mívá nepříjemné záchvaty. Ale lstivá Kleopatra se o tom samozřejmě dozví. Caesar si uvědomuje, jak je na cizím území zranitelný. Nechává proto spálit egyptské loďstvo. Bohužel při požáru shoří i velká knihovna. To rozlítí Kleopatru, ale Caesar jí dává najevo svoji převahu i jako muž. Za tento čin je nucen svést první bitvu, ve které vítězí. Mezitím se eunuch Pothinus pokusí Kleopatru zabít. Za tento čin je Caesarem odsouzen na smrt a jeho pán – král Ptolemaios – je poslán do středu svých beztak obklíčených vojsk. Kleopatra je tak Caesarem jako jediná dosazena na trůn a mladý král téměř odsouzen na smrt. Kleopatra a Caesar se velmi sbližují. Ona by chtěla, aby zůstal v Egyptě a odsud společně vládli. Caesar však pomýšlí na návrat do Říma. Nakonec zůstává, protože mu Kleopatra oznámí, že s ním čeká dítě. O tom, že se Caesar v Egyptě oženil a zplodil syna, se dozvídá nejen jeho římská manželka, ale i celý Řím. Ne všichni jsou jeho činem nadšeni. Caesar se loučí s Kleopatrou a odjíždí do Říma, kde chce vše připravit k tomu, aby i ona se synem mohli vyrazit za ním... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (268)
Moc lásky a láska k moci. Filmové bakchanálie, které kromě 40 míčů taky stály hodně času, nervů a zdraví. Stoly se pod to vizuální krásou prohýbaly, ale že se člověk za ty čtyři hodiny žárlení a politikaření najedl, to nemohu říct.. Jinak Římský senát hrozný. Narval bych je do mišelinky tahat pneumatiky, hajzly intelektuálský. Docela by mě i zajímalo, jestli Marcus Antonius při bitvě u Actia velel ze své lodi s číší vína v ruce a nebo Richard Burton lil i z rekvizit.. ()
Přesně jak píše kleopatra, když se řekne "kleopatra" tak se mi vybaví neodolatelné uhrančivé oči Elizabeth Taylor... Z tohoto velkofilmu jsem nemohl spát už jako dítě a před nedávnem jsem si to mile rád zopakoval. Filmové zpracování tohoto přeslavného historického období je stále aktuální a jeho spíše konverzační tempo mi maximálně vyhovovuje. Velkolepá výprava a kostýmy stály za ty prachy a všechno to do sebe spolu s hlavními představiteli, hudbou a historií skvělé zapadá. Popravdě, ledasco asi bylo jinak, ale to je čistě věc názoru, dochovaných pramenů je poskrovnu a mnohé se od sebe líší. Snímek neztrácí nic ze svého půvabu a má co nabídnout i současnému divákovi lačnému po 3D. Jen samotný příjezd Kleopatry do Říma je fenomenální a ve filmových dějinách nemá konkurenci. Jednou bych si chtěl s velkou chutí tento filmový klenot prožít v kině na velkém plátně a v jeho plné stopáži. ()
Tuto filmovou verzi velkého Kleopatřina životního příběhu, do nějž vstoupili i velcí Římané prvního a druhého triumvirátu na sklonku existence republikánské periody římských dějin, je nutno chápat jako poměrně solidní odraz věcného zpracování líčení pohnutého Kleopatřina života v klasické antické literatuře. Balancování mezi kasovním trhákem a pokusem o historickou věrnost i snahou odvést své hollywoodské představě o velkofilmu a přitažlivé, peněžně zajímavé podívané dopadlo nad očekávání dobře. Herecké výkony, velkolepá výprava, která neznenásilňuje tehdy známou dostupnou historickou skutečnost, to všechno mluví ve prospěch tohoto dnes již klasického díla. Pohlížíme-li na něj jako na výtvor své doby rozvoje žánru hraného filmu v širším celku národní i světové kinematografie, odpadne řada dalších možných výhrad a naopak přibude nadčasových kladů. I stáří má svůj půvab a lesk, zvláště, když má tak mladé a sličné tváře např. jako Elisabeth Taylorová nebo Richar Burton. ()
Ten film nezemřel s Kleopatrou, ale s Juliem Caesarem! Harrisonova nenucená grácie a majestátnost nejenže ostře kontrastují s Burtonovým sebelítostivým a výbušným neurotikem (s úzkými rameny a pažemi jako hůlkami), ale hlavně představují jedinou autentickou emoci filmu. Další emoce dusí v zárodku Mankiewiczova ordinérní senzitivita a styl, a dále sama Taylorová v titulní roli. Její až absurdní marnivost [co výstup, byť pár sekund dlouhý, to jiný kostým… extravagantní líčení, účesy a dokonce klouboučky… tucet variací na hluboký dekolt, leč bez pointy:] jenom korunuje velmi sebestředný výkon, který skutečně zabíjí Kleopatru: ta je jednou pateticky milující ženou, jindy ambiciózní a destruktivní běhnou (aniž by se obě polohy někde střetly). Ve výsledku velmi ledabyle (co do profilace dekórů, postav, jejich motivací atd.) a bez inspirace natočený velkofilm, který je spíš spektáklem přehnaných gest a chlupatých údů, než čehokoliv jiného. Než nulové emoci, to už dám přednost třeba křesťanské hysterii QUO VADIS? od Le Roye... ()
Po smrti Liz Taylor jsem si uvedomil, ze jsem s ni nikdy nevidel ani 1 film, takze jsem si na jeji pocest rozhodl pustit jeji nejzasadnejsi kousek - Cleopatru. To jsem ale jeste netusil, ze me tahle uzasna myslenka bude stat vice nez 4h, kdyz jsem videl stopaz, tak me to vydesilo, budu u toho umirat nudou? Vubec ne, buhvijak akcni to sice rozhodne neni (no, krome jedne namorni bitvy vlastne vubec), ale nadherne promakane setove dekorace (pravem ocenene oscarem) a herecka smetanka zlate ery Hollywoodu me dokazala zaujmout po celou dobu. Snazim se radsi vubec nepremyslet jak Taylor vypadala ted ve stari, ale tak kazdy holt seschne a u zen to plati dvojnasobne, nicmene za mlada to byla kocka a Cleopatru hrala nadherne arogantne. 7/10 ()
Galerie (193)
Zajímavosti (42)
- Roli Marka Antonyho měl původně ztvárnit Stephen Boyd. (Coldrex)
- Elizabeth Taylor na začátku natáčení trpěla tak moc, že musela být na plac vždy přinesena, přesto zvládla prakticky jen kostýmní zkoušky. V jeden moment se její zdravotní stav tak zkomplikoval, že upadla do komatu – právě tehdy byla provedena akutní tracheotomie v zoufalé snaze zachránit ji život. Po šesti měsících natáčení a útratě 7 milionů dolarů bylo první natáčení Kleopatry ukončeno s výsledkem 10 minut celkově použitelných záběrů. (TroiMae)
- Scéna námořní bitvy mezi Octavianem (Roddy McDowall) a Marcem Antoniem (Richard Burton) natáčela u italského ostrova Ischia. (Rachmanino)
Reklama