Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kdysi tady všude byl jen temný les, dnes tu stojí panelákové sídliště. Právě tady je doma chlápek, kterému nikdo neřekne jinak než Vandam. Žije sám v bytě na okraji Prahy a každý den doma cvičí, aby byl v kondici. Večer, když sídlištěm bloudí divoká zvířata, chodí se svými kumpány na jedno. Vandam se snaží udělat dojem na Lucku, která v sídlištní hospodě točí pivo. Často a rád se porve. Je znalec dějin a válek. Má pocit, že svět míří k zániku, že se schyluje k velké bitvě. A tak cvičí, aby byl na tu poslední rozhodující bitvu nachystaný. A taky k tomu vychovává Psycha, mladého kluka, se kterým natírá střechy panelových domů. Kumpáni z hospody Vandamovi přezdívají „národní hrdina“. Prý dal tehdy v Listopadu na Národní třídě dějiny jednou ranou do pohybu. Film podle stejnojmenné knihy Jaroslava Rudiše v hlavní roli s Hynkem Čermákem kombinuje dramatický příběh s černým humorem. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (385)

kajas 

všechny recenze uživatele

"Kam jdeš? Lucko, ty vole, dyť já tě mám rád tyvole!" A takhle je to tady se vším. Plus za přesné herce (Kateřina Janečková si už zasloužila více prostoru než v nekonečných seriálech), mínus za scénář generující nudný a divný děj. Z trailerů jsem se těšila, zpětně jsem ráda, že jsem ušetřila za vstupenku do kina. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Nezvládnutá adaptace na nový společenský systém sebou přináší frustraci, sebelítost a vztek. Připadá mi, že pro spoustu lidí je to v dnešní době jediný hnací motor a to je špatně. Altrichterův „antipaušalizační“ počin předkládá zajímavou otázku. Může být člověk sympaťák a zároveň agresivní xenofobní debil? Ta nečernobílost spojená s pohledem na kořeny problémů je devízou, škoda jen, že nebyly ambice zajet do obou spekter hlouběji, aby se divákovi zamotala hlava ještě víc. Čermák jako srdce obalené asociální čuráčí tkání poměrně přesvědčivý.. ()

