Reklama

Reklama

Zloděj

  • USA Thief (více)
Trailer

Obsahy(1)

I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (116)

Real Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Odzbrojujúce syntetizátory Tangerine Dream spanilým spôsobom dotvárajú pulzujúcu atmosféru noci neónových veľkomiest v ranných 80. rokoch skrz Mannovu víziu podtrhnutú silnou štylizáciou, ktorú dotiahol do dokonalosti o päť rokov neskôr v snímke Manhunter. Rutinný príbeh o zločincovi so snom o lepšom živote, uspokojivo napísanom a ešte lepšie zahranom. Caan presvedčivý a Tuesday Weld v mnohých scénach vynikajúca. Mann mal dobré oko na obsadenie, mimo hl. rolí sú tu zaujímavé debuty, z iného cením najmä Belushiho! Dodatočne aj countrymana Nelsona a na sekundu sa tu objavil William Petersen, ktorého do žiare reflektorov o štyri roky neskôr vytiahol Friedkin vo svojom opuse To Live and Die in L.A. a obratom rok na to paradoxne práve Mann, vo vyššie spomenutom Manhunterovi. Po stránke technickej vycibrené a istým spôsobom autentické, po filmárskej detto, po tej režijnej – toto je debut ako vínko. Veľká chuť streliť päť hviezd... ♪♫ / ♪♫ ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Ja to taka skoro az dokumentarna studia obycajneho zlodeja, cim mi to pripomenulo pôvodneho Mechanika s Bronsonom. Dalej mi to este dost pripominalo Mannovu klasiku Heat s tym, ze sledujeme cely cas len jednu partu zlodejov na cele s ich sefom bez priestoru pre policajtov a po rezijnej stranke to este nie je tak vymazlene ako neskorsie Mannove filmy. Hlavny hrdina je nastastie dostatocne charizmaticky a zaujimavy, takze mate chut mu cely cas fandit. Ma tu viacero silnych emocnych scen ale najdu sa tu aj hluche miesta, ktore by som najradsej vystrihol. Skoda ze sa to cele skomplikuje az na uplnom konci, co doda filmu poriadnu stavu. Keby sa ta podzapletka rozbehla skôr, tak to mohlo byt ovela napinavejsie, lebo miestami sa film vliekol bez toho, aby sa dialo cokolvek zaujimave. Alebo sa film mohol viac venovat aj dalsim clenom party. Hlavne Belushiho postava by si zasluzila väcsi priestor. Vyzdvihnem este peknu hudbu, ktora mi pripominala Vangelisa a obcas bola tak vyrazna, ze mi neladila k tomu, co sa odohravalo na scene, ale viac by sa hodila k nejakej hypnotickej sci-fi. Takze druhykrat si cielene film urcite nepozriem, ale ak na neho narazim v TV, tak ho bez problemov znova dopozeram. Na doplnenie Mannovej filmografie to za jedno pozretie stoji. 7/10. ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Naprostá filmová paráda. Mám rád tyhle realistické neo-noiry s líně pomalým tempem a vymazlenou kamerou, libující si v atmosféře nočního světa, minimalistickém pojetí malých i velkých akcí, pronikající vedle všeho do složité psychologie hlavních (anti)hrdinů na rozcestí životních křižovatek. Zloděj profesionálního kalibru, zručný při ovládání všech těch vrtajících a žhnoucích nástrojů potřebných pro loupeže speciálních trezorů, klouže s obrovským neklidem mezi neutíchající zálibou ve své hříšné "profesi" a pokusem o nový, lepší život po návratu z vězení... "Ty ani nevíš, jestli tě zítra nezastřelí... a ani to, jestli budeš spát doma nebo ve vězení." Život doslova jakoby mimo čas, v bludném kruhu své posedlosti, promarněného smyslu života a všude číhajícího nebezpečí nemizících stínů podsvětí. Bez výraznějších očekávání, velmi mne zaujal tento film, stejně jako charismatický James Caan hrající (či přímo žijící) svou hlavní roli. Zdá se, že mám nového favorita, tohoto pana herce, pro mne dosud málo známého, budu chtít ještě určitě vidět v dalších filmech. Pana režiséra pro změnu neznám vůbec, ale natočil kousek, o němž už teď tuším, že ho budu chtít vidět znovu. Z fascinujícího pohlcení mne občas vyrušila jenom elektronická hudba. // 14.8.2020: S opakovaným zhlédnutím jsem tak nějak přišel na chuť nejen hudbě, ale ocenil i silnou rodinnou linku, která na mne v rámci příběhu o nemožnosti vymanit se z temné minulosti napodruhé ještě víc zapůsobila. Zvyšuji na plný počet. 95% ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Chápu, že nostalgie je mrška a že mnozí na béčkových žánrovkách z 80. let vyrostli, ale dovolím si natvrdo říct, že z dnešního pohledu je to naprostá ztráta času. Film, který mě opravdu naštval a který považuju za svůj osobní omyl. Žánrově spřízněnému snímku Driver jsem nadělil 3*, a to hraje úplně jinou, několikanásobně kvalitnější ligu. Bezkonkurenčně nejslabší Michael Mann, jakého jsem zatím měl možnost vidět. Měl na to konec konců právo, šlo o jeho filmovou prvotinu, na které si producenti teprve testovali, co je zač. Nedá se vlastně ani říct, že je to Mannovo selhání, protože režie spolu s výkonem Jamese Caana, který hraje v podstatě to, co se od herce jeho formátu očekává, jsou to jediné, co se dá ohodnotit kladně. Zbytek obsazení odpovídá nenáročnému béčku, scénář má logické díry a kvalita dialogů, jak to jen říct, mám pocit, že můj 14letý syn, pokud by měl možnost zhlédnout několik kriminálních žánrovek, by to hůř nenapsal. Vůbec jsem měl po většinu času pocit, že ty dialogy a chování filmových postav jsou nějak nepatřičné. Psychologie filmových hrdinů je každopádně hodně odbytá. Tam, kde má film gradovat, naopak selhává, protože právě v akčních scénách se projevují ta nejhorší a nejprofláknutější filmová klišé 80. let. Celkový dojem: 25 %. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Tahle raná Mannovka je sice skromnější, ale neméně kvalitní. Netradičně pojatou vykrádačku hodně táhne výborný James Caan (nutno říct, že Frank je dost zajímavá postava a odráží se v něm všichni pozdější Mikeovi zlodějové) a Mannova preciznost při dirgiování jak v dialogů tak akčnějších pasáží. Řezání trezoru snad nikdy nevypadalo efektněji a zároveň i realisticky. Za zmínku rovněž stojí parádní hudba od Tangerine Dream. K čertu se mnou, s tebou, se vším. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (23)

  • Scéna, kdy Frank nechá vybuchnout své auta se natáčela ve 4 ráno při velmi nízkých teplotách mrazu. I přes to více než 2 000 diváků dokázalo sledovat výbuchy. (c.tucker)
  • Rovnako ako dej filmu, aj jeho natáčanie prebiehalo v Chicagu a Los Angeles počas marca 1980. (Real Tom Hardy)

Související novinky

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Reklama

Reklama