Reklama

Reklama

Slunovrat

  • USA Midsommar (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Vztah Dani a Christiana už nestojí za nic. Možná to ale spraví výlet do severní Skandinávie s partou kamarádů. V odlehlé vesničce odstřihnuté od okolního světa se tu jednou za 90 let, na letní slunovrat, koná speciální slavnost. Mladí Američané si užívají bezstarostné prázdninové veselí v místě, kde slunce nikdy nezapadá. Vše se ale zvrtne, když je vesničané přizvou k rituálům, při kterých se místní ráj na zemi mění v čím dál děsivější peklo. Horor Ariho Astera (Děsivé dědictví) ukazuje, že za bílého dne se mohou odehrávat ty nejtemnější věci. (Aerofilms)

(více)

Videa (5)

Trailer 2

Recenze (819)

3497299 

všechny recenze uživatele

Aster je zřejmě pozorný čtenář Frazerovy Zlaté ratolesti (alespoň mimo jiné). Jistá předvídatelnost děje nevadí, jelikož zde nejde nutně o překvapení diváka, ale o nápadité propojení vícera motivických rovin. Autor se navíc nesnaží o žádné okázalé twisty a mindfucky, což je, vzhledem k tématu, celkem sympatické. Místo toho se soustředí na vnitřní svět protagonistky, tedy její vyrovnání se se smrtí a smrtelností. Číst film na rovině pomsty za nevěru, nebo co, je samozřejmě nesmysl. SPOILER: obětování jejího milence a úsměv na konci nevyjadřuje uspokojení dobře vykonané pomsty, ale definitivní odstřižení se od minulosti a znovunalezený duševní klid. V tomto směru Aster zajímavě pracuje s rozdílným přístupem k truchlení - zatímco mezi svými "přáteli" Dani se svým truchlením neustále uniká do soukromí v návalech panických ataků, ve snaze je všemožně potlačit, takže průběžné ujišťování a dotazování, zda je už v pořádku, vyznívá pokrytecky, nebo přinejmenším poněkud nesmyslně. V rámci nové komunity, do jejíchž řad dle očekávání zapadne, je jí umožněno otevřeně a sdíleně prožít truchlení se vším všudy a tím ji z jejího temného duševního stavu přepravit do nové životní fáze, ve které již nikoho z té předchozí nepotřebuje - možná vyjma Pelleho, který ji příhodně nasměroval. I díky tomu pak lze celou situaci vnímat dvojznačně: Dani je buď postava, která prošla iniciační cestou k znovunalezení a sebevědomí, nebo je jen pasivní oběť manipulace, stejně jako všichni ostatní (do jisté míry včetně členů komunity). Případně platí oboje zároveň. A to bez ohledu k morálnosti "alternativních řešení" oné pohanské sekty s poněkud fašizujícími rysy. Podobně s tímhle tématem ostatně pracuje i Hardyho film The Wicker Man. Aster není moralizátor. Ovšem není náhoda, že z hippies, tedy z tendence společenské degradace na jakýsi pseudo-přirozený stupeň, v domnění, že je jaksi pravdivější, čistší a tudíž oprávněnější, vznikla také Rodina Charlese Mansona. Aster je tvůrce, který kromě ojedinělého smyslu pro detail a invenční formální řešení disponuje také schopností pracovat s tématem v komplexním smyslu. Neboť tímhle se interpretační možnosti Midsommar zdaleka nevyčerpávají. Jediné, co mi na filmu trochu vadilo, byla až moc plochá postava Marka (plochost členů komunity je součástí výpovědi, neboť se na celou věc díváme z hlediska hrdinů, pro které je, přes jejich dílčí antropologické vzdělání, zdejší psychologie dosti nepřístupná a nepochopitelná). Ale, jak se jasně ukáže na konci, Mark v celé hře představoval symbolickou postavu šaška, blázna, přičemž zřejmě chyběl prostor dát jí více než tento jeden rozměr. