Reklama

Reklama

Zloděj

  • USA Thief (více)
Trailer

Obsahy(1)

I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (116)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Naprostá filmová paráda. Mám rád tyhle realistické neo-noiry s líně pomalým tempem a vymazlenou kamerou, libující si v atmosféře nočního světa, minimalistickém pojetí malých i velkých akcí, pronikající vedle všeho do složité psychologie hlavních (anti)hrdinů na rozcestí životních křižovatek. Zloděj profesionálního kalibru, zručný při ovládání všech těch vrtajících a žhnoucích nástrojů potřebných pro loupeže speciálních trezorů, klouže s obrovským neklidem mezi neutíchající zálibou ve své hříšné "profesi" a pokusem o nový, lepší život po návratu z vězení... "Ty ani nevíš, jestli tě zítra nezastřelí... a ani to, jestli budeš spát doma nebo ve vězení." Život doslova jakoby mimo čas, v bludném kruhu své posedlosti, promarněného smyslu života a všude číhajícího nebezpečí nemizících stínů podsvětí. Bez výraznějších očekávání, velmi mne zaujal tento film, stejně jako charismatický James Caan hrající (či přímo žijící) svou hlavní roli. Zdá se, že mám nového favorita, tohoto pana herce, pro mne dosud málo známého, budu chtít ještě určitě vidět v dalších filmech. Pana režiséra pro změnu neznám vůbec, ale natočil kousek, o němž už teď tuším, že ho budu chtít vidět znovu. Z fascinujícího pohlcení mne občas vyrušila jenom elektronická hudba. // 14.8.2020: S opakovaným zhlédnutím jsem tak nějak přišel na chuť nejen hudbě, ale ocenil i silnou rodinnou linku, která na mne v rámci příběhu o nemožnosti vymanit se z temné minulosti napodruhé ještě víc zapůsobila. Zvyšuji na plný počet. 95% ()

Real Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Odzbrojujúce syntetizátory Tangerine Dream spanilým spôsobom dotvárajú pulzujúcu atmosféru noci neónových veľkomiest v ranných 80. rokoch skrz Mannovu víziu podtrhnutú silnou štylizáciou, ktorú dotiahol do dokonalosti o päť rokov neskôr v snímke Manhunter. Rutinný príbeh o zločincovi so snom o lepšom živote, uspokojivo napísanom a ešte lepšie zahranom. Caan presvedčivý a Tuesday Weld v mnohých scénach vynikajúca. Mann mal dobré oko na obsadenie, mimo hl. rolí sú tu zaujímavé debuty, z iného cením najmä Belushiho! Dodatočne aj countrymana Nelsona a na sekundu sa tu objavil William Petersen, ktorého do žiare reflektorov o štyri roky neskôr vytiahol Friedkin vo svojom opuse To Live and Die in L.A. a obratom rok na to paradoxne práve Mann, vo vyššie spomenutom Manhunterovi. Po stránke technickej vycibrené a istým spôsobom autentické, po filmárskej detto, po tej režijnej – toto je debut ako vínko. Veľká chuť streliť päť hviezd... ♪♫ / ♪♫ ()

Reklama

movie 

všechny recenze uživatele

Nejdřív byl THIEF a potom HEAT. Už v roce 1981 byl Michael Mann absolutní visionář, jen tady neměl tolik možností. Přesto se mu podařilo započít něco, co zcela dokonale provedl v případě HEAT, ať už to jsou příbuzné dějové linky, precizní režijní postupy (hlavně sledování procesních aktivit zlodějů) i trochu odlištěná atmosféra filmu, ve kterém vám hlavní hrdina nemá být moc sympatický. Výsledek je trochu zvláštní kriminálka, kterou nezkousnou všichni. Trochu bych to přirovnal třeba k POINT BLANK. Využití hudby Tangerine Dream byl samozřejmě výborný nápad a do nočního města, kde se THIEF převážně odehravá to sedí skvěle. Dějová mini linka s WIllie Nelsonem je taky výborná. Jediná výtka by patřila občas trochu zkratkovitému ději - vysvětluji si to tak, že Mann tenkrát neměl svolení natočit tříhodinový film, což byl evidentně záměr. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Příběh Franka mě vtáhnul hned od začátku, přes den spořádaný občan a v noci zloděj diamantů, James Caan je tu v životní formě, jeho charisma i herecký talent jsou nepřehlédnutelné.. Atmosféra nočního města se stíny postupně kolem Franka nepříjemně houstla a bylo jasné, že ty rodinné plány a vysněné zítřky vezmou za své, no a otevřeně přiznávám, že závěr byl mnohem vyhrocenější, než jsem očekávala.. Zdařilá, zajímavá, napínavá záležitost, stálo za to vidět.. ()

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Tenhle film dopadl po letech strašně směšně, skoro se mi nechce věřit, že to autor scénáře myslel upřímně. Postava Jamese Caana je nesympatická a většinou v dialozích s přítelkyní blábolí strašný kraviny, jeho snaha mít tradiční rodinu je opravdu WTF. Konec na mě působil spíš jako parodie na drsňácký přestřelky. Naštěstí Mannovo úsilí natočit chlapskej film o kriminálních nakonec došlo v roce 1995 úspěchu, ale jinak mi jeho tvorba fakt přijde mimoňská (z dnešního hlediska). ()

Galerie (68)

Zajímavosti (23)

  • Nástroje na vloupání používané v celém filmu (jako je hydraulická vrtačka použitá v úvodní sekvenci) nebyly rekvizity, ale skutečné nástroje, na které byli herci vyškoleni. Nástroje byly dodány skutečnými zloději, kteří sloužil jako techničtí poradci na filmu, hlavně John Santucci, který také ve filmu ztvárnil seržanta Urizziho. (c.tucker)
  • Jeff Bridges bol hlavná voľba režiséra pre hl. rolu, no nakoniec nebol zvolený kvôli jeho mladému veku, nevyzeral totiž ako veterán-kriminálnik. (Real Tom Hardy)

Související novinky

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Reklama

Reklama