Režie:
Ivan ZachariášScénář:
Ondřej GabrielKamera:
Jan VelickýHudba:
Petr MalásekHrají:
Táňa Pauhofová, Martin Myšička, Jan Vlasák, Martin Hofmann, Lenka Vlasáková, Petr Lněnička, Hattie Morahan, David Nykl, Kristýna Ryška, Attila Mokos (více)VOD (1)
Epizody(6)
Obsahy(1)
Rok 1989. Marie je profesionální houslistka, která před 12 lety se svým mužem, pronásledovaným disidentem Viktorem, uprchla z totalitního Československa do Británie. Teď se ale vítr začíná pomalu obracet a ve vzduchu visí změna. Marie by toho ráda využila a po letech konečně navštívila svou rodinu. Jenže brzy po návratu do Prahy se ukazuje, že to byla osudová chyba. Viktor za dramatických okolností zmizí a není jisté, zda je vůbec naživu. Marie chce za každou cenu zjistit, co se s ním stalo. Co když však není na pravdu připravena? Ukazuje se totiž, že Viktora nehledá jen ona, ale i tajné služby několika států. A čas utíká čím dál rychleji, protože pád železné opony se blíží... (HBO Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (288)
Tak tento počin HBO k 30. výročí sametové revoluce je fakt docela "hustej".... Velmi temný seriál z doby, kdy "oni se ještě bojí nás, my se už bojíme jich". Je to sice celé jen špionážní fikce, a místy je to dějové přece jen až moc překombinované (viz třeba naivní "výlet" Skalové do ruského vojenského prostoru Ralsko), ale skoro bych se nedivil, kdyby třeba jen špetka z toho byla pravdivá... Musím velmi ocenit výbornou scénografii a hudbu Petra Maláska, které seriálu dodávají na temné dobové atmosféře. Po filmové stránce též zajímavé s řadou pomalých záběrů. Ač si kladu otázku, zda tu někdy nešlo především o to natáhnout čas, aby to vyšlo na ten šestidílný seriál. Po druhém shlédnutí tak musím o jednu hvězdičku přeci jen ubrat. I když třeba postava plukovníka Vlacha je napsána moc dobře (a hlavně nečernobíle) a Jan Vlasák ji ztvárnil opravdu skvěle. ()
+4* HBO nám přináší český seriál o zákulisních machinacích v době kolem sametové revoluce. Sice se jedná o smyšlený příběh, ale věřím že tehdejší neutěšenou náladu nastínil velmi dobře a situace nejsou daleko od pravdy. Převlékání kabátů je naše národní tradice a u špionážních organizací probíhají podobné manipulace nejspíš neustále ... vždyť je na prvním místě boj o moc. Případní diváci se musí připravit na depresivní atmosféru a neustálou nejistotu kdo je s kým a proti komu. Prvních pět dílů je jen příprava před konečným rozuzlením a to je zvládnuto na jedničku. Není to seriál, který bych chtěl vidět opakovaně, ale o to je intenzivnější zážitek pro ty co to zajímá. Většina však raději bude žít ve své pohodlné bezstarostné bublině a bude je zajímat, kde co koupit levněji, případně která celebrita má víc milenců a budou slepě volit ty, kdo jim napovídají samé hezké a optimistické kecy ;-). Za sebe rozhodně doporučuji i kvůli kvalitnímu castingu a stylizaci a i když nedávám plných pět hvězd, tak jsem si to užil a i když si uvědomuju, že tam občas něco přehnali, ale na celkový pocit ze seriálu to nemělo vliv. [ PŘÍBĚH: 3 /// SMYSL: 2 /// ATMOSFÉRA: 3 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 0 /// ART: 0 /// STYL: 2 /// CASTING: 3 (3*MAX) ] ()
