Režie:
Sam MendesScénář:
Alan BallKamera:
Conrad L. HallHudba:
Thomas NewmanHrají:
Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch, Wes Bentley, Mena Suvari, Peter Gallagher, Allison Janney, Chris Cooper, Scott Bakula, Sam Robards (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Britský divadelní režisér Sam Mendes (nar. 1965) se doma i v zahraničí prosadil řadou pozoruhodných jevištních inscenací, mj. slavného muzikálu Kabaret nebo Schnitzlerova Reje (pod názvem Modrý pokoj), a bylo jen otázkou času, kdy si jeho talentu všimnou v Hollywoodu. V roce 1999 mu byl nabídnut scénář Alana Balla Americká krása a Mendes výzvu přijal, určitě i proto, že mu společnost DreamWorks zaručila značnou tvůrčí svobodu. Výsledek předčil veškerá očekávání. Americká krása se stala filmem roku s pěti Oscary na svém kontě (nejlepší film, režie, původní scénář, herecký výkon v hlavní roli – K. Spacey, kamera) a celou řadou dalších prestižních ocenění. Mendesova nečekaně hluboká a působivá sonda pod nablýskaný povrch spokojeného předměstského života si navíc získala i přízeň diváků... Hrdinou filmu je dvaačtyřicetiletý Lester Burnham (Kevin Spacey), který se v náhlém hnutí mysli rozhodne opustit teplé, ale nudné místo redaktora v místním inzertním časopise a dělat jen to, co ho baví. Jeho manželka Carolyn (Annette Beningová), která se snaží udělat kariéru jako realitní agentka, ho už dávno považuje za odepsaného a obdivem k němu neplane ani jeho zasmušilá pubertální dcera Jane (Thora Birchová). Lesterovo okouzlení dceřinou vyzývavou kamarádkou Angelou (Mena Suvariová) a příjezd nových sousedů, zakomplexovaného plukovníka Fittse (Chris Cooper), jeho vyhaslé ženy (Allison Janneyová) a podnikavého syna Rickyho (Wes Bentley), dávají do pohybu sled událostí, směřujících k neodvratnému konci... Mendesovi se podařilo dát Ballovu propracovanému scénáři svébytný filmový tvar (za mimořádné pomoci kameramanského veterána Conrada L. Halla), jehož jednotlivé složky jsou ve vzácném souladu. Mimořádné herecké výkony všech představitelů jen umocňují výsledný dojem. Americká krása je nemilosrdně ironickým portrétem americké posedlosti úspěchem, která, pokud propukne naplno, dokáže zničit všechno lidské, co v člověku je. Není divu, že po úspěchu jeho debutu byla i další Mendesova díla očekávána s nevšedním zájmem. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 665)
Pokaždé, když ten film vidím, připadá mi slabší... klouže po povrchu a hraje na efekt, ačkoliv se snaží vzbuzovat dojem, že vypráví o skutečných lidech, jsou jeho hrdinové spíš na jedno místo nahrnuté šablony (feťák, rebel, pozér, hysterická žena s krizí středního věku, chlap, co chytá druhou mízu) bez skutečných charakterů. ()
„Nie je slušné najať si niekoho, aby ti zabil otca.“ – „V tom prípade som neslušné dievča.“ Nikdy som nevedel, čo si mám o AMERICKEJ KRÁSE myslieť – už keď som ju videl v kine, bol som zmätený a teraz, o 10 rokov neskôr, na tom nie som o nič lepšie. Jedno som ale vedel už vtedy. Niečo sa mi na nej pozdávalo, vlastne sa mi toho na nej pozdávalo DOSŤ. Od zvláštnej hudby cez svojrázne herecké kreácie (najmä obdarená Thora Birch a vtedy ešte neotravný Spacey,naopak Bening je nesympatická krava a je mi jedno, že to bol umelecký zámer) po kultové scény (igelitové vrecko) po skvelé hlášky („Neviem ako vy, ale ja si idem vypiť.