Reklama

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Na české poměry nezvykle ostře nastavené zrcadlo, film z reality dneška, který se nebojí ukázat tu prázdnotu na straně osobností. Tíživá psychologická sonda o hledání vzoru se snaží tragikomickým způsobem zlehčovat nastolené otázky. Ale celý film definuje jeden z leitmotivů, příběh o hrdinovi, který dal první ránu na Národní třídě. Čermák je jako ztracená existence, jejíž život se smrsknul na práci a pobyt v hospodě s občasnou rvačkou, naprosto dokonalý. V jeho boji o zachování toho jediného místa, kde se cítí dobře, mu lze překvapivě fandit, neboť ti z druhé strany barikády jsou vlastně mnohem horší parchanti, než Vandam. K dokonalosti snímku přispívá i výborně zvládnutý závěr. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Příjemné překvapení. Stávajících 54% zde, které převálcují i mnohé české/slovenské veskrze debilní, tupé, břídilsky zrežírované a mizerně zahrané komediální sračky, bez scénáře a smysluplného příběhu mě od Národní třídy mírně odrazovalo a ejhle! Hynek Čermák vynikající, bavil mě v každém záběru, taktéž Honza Cina i Kateřina Janečková. Příběh mě zaujal, místy rozesmál a co se týče těch nesplněných snů, lehounce i dojal. Podobnost Severky se Severkou není náhodná. Každá sídlištní knajpa, se štamgasty z panelákového šílenství alla Dubina/ Petržalka/ Jižní Město/ Šumbark/ Sásová je jako přes kopírák. Nešťastní padesátníci, kteří přišli o práci a už se nechytli, také ti, kteří pracovat nechtějí, nebo pracující, kteří to ale tlučou od výplaty k výplatě, pro které jsou nečekané, i docela banální výdaje likvidační, ale na pivo a cigára mají vždycky... Přičteme- li všelijakou minulost jednotlivců, s trochou fantazie si levou zadní vyskládáme osádku takovéto Severky. I se zadluženou hospodskou/ hospodským. Most! s tím slavil úspěch. Chápu, drsný humor oslovil, navíc se v příběhu sešlo více společenských témat. V pohodě. Však tento film na podobnou tématiku dojíždí a to je škoda. Nebýt Prušinovského seriálu, reakce mohly být lepší. Každopádně se jedná o zajímavý počin. Vandam je týpek nezapomenutelný, člověk mu fandí. Scéna s Langošem neměla chybu. Malý velký film, vhodnější spíše pro festivalové publikum než pro davy těch, kteří žijí podobně a rádi se zabaví něčím úplně odlišným. Líbilo. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Tři a půl, s tím, že za vidění to bez debaty stojí. *** Hořko-ironicko-nostalgická redefinice národního hrdiny v reál-kritické sociální eseji z pražských sídlišť Jižního Města, jež se stalo předmětem zájmu developerů a jejich osvědčených nekalých praktik. Narušují svými bezohlednými plány zaběhané pořádky místních, už tak životem semletých obyvatel, z nichž někteří se křivdám mocnějších přizpůsobují unaveněji, navykleji, jdou jim z cesty rezignovaněji a ochotněji než jiní, aby pragmaticky umenšili škody, které je postihnou - ale najdou se i tací, kteří si prostě nemůžou pomoct a nechat to být. Což z nich ještě nedělá hrdiny, jsou prostě jen jinak poznamenaní a převálcovaní mizernou výchovou a nabídkami životních možností v mizerných podmínkách v mizerné společnosti. Na to, že základním pocitem při sledování snímku optikou humanistických ideálů, hodnot a idejí (optikou "pravdy a lásky", jak je vícekrát cynicky v hospodě připomenuta Mrazákem), je hořkost a bezvýchodnost, je sledování skoro až nepochopitelně, absurdně příjemné, což vnímám jako zvládnutý režijní záměr prozrazující jak ironický odstup, tak zainteresované pochopení. To je mi sympatické. *** Plnohodnotný příběh však zjednodušující konstrukt vyprávění nenabízí (já v tom - možná že mylně - vidím slabinu spolupráce s Rudišem), je to opravdu spíš esej než plnokrevný film, a po svérázném, odtažitém fenoménu Schmitke (https://www.csfd.cz/film/389075-schmitke/recenze/?comment=10059558) mi to připadá trochu škoda, ale do velké míry to vyvažují perfektní herecká převtělení a jako divácky vlídný snímek je to rozhodně vděčné a chytlavé, ač zároveň důsledně nepodbízivé. Už pro ten kvalitně namíchaný koktejl připomenutých jednoznačných nešvarů a paradoxů dnešní z mnoha příčin morálně rozložené společnosti a pro ten mix nejednoznačných pocitů, které to v člověku vyvolá a zanechá spolu s kolotočem stokrát omletých, ale neukončených úvah na téma, co se s tím dá dělat obecně a co s tím může dělat každý z nás, abychom mohli společně žít lépe než v takovém marasmu, všichni, bez ohledu na minulost národní i osobní, to za shlédnutí určitě stojí. *~ ()

Galerie (32)

Zajímavosti (19)

  • Děj knižní předlohy se odehrává v Praze na Severním Městě. Děj filmu je zasazen na pražské Jižní Město, kde se v době natáčení nacházela i skutečná restaurace Severka v ulici Metodějova, ve které se děj odehrává. (Ampi)
  • V knižní předloze má Vandam (Hynek Čermák) vidiny vlků, ve filmu se však objevuje divočák. Změna proběhla mezi psaním scénáře a přípravami natáčení, jelikož si Štěpán Altrichter všiml narůstající popularity symboliky s vlky v Německu a nechtěl tento motiv opakovat i ve svém filmu. (DJDVD)
  • Jaroslav Rudiš, autor předlohy, se inspiroval k vytvoření Vandama skutečnou postavu, bratrem svého kamaráda, se kterým se setkal v pražské hospodě Severka. Skutečný „Vandam“ si následně ve filmu zahrál velmi malou roli, ale vzhledem k zachování anonymity autor neprozradil o jakou roli šlo. (DJDVD)

Související novinky

Vyhrajte cestu na filmový festival v Cannes

Vyhrajte cestu na filmový festival v Cannes

06.03.2020

Program Kreativní Evropa MEDIA letos v únoru už počtvrté vyhlásil celoevropskou soutěž s názvem #euFilmContest, v níž si filmoví nadšenci mohou otestovat své znalosti současného evropského filmu.… (více)

Reklama

Reklama