Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Mario SchneiderHrají:
Noël Czuczor, Peter Ondrejička, Florian Panzner, Jan Nedbal, Wojciech Mecwaldowski, Jacek Beler, Michal Režný, Christoph Bach, Lars Rudolph (více)Obsahy(1)
Druhá světová válka, 7. duben 1944. Pro tisíce vězňů z celé Evropy ve špinavých barácích a s jídlem na příděl den jako kterýkoliv jiný. Zatímco ostatní chtějí jen přežít, skupinka vězňů připravuje útěk. Když se spoluvězni shromažďují na večerní přepočítávaní, jsou už šestadvacetiletý Fredy a o šest let mladší Valér ukryti v jámě pod hromadou trámů. Nevyzrazení potřebují vydržet tři dny. Tak dlouho Němci hledají ty, kteří se pokusí o útěk z koncentračního tábora v Osvětimi. Když zvuk sirén ohlásí konec hledání, dva vyhladovělé a zmrzlé mladíky čeká sto kilometrů přes hory a nepřátelské hlídky na cestě do rodné země, na území Československa. Pokud to zvládnou, sepíšou zprávu o osvětimském pekle. Ten nejtěžší okamžik je však teprve čeká – přesvědčit svět, aby uvěřil. Film zachycuje skutečný hrdinský čin a jeden z nejvýraznějších zápisů československých občanů do světové historie vedoucí k záchraně desetitisíců lidských životů. (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (155)
"Kdo se nedokáže poučit z historie, je odsouzen k tomu ji opakovat." – tímto významným citátem od George Santayana otvírá režisér Peter Bebjak rekonstrukci (ne)slavného útěku Rudolfa Vrby a Alfréda Wetzlera z Osvětimi, a následném vzniku zprávy, jež se stala zcela prvním zveřejněným svědectvím o existenci koncentračních táborů. Přestože jde o příběh, který zásadně ovlivnil tehdejší válečné dění, jde o jeden z několika tisíců historických střípků, jež jsou zcela neprávem zapomenuty...... 'Správa' je sice adaptací velmi věrohodnou a autentickou, ale zbytečně oddramatizovanou, prakticky bez gradace, či napětí – což je však z odlišného úhlu pohledu tvůrčí záměr, kterým se Bebjak pokoušel umocnit ztělesnění utrpení, a v divácích navodit pocit beznaděje a subjektivní emoce protagonistů. Z hlediska řemesla a formálního zpracování jde však o nadstandardní a nesmírně zručnou práci, byť celkový potenciál se dal využít víc lukrativněji. A ač jde o dílo se slovenskými kořeny, je 'Správa' ve všech měřítkách skutečně plnohodnotný mezinárodní film se vším všudy. Na závěr nelze opomenout ani finální titulky, které podkresluje audiokoláž sestavená z projevů popíračů holokaustu anebo výroků populistických, nacionalistických či extremistických politiků (Trump, Le Pen, Kotleba, Salvini, apod.), kteří vědomě útočí na současné terče moderní společnosti, jimiž v tehdejších dobách byli právě židé: na uprchlíky, migranty, homosexuály, romy, a celkově menšiny – čímž snímek akcentuje velmi jasné poselství: "Strach vede k hněvu. Hněv vede k nenávisti. Nenávist vede k utrpení." .... uživatelský hodnocení je totálně mimo mísu. A pak že na ČSFD nejsou náckové. ()
Nejznámější útěk z koncentračního tábora. 1) Prostředí Osvětimi - Birkenau na mě ve filmu působilo přesvědčivě a autenticky, stejně tak dialogy i děj sám._____ 2) Děj po útěku je už méně zajímavý a ani rozhovory se zástupcem Červeného kříže mě úplně nezaujaly._____ 3) Trochu směšně působí Slováci v českém dabingu, když přitom další národnosti - Němci, Poláci mluví svým jazykem._____ 4) Historické okénko. Dva slovenští Židé, 20letý Walter Rosenberg (později se přejmenoval na Rudolfa Vrbu) a 26letý Alfred Wetzler, úspěšně uprchli 7. 4. 1944 z Osvětimi - Birkenau. V Žilině posléze sepsali asi 60tistránkovou podrobnou zprávu, kde popsali polohu tábora, masovém vraždění v plynových komorách a odhady počtu obětí a detaily ze života v táboře. Na jejím základě zastavil Horthy další transporty Židů z Maďarska. Po válce byla využita v norimberském procesu._____ Vrba po válce vystudoval v Praze Vysokou školu chemicko-technologického inženýrství, v roce 1958 emigroval. Odborník na biochemii mozku a výzkum cukrovky a rakoviny přednášel na univerzitách v Anglii, Kanadě a v USA. Zemřel 26. ledna 2006._____ Alfred Wetzler sepsal své vzpomínky v roce 1964 v knize Co Dante neviděl, která se stala podkladem pro film. Wetzler žil v Československu, kde 8. 2. 1988 zemřel. ()
