Režie:
Sam MendesScénář:
Alan BallKamera:
Conrad L. HallHudba:
Thomas NewmanHrají:
Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch, Wes Bentley, Mena Suvari, Peter Gallagher, Allison Janney, Chris Cooper, Scott Bakula, Sam Robards (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Britský divadelní režisér Sam Mendes (nar. 1965) se doma i v zahraničí prosadil řadou pozoruhodných jevištních inscenací, mj. slavného muzikálu Kabaret nebo Schnitzlerova Reje (pod názvem Modrý pokoj), a bylo jen otázkou času, kdy si jeho talentu všimnou v Hollywoodu. V roce 1999 mu byl nabídnut scénář Alana Balla Americká krása a Mendes výzvu přijal, určitě i proto, že mu společnost DreamWorks zaručila značnou tvůrčí svobodu. Výsledek předčil veškerá očekávání. Americká krása se stala filmem roku s pěti Oscary na svém kontě (nejlepší film, režie, původní scénář, herecký výkon v hlavní roli – K. Spacey, kamera) a celou řadou dalších prestižních ocenění. Mendesova nečekaně hluboká a působivá sonda pod nablýskaný povrch spokojeného předměstského života si navíc získala i přízeň diváků... Hrdinou filmu je dvaačtyřicetiletý Lester Burnham (Kevin Spacey), který se v náhlém hnutí mysli rozhodne opustit teplé, ale nudné místo redaktora v místním inzertním časopise a dělat jen to, co ho baví. Jeho manželka Carolyn (Annette Beningová), která se snaží udělat kariéru jako realitní agentka, ho už dávno považuje za odepsaného a obdivem k němu neplane ani jeho zasmušilá pubertální dcera Jane (Thora Birchová). Lesterovo okouzlení dceřinou vyzývavou kamarádkou Angelou (Mena Suvariová) a příjezd nových sousedů, zakomplexovaného plukovníka Fittse (Chris Cooper), jeho vyhaslé ženy (Allison Janneyová) a podnikavého syna Rickyho (Wes Bentley), dávají do pohybu sled událostí, směřujících k neodvratnému konci... Mendesovi se podařilo dát Ballovu propracovanému scénáři svébytný filmový tvar (za mimořádné pomoci kameramanského veterána Conrada L. Halla), jehož jednotlivé složky jsou ve vzácném souladu. Mimořádné herecké výkony všech představitelů jen umocňují výsledný dojem. Americká krása je nemilosrdně ironickým portrétem americké posedlosti úspěchem, která, pokud propukne naplno, dokáže zničit všechno lidské, co v člověku je. Není divu, že po úspěchu jeho debutu byla i další Mendesova díla očekávána s nevšedním zájmem. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 665)
Kevin Spacey je excelentní herec a v tomhle filmu to znovu dokazuje. Celkově ale Americké kráse k dokonalosti malý stupínek chybí. Je to ale opravdu jen pár drobností, co bych tomuto filmu vytknul, ani to nestojí za zmínku. Za zmínku ale stojí okouzlující Mena Suvari, která v Prci, prci, prcičky zdaleka nepůsobí tak sex-appeálně, jako zde. Ona a Spacey dělají asi 1/2 tohoto snímku. ()
Najlepší film, kde sa prelínajú silné prvky drámy s nadľahčujúcimi prvkami komédie a navzájom vytvárajú brilantnú rovnováhu. Príbeh je tu tak jednoduchý, že bez poriadneho tvorivého štábu okolo, hercov a tvorcov by nestál za nič. Perfektná a trefná je rola Lestera, ktorý sa stal jedným z mojich filmových hrdinov. Annette Bening je tiež totálne neuveriteľná a dokopy so Spaceyim, ktorý svojho flegmatika neskutočne zreálnil, zahrali neuveriteľné hádky a dokonalé scény, pri ktorých som sa už dávno tak schuti inteligentne nenasmial. 90%. ()
Americká krása je velmi nebezpečný film pro rodiny, ve kterých ve stínu pantofle žije pokrčený tvor podobný Lesterovi Burnhamovi - muž vlastnící jedinou věc a to krizi středního věku. Po zhlédnutí tohoto snímku by se totiž mohl narovnat, vykašlat se na potřeby rodiny a začít si užívat života. I já začínám pociťovat sílu, vylézám ze své ulity, vrhám suverénní pohled na manželku a hrdě odcházím žít. Večer se zase pokorně vrátím, ale jak říkám, je to nebezpečný film. ()