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Mladej ale šikovnej Ari Aster už se projevil minulý rok se svým režijním celovečerním debutem Děsivé dědictví. Nebyl jsem nadšen, neskákal jsem do nebes, bylo ale jisté, že ten chlapík v sobě něco má a příště by to klidně mohl být i výrazně lepší film. Netrvalo ani rok a Aster se znovu hlásí tentokrát s horrorem Slunovrat. A překonal se Aster? Za mně určitě. Slunovrat stejně jako Děsivé dědictví není horror v tom pravém slova smyslu a s divákem si hraje pomalu a nekompromisně. Na rozdíl od Děsivého dědictví ale tahle hra s divákem funguje opravdu vydařeně a film, který trvá 146 minut nikdy nezačne působit zbytečně dlouhý nebo přetažený. Takové Děsivé dědictví, která trvalo 126 minut se natahovalo opravdu výrazně, tady ale ten pocit jednoduše nepřijde. Aster především dokázal vytvořit o poznání lepší postavy se kterými baví trávit čas- Hlavní hrdinka Dani je úžasná a divák s ní dokáže prožít každou její emoci, depresi, zmatení, chápání situace a především nadšení. A celý její vztah s Christianem je zajímavě zpracován. Reynor je jako Christian hodně fajn, Florence Pugh je ale jasná hvězda filmu, která by se ve finále nemusela bát získat za tenhle film Oscara. Jo až tak výborná je! Zatím co rozklad rodiny v Děsivém dědictví se Asterovi tak rozpadl pod rukama, de-konstrukce rozpadu romantického vztahu a zároveň přátelství v jeho podání funguje velmi dobře. VELMI DOBŘE! Už začátek předtím než se dojede do té podivné vesnice je fajn startem a film by možná bavil i kdyby se nikam nejelo a celou dobu se jenom řešili vztahové trable doma v USA. Jenže pak se přijede do Švédska v tu chvíli začnou ty pravé šílenosti! Na Asterův vizuál jsem si musel časem zvyknout, jakmile mu ale divák podlehne tak ho vlastně baví celé vyvíjení děje sledovat. Zatím co Dědictví se poněkud zbytečně táhlo na 2 hodiny, musím se přiznat, že by mi ve finále nevadilo kdyby Slunovrat trval i 3 hodiny. Minimálně! S každou postavou se divák snadno ztotožní a pochopí její emoci. Kamera Pawela Pogorzelskiho předhazuje jeden nádherný záběr za druhým. Fakt hezky se na to kouká. Problém mám s Asterem pořád v ohledu černého humoru. Aster ho očividně má, předhazoval ho už u Děsivého dědictví a je i tady. Mám černý humor občas hodně rád, Asterův mi ale pořád tak nesedí. A především si často nejsem jistej jestli to zrovna myslí vážně nebo si opět dělá černý humor. U Slunovratu jsem se mu sice zasmál rozhodně vícekrát (u Dědictví snad ani jednou co si tak vzpomínám!), pořád mi ale tak úplně nesedl. Někdy to i dost možná zpomalí až příliš a ztrácí to čas na věci, které by diváka zajímali víc. Stejně jako u Děsivého dědictví platí, že nic není jednoznačné a divák si může hodně domyslet mnoha způsoby, to ale ve finále beru jako takovou menší slabinu. Možná potěší fakt, že by měla vyjít o 30 minut delší režisérská verze, která by pár záhad vysvětlit mohla, onu původní verzi to už ale nespasí. Ten film ale zvládá jedno- Prodává šílenou švédskou sektu a dokáže jí ve finále udělat sympatickou. Jsou to sice magoři, mají ale svojí víru a plně jí věří. Z našeho pohledu to jsou pro nás monstra, z jejich pohledu jsme ale monstra my. Tenhle nejednoznačný pohled na věc film používá super. A minimálně kvůli ní stojí za zhlédnutí! Neříkám masterpiece, ale říkám dost dobrý. Aster si u mě trochu spravil reputaci a na jeho třetí film se vlastně těším. A i když si na tebe Akademie asi nevzpomene Florence, u mně si tenhle rok (zatím) jasná jednička! () (méně) (více)