Pokud vezmu v potaz českou a slovenskou tvorbu, jednalo se pro mě o jeden z nejočekávanějších filmů, takže jsem ve finále docela zklamán. Technická stránka věci sice splňuje ty nejpřísnější parametry a může se směle měřit se zahraniční produkcí, ale to nestačí. Chybělo mi alespoň letmé představení postav, které by umožnilo s nimi navázat alespoň nějaký vztah, bylo tu málo emocí a chyběla nějaká naturalističtější scéna, která by tomu všemu dodala na intenzitě. Ani přesvědčování úředníka z Červeného kříže mě nenadzvedlo tak, jak bych čekal. Pokud by to Bebjak pojal jako dokument ve stylu Mináčových filmů o Wintonovi, udělal by lépe. 55% ()
Soudruzi, nečekal sem zázraky, ale čo je veľa to je málo. Jozef Mak, pri ktorom som si vyšklabal kotlety je oproti tomuto (bebjakove) majstrovské dielo. Pocitovo to má 4 hodiny, dokopy sa tam nič neudeje, to že to má nejaký dabing si ani nevšimnete. Buď mumlajú, že im nerozumieť ani kokot, alebo hovoria nemecky či dokonca aj anglicky. A nesmieme zabudnúť ani na poľštinu. Emócia žiadna, spôsob predkladania príbehu hlavne na začiatku veľmi zmätený. Čo nedoručil dej, snažili sa zachrániť artovou kamerou a veľa detailami. Veľa veci ma tam rušilo, od čistého oblečenia, cez hodinky až po obuv na rozbitej nohe. O kopci jedla a žiadnych problémoch ani nehovorím. A práve preto ma ani v najmenšom neprekvapuje, že sme to poslali do holéhoúdu, aby tam zabojoval. Len za scény v tábore a rozumnú minutáž 2 z 5 ()
Bohužiaľ.. snaha síce bola, ale je to iba veľký nepodarok. Najprv začnem obsahovou stránkou. Čudujem, že Hollywood sa zatiaľ nechopil takéhoto skvelého námetu podľa skutočnosti. Veď už len príbeh o tom, že 2 hrdinovia utiekli z Osvienčimu a cez všemožné útrapy podali správu o tom, čo sa tam deje, je niečo, z čoho by taký Spielberg dokázal vytvoriť kvalitu typu Schindlerov zoznam. Čo urobil Bebjak(a to ho mám rád)? Servíruje nám tu chabú 90 minútovú udalosť, ktorá nám nič o hrdinoch nepovie(doteraz neviem, ktorý z hercov bol Wetzler a ktorý Vrba), nič nepovie o útrapách, ktoré zažili či už v Osvienčime alebo aj po úteku.. človek si ani nemal kedy vybudovať vzťah k postavám...a teraz formálna stránka.. tá je snáď ešte horšia.. Slovenským hercom absolútne nerozumieť, čo rozprávajú.. artikulácia žiadna..To si nik nepozrel ten film predtým, než ho vydali? Najviac mi ale vadila kamera.. filmy, ktoré bude kamerovať Žiaran už asi nebudem pozerať.. už pri Slovanoch mi vadila tá jeho akože "umelecká" kamera.. aby 20 minút nepretržite sme počas cesty lesom a príchode do dediny nevideli normálny záber.. namiesto toho videli hlavu protagonistu na celú obrazovku, zatiaľ čo nevidíme okolie, kulisy ani to čo sa deje mimo neho, prípadne videli iba tie kvázy umelecké natáčania kamery do rôznych uhlov, pri ktorých absolútne nevidíte scénu alebo roztrasená kamera pri strieľaní židov vystupujúcich z nákladiakov(mimochodom poriadne ani nevidíte čo sa tam deje).. celé zle.. to nehovorím o tábore, na ktorom je príliš vidieť, že ide iba o zmenšenú repliku.. kto bol v Osvienčime, tak sa iba musí smiať na tom, aký malý je tábor vykreselený vo filme.. s prižmúrením oka 2* ()
Galerie (32)
Zajímavosti (13)
- Film měl mít v kinech premiéru 27. ledna 2021 na Mezinárodní den památky obětí holocaustu, ale kvůli pandemii covid-19 se premiéra přesunula až na 11. listopadu 2021. (montongery)
- Film vychází ze skutečných událostí. (ČSFD)
- Film bol vyslancom Slovenska na Oscara za Najlepší medzinárodný film. (banacik)
Reklama