Režie:
Michael MannScénář:
Michael MannKamera:
Donald E. ThorinHudba:
Tangerine DreamHrají:
James Caan, Tuesday Weld, Willie Nelson, Jim Belushi, Robert Prosky, Tom Signorelli, Dennis Farina, Howard Hesseman, William Petersen, Michael Paul Chan (více)Obsahy(1)
I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (116)
Na 80. léta se jedná o překvapivě áčkový a vyspělý krimi thriller. Michael Mann zde také poprvé ukazuje svůj jasný rukopis. Film začíná i končí akci, ovšem v průběhu se jako mnohem důležitější ukáže zpracování hlavního charakteru. Ač bývalý odsouzenec a nestydatý kriminálník, i náš Frank se snaží najít si své místo v životě, tedy zajistit si lásku a rodinu. K jeho smůle si však počíná až moc přímočaře, nediplomaticky, impulzivně... Zdálo se mi, že žádná z postav ve filmu nestačí na to, aby byl na jejím osudu divák (emocionálně) zainteresován. Film je po všech stránkách solidní, ale nezanechává příliš hluboké dojmy. 7/10 ()
Kriminálka s jasnou výhodou být pilotní příštím velkým dílům různých autorů s největším přiblížením k Palmově Carlitově cestě, až na ten závěr pochopitelně. Právě ten byl nejzajímavější scénou dnes už poněkud přežitého filmu, i přes docela solidní hereckou sestavu (především Tuesday Weld), nic dalšího mě moc nezaujalo. Co bych nikdy vůči obvykle oblíbené 80tkové době neřekla, hrozně mi vadila příšerně otravná přehlušující nevkusná hudba. Vlastně mi úvodní scénou a svou intenzitou zkazila hned start a už se pak nedalo nic dělat, natož napravit. Škoda. Právě Mann je specialista na vkus v každém filmovém ohledu. ()
Ja to taka skoro az dokumentarna studia obycajneho zlodeja, cim mi to pripomenulo pôvodneho Mechanika s Bronsonom. Dalej mi to este dost pripominalo Mannovu klasiku Heat s tym, ze sledujeme cely cas len jednu partu zlodejov na cele s ich sefom bez priestoru pre policajtov a po rezijnej stranke to este nie je tak vymazlene ako neskorsie Mannove filmy. Hlavny hrdina je nastastie dostatocne charizmaticky a zaujimavy, takze mate chut mu cely cas fandit. Ma tu viacero silnych emocnych scen ale najdu sa tu aj hluche miesta, ktore by som najradsej vystrihol. Skoda ze sa to cele skomplikuje az na uplnom konci, co doda filmu poriadnu stavu. Keby sa ta podzapletka rozbehla skôr, tak to mohlo byt ovela napinavejsie, lebo miestami sa film vliekol bez toho, aby sa dialo cokolvek zaujimave. Alebo sa film mohol viac venovat aj dalsim clenom party. Hlavne Belushiho postava by si zasluzila väcsi priestor. Vyzdvihnem este peknu hudbu, ktora mi pripominala Vangelisa a obcas bola tak vyrazna, ze mi neladila k tomu, co sa odohravalo na scene, ale viac by sa hodila k nejakej hypnotickej sci-fi. Takze druhykrat si cielene film urcite nepozriem, ale ak na neho narazim v TV, tak ho bez problemov znova dopozeram. Na doplnenie Mannovej filmografie to za jedno pozretie stoji. 7/10. ()
Chápu, že nostalgie je mrška a že mnozí na béčkových žánrovkách z 80. let vyrostli, ale dovolím si natvrdo říct, že z dnešního pohledu je to naprostá ztráta času. Film, který mě opravdu naštval a který považuju za svůj osobní omyl. Žánrově spřízněnému snímku Driver jsem nadělil 3*, a to hraje úplně jinou, několikanásobně kvalitnější ligu. Bezkonkurenčně nejslabší Michael Mann, jakého jsem zatím měl možnost vidět. Měl na to konec konců právo, šlo o jeho filmovou prvotinu, na které si producenti teprve testovali, co je zač. Nedá se vlastně ani říct, že je to Mannovo selhání, protože režie spolu s výkonem Jamese Caana, který hraje v podstatě to, co se od herce jeho formátu očekává, jsou to jediné, co se dá ohodnotit kladně. Zbytek obsazení odpovídá nenáročnému béčku, scénář má logické díry a kvalita dialogů, jak to jen říct, mám pocit, že můj 14letý syn, pokud by měl možnost zhlédnout několik kriminálních žánrovek, by to hůř nenapsal. Vůbec jsem měl po většinu času pocit, že ty dialogy a chování filmových postav jsou nějak nepatřičné. Psychologie filmových hrdinů je každopádně hodně odbytá. Tam, kde má film gradovat, naopak selhává, protože právě v akčních scénách se projevují ta nejhorší a nejprofláknutější filmová klišé 80. let. Celkový dojem: 25 %. ()
Odzbrojujúce syntetizátory Tangerine Dream spanilým spôsobom dotvárajú pulzujúcu atmosféru noci neónových veľkomiest v ranných 80. rokoch skrz Mannovu víziu podtrhnutú silnou štylizáciou, ktorú dotiahol do dokonalosti o päť rokov neskôr v snímke Manhunter. Rutinný príbeh o zločincovi so snom o lepšom živote, uspokojivo napísanom a ešte lepšie zahranom. Caan presvedčivý a Tuesday Weld v mnohých scénach vynikajúca. Mann mal dobré oko na obsadenie, mimo hl. rolí sú tu zaujímavé debuty, z iného cením najmä Belushiho! Dodatočne aj countrymana Nelsona a na sekundu sa tu objavil William Petersen, ktorého do žiare reflektorov o štyri roky neskôr vytiahol Friedkin vo svojom opuse To Live and Die in L.A. a obratom rok na to paradoxne práve Mann, vo vyššie spomenutom Manhunterovi. Po stránke technickej vycibrené a istým spôsobom autentické, po filmárskej detto, po tej režijnej – toto je debut ako vínko. Veľká chuť streliť päť hviezd... ♪♫ / ♪♫ ()
Galerie (68)
Zajímavosti (23)
- Po filme Krstný otec (1972) sa jedná o najobľúbenejší film Jamesa Caana. Na monológovú scénu z reštaurácie je zo svojej celej kariéry najviac hrdý. (Real Tom Hardy)
- Mann uviedol, že ho počas písania scenára inšpiroval jeho predchádzajúci počin, televízny film Míľa do Jericha (1979). (Real Tom Hardy)
- Dlouhá "prskavka" použitá k tavení velkého trezoru je skutečný nástroj, známý jako kyslíkové kopí. (c.tucker)
Reklama