Režie:
Milan MuchnaKamera:
Emil SirotekHudba:
Angelo MichajlovHrají:
Josef Kemr, Josef Vinklář, Josef Somr, Vladimír Dlouhý, Monika Hálová, Otakar Brousek ml., Josef Větrovec, Karolina Slunéčková, Světla Amortová (více)Obsahy(1)
Rybář Fuksa vyloví z řeky láhev a prodá ji vedoucímu hostince Mertovi, který vzápětí zjistí, že její obsah je poněkud neobvyklý. Je totiž příbytkem džina, který chce svého majitele učinit šťastným a jediným slůvkem dokáže splnit každé přání. Merta toho samozřejmě využije k hromadění majetku. Stejně si počíná další vlastník, chamtivý řezník Tureček. Ten se navíc rozhodne každého, kdo se mu jen trochu nelíbí, proměnit v šimpanze. Zázrakem nabyté bohatství poznamená také Turečkovu dceru Blanku, což se vůbec nelíbí sympatickému Ondrovi, o kterého dívka stojí víc než o svého nápadníka Viktora, syna odklizeného Merty. Její otec má ovšem s Ondrou jiné plány. Chce se mu pomstít za to, že se od něj nenechal okrást, a nastraží mu léčku. Ve zmatku, který tím vyvolá, se však rozbije džinova láhev a on se přestěhuje do jiné. Shodou okolností do té, kterou si domů odnese Ondra. Nechá se džinem proměnit ve štěně a odnést Blance. Může tak být stále s ní, aniž by o tom dívka věděla. Ta se již začíná probouzet z opojení bohatstvím a hledá jiné hodnoty. Zdá se, že džinovo přání učinit svého pána šťastným se konečně naplní. (TV Nova)
(více)Recenze (130)
Půvabně natočená komedie pranýřující na podkladě pohádkové postavy poměry na maloměstě i mezilidské vztahy té doby. Svižně natočeno, perfektně propracované postavy, zvláště Vinklářem a Somrem ztvárněné. Rovněž chasa je pěkně vykreslena. Proč se tak film většině nelíbil, nechápu. Asi zase domino-syndrom. Stačí seřadit recenze podle času. :-( ()
Krystalicky čistý příklad ambivalence. Představte si, že vám někdo řekne, že budete hrát jednu z hlavních postav ve filmu (juchů!), která ovšem bude celou dobu říkat jen jedno jediné slovo (cože?), ale zato mnohokrát (hm...) To i ten Ota Šimánek coby pan Tau na tom byl líp. Kemr se tedy snaží tu svou roli vylepšit aspoň tím, že předtím, než řekne to svoje jedno slovo, kroutí očima a hází ksichty na všechny strany, jak když národní divadlo uspořádá zájezd do Horní dolní. Jinak jasně nejméně sympatickými postavami, kromě Kemra, jsou Hálek a Lábus, to jejich dětinské chování, ech bóže. ()
Marně přemýšlím, jak může být takové terno vlastnit džina, který za celý film nedělá nic jiného, než že mění lidi v opice a snad jen dvakrát udělá i jiné kouzlo (přičarovaná auta + jedna proměna v psa). Potenciál námětu sice zajímavý, ale zcela nevyužitý, scénář nic moc, vtipných scén a hlášek pomálu. Plno dobrých herců se snaží zachránit, co se dá, ale moc to nezabírá, film balancuje mezi nudou a trapností. Alespoň že Šimek si v malé roli zavzpomínal na své původní povolání. 35% ()
Zas až taková slabota to nebyla, abych musel hodnotit, tak jako většina předřečníků. Ovšem je to o dost slabší než klasické a tradičně vysílané komedie režisérů Lipského či Vorlíčka. Myšlenka, že by každý nepoctivý výdělek měl být potrestán, je naprosto správná a platná v každé době, jenže dnes se okrádání lidí zakrývá fungováním tržní ekonomiky a zákonem nabídky a poptávky. Takže je legální. Chudák Josef Kemr, tahle jeho postava džina je notoricky známá,ale řekl bych, že se k němu moc nehodí. Zato Vinklář si podobných postav šizuňků střihl několik a vždycky jsme mu je věřili. A pak tui je trošku zpoetizováno i zidealizováno mládí, které v postavě vytvořené Vladimírem Dlouhým je vzorem člověka, jakého jsme si přáli vytvořit. Ale nejvíc - nejvíc jsem si musel povzdechnout nad předčasně skončeným životem překrásné Moniky Hálové... ()
Pokud byste si odmysleli, že je tento film barevný a reálie sedumdesátých let, tak vám vyvstane čirá komunistická agitka z padesátých let. Režisér a scénárista v jedné osobě jaksi zamrzl v době budovatelských černobílých propagačních hnusů. Pár jasně definovaných zlořádů toužících po penězích a zboží ze západu proti chudákovi poctivém chlapci který touží po pravdě poctivosti a lásce. Západní luxusní zboží je zobrazeno jako zdroj zla. Krásnou ukázkou výchovnosti filmu je udavačská scéna, kdy zlý Vinklář ve sklepě vlastního domu mluví na prázdné láhve v regálu, sklepním oknem z ulice jej sledují uvědomělí hodní Lohinský s Lábusem, jeden se zeptá druhého "neměli bysme to hlásit" a za chvíli už k domu přijíždí policie (VB). Nebýt herecké elity, která tomu dává hereckou úroveň , by tohle zasloužilo odpad. ()
Galerie (10)
Zajímavosti (15)
- Skladbu „Hop a je tu lidoop“ pro film nazpíval Jiří Schelinger. (Epistemolog)
- Ve scéně narozeninového večírku Blanky Turečkové (Monika Hálová) visí v jejím pokoji na stěně vedle sebe české plakáty ÚPF k filmům Co dál, doktore? (1972), Kdo hledá zlaté dno (1974) a Město nic neví (1975). (Ganglion)
- Automobilu Fiat 1200 Cabrio, který se ve filmu objevuje, prasklo při natáčení jedné scény přední sklo. Filmaři škodu plně uhradili. Tento kousek pak později vlastnil i např. podnikalel František Mrázek a dnes je v rukou soukromého sběratele. (Kaleidoskop)
Reklama