Reklama

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Ari Aster už plně vyložil karty na stůl a ukázal nám svůj tvůrčí rukopis, Slunovrat se veze na vlně jeho předchozího Děsivého dědictví, ale čistokrevným hororem je snad ještě méně (chvílemi téměř připomíná procedurální etnologické drama, v němž drastické scény jsou jen tak mimoděk), vlastně se dost přibližuje jedné ze svých nepopiratelných předloh, Rituálu, a to chvílemi možná až moc. Každopádně napsané a natočené je to velmi zajímavě, Aster moc dobře ví, kam dát kameru a jak rozmístit herce na scéně, aby vytvořil vizuálně lahůdkové záběry. Navíc naprosto mistrně zobrazuje prostředí, v němž se divák i hlavní postavy musí nutně cítit jako nevítaní cizinci a okoření snímek i vcelku notnou dávkou humoru (postava hraná Willem Poulterem je naprosto k popukání i v jinak dost vážném příběhu). Je to sice poměrně předvídatelné v osudech stěžejních postav (což zřejmě byl záměr), přesto jde o technicky brilantní filmařinu, na níž se člověk rád dívá i ty dvě a půl hodiny, které poměrně rychle utečou, a chvílemi s otevřenou pusou sleduje, jaké to „WTF“ si Ari Aster pro diváky připravil. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Když mě kolega Russell napsal, že jde s kolegou Goldbeaterem na Slunovrat říkal jsem si, že když už jsem s kolegou Goldbeaterem sdílel stejný sud piva, stejný maso a stejnou postel byl by hřích s ním nesdílet i stejný film. Nazul jsem tedy pantofle a vydal se do Aera na Slunovrat. Film me svým vizuálním pojetím ohromil, spousta nádherně zabíraných detailů, celků i dronových záběrů musí potěšit oko každého filmového fanouška. Ari Aster byl pro mě neznámý pojem, ale ten umí pracovat s divákem a dokáže z jednoho "placu" a několika herců vytřískat neuvěřitelně zajímavou zápletku, resp. asi každej bude tušit nějakou nedobrotu, ale ani postupné odkrývání karet neumožní odhadnout finále filmu. Herecky mě nejvíc dostala Florence Pugh a Will Poulter, který tam jednu scénu u stolu bez dialogů a opravdu wau, za to jako zahrál svoje pocity. Ovšem za jakých okolností dokáží mít někteří chlapci erekci, to tedy klobouk dolů. Ještě jedna věc na závěr, neočekávajte žádný horor, ale spíš atmosférickou psycho hru. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tak tohle bylo stejně psycho jako skládat regál se šesti šuplíky z Ikei bez návodu. Tušil jsem, že to bude něco jiného, seveřané to mají trochu posunuté jinam (ono mějte půl roku noc...), ale tohle bylo hooooodně ujeté. Nevím jak je to tam s tradičními zvyky, vím, že si těch svátků zachovali dost byť to asi nemá takové grády jako v této komunitě. Každopádně tohle jsou jen poslední záchvěvy tradic původního Švédska. Tyto tradice a obyčeje brzy nahradí afričtí šamané nebo islám. Co jistě každého ve filmu zaujme je nápaditá a velmi pěkná kamera. Také kontrast barev. Ta bíle oděná komunita běhající po zelených lukách s modří letního nebe nad hlavou a do toho barevnost všech těch kvítků...Pohádka. Ale severské pohádky bývají drsné a nejinak je tomu i u této. Jinak to bylo celé takové až typické pro Amíky když někam jedou. jednak působí jako tydýti a čím více se snaží zapadnout o to více působí jako cizí prvek a když se jim řekne, že něco nee, vždycky se najde nějaký dobrák s mobilem co si potají ono nee natočí. Vždyť je to edvenčr a pak doma až to pustí kámošům bude cool, že to edvenčr podnikl. Jestli je film psycho celou dobu, pak závěr je psycho totálně :-). Takže až vás kámoš ze Švédska co tu studuje pozve k sobě domů s tím, že vám ukáže něco z tradic tam doma, fakt nejezděte ! Dávám za 3 hluboké nádechy. * * * ()

Galerie (30)

Zajímavosti (47)

  • Celý film je metaforou pro rozchod a ve svém jádru je o rozkladu vztahu mezi Dani (Florence Pugh) a Christianem (Jack Reynor). Režisér a scenárista (Ari Aster) na filmu pracoval, když se vypořádával sám s rozchodem, a to jej velmi ovlivnilo při práci na postavách, a to hlavně Dani. (hansel97)
  • Film je tiež chápaný ako moderná verzia kultovej snímky Rituál (1973). Okrem jadra a záveru s filmom súvisí v mnohých vizuálnych detailoch (kostým šaša, koruna májovej kráľovnej, záverečný rituál) ale aj hudobných – pri rituáli oplodnenia znie podobná hudba ako v závere filmu. (giaruj)
  • Pelle (Vilhelm Blomgren) zmiňuje, že Maja (Isabelle Grill) se právě stala byxmyndig. Jedná se o švédský slangový výraz pro dosažení věku, kdy již člověk může mít sex. Ve Švédsku termín byxmyndig odpovídá člověku staršího 15 let. (Kubaaa97)

Související novinky

Našla hraná verze Na vlásku Lociku?

Našla hraná verze Na vlásku Lociku?

13.08.2023

Studio Disney s hranými remaky svých ikonických pohádek v posledních letech nijak nezpomaluje, a kromě již oznámené Moany, Bambiho nebo Lilo & Stitche nás v budoucnu čeká také muzikál Na vlásku.… (více)

Hvězda Borata si zahraje v novém hororu

Hvězda Borata si zahraje v novém hororu

08.04.2021

Vycházející herecká hvězda Maria Bakalova z dvojky Borata si ještě spolu s Amandlou Stenberg (Nenávist, kterou jsi probudil) zahraje v hororové novince Bodies, Bodies, Bodies od distributora A24. O… (více)

Reklama

Reklama