“). Vynikajúci je tiež neodhadnuteľný, všetkého schopný scenár. Ten prostredníctvom cynického rozprávača nemá problém na samom začiatku nás informovať, že hrdina na konci zomrie. Ale nie je mŕtvy vlastne už teraz? Kontroverzná snímka (ktorej sex, násilie ani vulgarizmy nerobia problém) strieľa do posadnutosti (zďaleka nielen americkej) dokonalým životom (dom, auto, žena, dieťa, práca), kde sa na fotkách všetci usmievajú, ale skutočnosť sa nenávidia a zo všetkého najradšej by sa pozabíjali. Inak, v tom roku sa v kinách objavili dve výborné výpovede z pracovného pomeru. V Klube bitkárov to bola sila, ale po skúsenosti s mnohými hajzlami-zamestnávateľmi, ktorí VERIA, že na nich nie je, musím uznať, že tá z Americkej krásy sa dá v praxi využiť oveľa elegantnejšie. Kino Považan NMnV 2000 ()
Pamatuji si jasně na chvíli, když jsem vyšel z kina. Byl jsem jako omámený. Tak ohromný a dokonalý film jsem ještě do té doby neviděl. To nebyl klasický příběh, byl to příběh o chlapovi, který se ze "dna" dostal nahoru takovým způsobem, který mě dostal na kolena. Kevin Spacey se pro tu roli hodil přímo geniálně. S opětovným shlédnutím už to samozřejmě ztrácí na důrazu, ale ten první pocit ve mně zůstal. ()
// Říct mi hned na začátku jak to celé skončí nebylo ani trochu pěkný! Člověk si vytvoří k postavě určitý vztah. Začne jí i fandit. A pak BUM ! Militantní gay tatík vám ji sejme. No ale krom toho to je prý herecký koncert Kevina Spaceyho v brilantní satiře na téma "co dělat se svým životem, když už se zdá, že se nedá dělat nic" (nebo alespoň takhle to píšou ti chytří lidé). Mně stačí, že mě konec doslova zvednul ze židle, takové moje poznávací znamení geniálního filmu. :) American Beauty - 110% ()
Na Americkou krásu se musím podívat ještě jednou. Tohle je ÚŽASNÝ film, po jehož shlédnutí se mi chtělo tleskat. Kevin Spacey hraje Lestera, muže, který prožívá krizi středního věku a touží po kamarádce své dcery. Spacey je bez debat nejlepší dramatický herec vůbec. Jestli je na filmu něco vyjímečného, je to určitě příběh, který je neobvyklý a jedinečný, odehrávající se mezi několika rodinami v anonymním americkém předměstí. Natočeno je to opravdu krásně. Jistým způsobem to dělá film střídavě veselým, srdervoucím a strašným. Je určen především pro zralé publikum. Je zde trocha toho násilí a skoronahých scén (ovšem obojí je zde velmi vkusně zpracováno). Ovšem i starší školáci by si film mohli užít. Podívejte se nato. Nebudete litovat. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (75)
- Ve scéně, kde se Lester (Kevin Spacey) baví s Bradem Dupreem (Barry Del Sherman), zabírá kamera Brada zespoda a zblízka, aby bylo vidět jeho vysoké postavení, kdežto Lester sedí sám na židli uprostřed velké místnosti a je zabírán více z dálky. Podobné scény přibližující postavení jednotlivých postav si lze všimnout na obchodním večírku, kde na schodech stojí Lester, jeho žena (Annette Bening) a Buddy (Peter Gallagher). V průběhu filmu se takovýchto scén objevuje ještě několik, například při rvačce Rickyho (Wes Bentley) a jeho otce (Chris Cooper). (pityty)
- Aj napriek podpore Stevena Spielberga štúdio DreamWorks a režisér Sam Mendes neustále bojovali ohľadom plánov a rozpočtu filmu. (WalterIK7)
- Ve scéně, kdy Rickyho (Wes Bentley) rodiče sledují televizi, je možné si všimnout, že na ní leží váza a dva obrázky. Když však následuje záběr na Rickyho rodiče, na televizi nic není. (Terva)
Reklama