No to je ten správný film pro všechny... tady se ukáže, zač je toho loket... Jen houšť... Dřív nebo později nám stejně každýmu hrábne... akorát, že spoutěcí mechanismus máme každý jiný a pak se to stane... Kevin Spacey je tady dokonalý... Dal bych tomuhle filmu podtitulek.. "kecy mají houby cenu... aneb od slov a pocitům k činům.... " FREE YOUR MIND !!! ()
Nestandardní tragikomedie ze současnosti, kritizující citovou pustinu středostavovské rodiny, osciluje mezi parodií, satirou a realismem. Silné tragické okamžiky se střídají s čirou komikou. Mendesova invenční režie, ve které jsou cítit silné divadelní kořeny, velmi obratně kritizuje typická americká témata. Témata, ve které Američané trvale věří a které věrně ctí, jsou neměnné a nedotknutelné. Jejich velký „americký sen“ ale v rukou britského debutanta znovu pociťuje citelné trhliny. Ukazuje tak po svém některá zásadní témata, především pak americkou posedlost po úspěchu, která dokáže zničit „všechno lidské“. Ale i řadu dalších. Nenávist. Jane svoji matku nenávidí z jejího načrtnutého, do strany nevybočujícího života, otce z jeho pasivity a chování v přítomnosti její kamarádky. Mendes nám zároveň naznačuje, že si dříve byli blízcí a obnovení tohoto vztahu je nyní jeden z Lesterových „nových“ cílů. Homosexualita. Otec, milující svého jediného syna, je schopný jej okamžitě zavrhnout kvůli jeho možné homosexualitě. Úpadek rodinného života. V případě obou rodin. Carolyn se snaží urovnat vztah mezi dcerou a manželem a o to víc propast prohlubuje. Lež. Ze strany Rickyho k vlastnímu otci (ohledně drog), ze strany Angely, která se snaží upoutat veškerou pozornost i za cenu lhaní. Ambice. Nekontrolovatelná honba za úspěchem a zároveň i s chamtivostí. Naprogramované přání, které má většina z našich hrdinů. Závist. Ta je pro změnu vyjádřením touhy lidského ega být tím, čím není. Závist také přiživuje nepřátelství (Angela v závěru může závidět Jane, byť celý film fungoval naopak. I Carolyn pociťuje ke svému vzoru Buddymu závist). Neschopnost komunikace. Ta vede k tomu, že dochází k tragickým nedorozuměním. Nejsmutnější na tom z pohledu postav může být fakt, že všichni do jednoho rozprašují své nepravdy, promlouvají k nám opravdově a jejich pravdivá vyznání pomáhají k odstranění masek, které je tak dlouho tížily. Odcizenost. Pocit, že žijeme životy, nad nimiž nemáme absolutní kontrolu, a veškeré snahy omezit náhodnost výsledků našeho počínání vedou k ještě větším katastrofám. I na pošesté absolutních 100%. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (74)
- Lester (Kevin Spacey) udá jako své číslo do práce 555-0199. Stejné číslo dal i Al Pacino (Lowell Bergman) Russellu Croweovi (Jeffrey Wigand) ve filmu Insider: Muž, který věděl příliš mnoho (1999) a totéž číslo měl i agent Fox Mulder (David Duchovny) v třetí řadě seriálu Akta X (od r. 1993). (don corleone)
- V původním scénáři byl popsán příběh Franka Fittse (Chris Cooper), kterému zemřel přítel ve Vietnamu – jeho sexuální orientace byla tedy více zvýrazněna. (don corleone)
- Příjmení postavy Angely Hayes (Mena Suvari) je narážkou na jméno Lolita Haze – hlavní postavu knihy Vladimira Nabokova "Lolita". Narážkou na stejnou knihu je i jméno hlavního hrdiny – Lester Burnham (Kevin Spacey) je přesmyčkou výrazu "Humbert learns". Humbert Humbert byla hlavní mužská postava v "Lolitě" se stejným osudem – láskou k mladé dívce. (don corleone)
Reklama