Pouze Epizoda 1 (E01) (2019) . A u ní také zůstane. Z této "postnormalizační verze" (v roce 1989 bylo už o všem rozhodnuto), jsem neměl ani tak problémy duševní, ale přímo fyzické, někde v oblasti žaludku či ještě níže. Krize kupodivu vyvrcholila, když trempíkové začali zpívat "Bednu vod whisky". Zároveň to byl ale také jediný popud a okamžik, kdy může člověka něco napadnout. A co mě tedy napadlo? Napadl mě Micki Rivola, báječný autor písniček jako jsou Jarní kurýr, Dům smutný víly a spoustu dalších. Napadlo mě, že právě složil "Bednu" a měl radost, jak se to pěkně zpívá a jak to jde pěkně dohromady; dokonce ani na pointu v závěru nezapomněl. Co se z toho za pár let stane bohužel nedomyslel: nehorší česká trampská vodrhovačka v celém období trampingu. ()
Poslední seriálová spolupráce Ivana Zachariáše s HBO sklidila diváckou i kritickou odezvu, bezútěšná minisérie Pustina byla po všech stránkách skvělá. Hlavně dokázala neustále překvapovat. Bez vědomí takové bohužel není. Alespoň pro mě. Žádná euforie z blížících se změn, ale skepse na každém druhém kroku. Viktor a Marie. Disident a houslistka. Dva emigranti jsou několik týdnů před hlavním milníkem roku 1989 zpět v Praze, na kterou nezapomněli a situaci v komunistickém Československu z Londýna bedlivě sledují, a věří, že touha po svobodě zvítězí. Jenže v noci je srazí černé auto a od té doby je její manžel nezvěstný. Jejich případ je v rukou StB a všichni od toho dávají ruce pryč. Snad jen bývalý kriminalista Berg rozčarovaný ze systému, naopak vyhořelý estébák Vlach jej od pravdy odrazuje. O vliv a rozdělení pozic mezitím soupeří britská MI6 se sovětskou KGB a mezi nimi se snaží nezapadnout „naše” Státní bezpečnost. Zbytečně moc si nás tvůrci drží od těla, ač chápu, že to má být pojaté řádně temně. Scénář informace poměrně umně zadržuje, tempo je velmi pozvolné a plíživé jako se pomalu hroutí jeden systém, aby jej vystřídal jiný. Postupně zjišťujeme, kdo z aktérů je hráčem pro jakou stranu. Velmi se daří v případě dekorací, lokalit, designu a kostýmů. Vše temné a chladné coby metafora dobového společenského klimatu. Nakonec to do sebe zapadlo, ale do vzduchu rozhodně neskáču. 3 až 4 hvězdy. ()
Výborné, po všech stránkách - kamera, scénář, herci, režie, scéna. A tak skličující, že jste okamžitě vděční, že vy nic takového prožívat nemusíte. Nebo že o tom radši ani nevíte. Nedalo mi to a hledala jsem si, kdo je Ondřej Gabriel - myslela jsem si, že je to jen někoho přezdívka. Ale překvapivě je to úplný zelenáček. Proto mi vážně připadá neuvěřitelné, že se mu hned napoprvé povedl takový vyzrálý scénáristický megazásek, k němuž se drtivá většina jeho kolegů za celý život ani nepřiblíží - moje gratulace směřuje tedy hlavně k němu. ()
Galerie (44)
Photo © HBO Europe
![Bez vědomí - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/163/974/163974124_c93797.jpg)
Zajímavosti (24)
- V garážích Flora hraje „Ve světle petrolejky“ od Mahagon. V cukrárně hraje „Famous“ od Laurent Blot. (Duoscop)
- Ve scéně na nádraží je slyšet hlášení automatického hlasového informačního systému (s hlasem Václava Knopa). Tento systém byl zaváděn až po roce 1993. (StarejCihak)
- Když Marie (Tatiana Pauhofová) chodí po nádraží v prostorech pokladen, pohybuje se po pražském Masarykově nádraží. Vzápětí ale nastupuje do vlaku na nástupišti nádraží Praha-Smíchov. (Honzyg)
Reklama