Režie:
Hynek BočanHudba:
Zdeněk BartákHrají:
Martin Dejdar, Jana Hubinská, Jakub Zdeněk, Jiří Langmajer, Jakub Wehrenberg, Jan Teplý ml., Radim Kalvoda, Zbyněk Fric, Václav Chalupa, Čestmír Řanda ml. (více)Série(4) / Epizody(45)
Obsahy(1)
Úspěšný dobrodružný seriál ČT, který vznikl na podkladě dvou románů spisovatele Jiřího Stránského "Zdivočelá země" a "Aukce". Dvacet dílů seriálu vypráví o letech pro naši zemi velmi důležitých a rozhodujících - o dramatickém, politicky i lidsky konfliktním osídlování českého pohraničí v prvních týdnech po osvobození v roce 1945 až po padesátá léta, plná politické zvůle a bezpráví. Příběh, v jehož středu stojí bývalý západní letec Antonín Maděra a parta sotva odrostlých mládenců, je zasazen do našeho pohraničí, do Krušných hor i časů. Sem se totiž vrací z Anglie hlavní hrdina, aby v rodné vsi zapomněl na útrapy i hrůzy války a mohl tu "žít, pracovat a mít rád své bližní", jak sám říká. Že přichází do jiného Svatého Štěpána, než byl ten, který musela jeho rodina v roce 1939 opustit, tušil. Ale to, co ho zde opravdu čeká, nemohl odhadnout ani ve svých nejbujnějších představách. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (276)
Jako dospívající dítko jsem měla tento "přírodní" seriál ráda. Sice jsem ho nijak extra "nežrala," ale z toho, co jsem viděla, jsem měla dobré dojmy. Byl také věnován pro dospělé publikum, takže jako malá jsem ještě nemohla plně pochopit a procítit úděly postav:) Zdivočelá země, při ní se mi vždy vybaví Martin Dejdar jako Antonín Maděra, velké sídlo, ranč, koně a příroda. ()
V porovnání s celkem polistopadové seriálové tvorby nepochybně špičkové dílo, která z blízka, jakoby z očí do očí, přesně a neúprosně, vypovídá mnohé o době, se kterou se nejsme s to i jako společnost, i jako jedinci - pro naši společnou slabost - vyrovnat. Drsná připomínka skutečných poměrů se vyvarovává plochých a trapných násilných aktualizací a nešetří opravdu nic a nikoho. Děs poválečných a zejména zločineckých padesátých let má své pokračování ve druhé a teď i čerstvě ve třetí řadě. Jaksi en passant se tu rodí seriál-freska o komunistickém režimu, o době, která mnohé brala, ale na druhé straně i nepřehlédnutelně dávala. To není omluva nebo dokonce idylizace komunistického režimu, ale snaha o postižení plnosti doby a života. Sám jsem zvědav na další vývoj epizod třetí řady, na výpověď o době, která svou nemravností - ne zločinností - ještě padesátá léta předčila. Srovnání, které se vnucuje - seriál NEMOCNICE NA KRAJI MĚSTA - s možnou srovnatelnou ambicí, vyznívá jednoznačně ve prospěch ZDIVOČELÉ ZEMĚ a jejího scénáristy Jiřího Stránského. K věci se ještě na konci roku vrátím a pokusím se o hlubší zobecnění tohoto reprezentativního polistopadového rozsáhlého díla. ()
Ačkoliv tento seriál beru spíše jako takovu čajovou pomazánku, nelze mu upřít jednu věc. I kdyby byl děj sebeblbější je jedním z mála seriálů, který svým zpracováním poukazuje na zvěrstva která se tu děla po válce. A nemluvím teď primárně jen o perzekuovaných letcích bojujících v řadách RAF. Když se odprostíme od řady zbytečných scén i postav (mně osobně iritovaly ty různé kovbojky hudebně doprovázené na foukací harmoniku), když se odprostíme od toho, že řada dnes už herců si zde odbývala své první krůčky (podle čehož také některé díly vypadají), můžeme si dát snadněji do souvislostí to plíživé strašidlo komunismu. Strašidlo, které těsně po válce a odsunu Němců jen zprvu obcházelo kolem, ale v padesátých létech už budilo skutečnou hrůzu prakticky všude... V tomto ohledu má seriál řadu kvalit, zejména v dílech, kde je odsouzený Maděra už zavřený v pracovním táboře a kope uran. Je tam zavřený s výkvěteme našeho národa (když nepočítám pravé kriminálníky) a právě za to mu dávám ty tři hvězdičky. Koho by ve velmi zkrácené formě, ale o to výraznější zaujmula tato tematika doporučuji rozhodně shlédnout TV film Hřbitov pro cizince s J.Bartoškou a J. Dvořákem v hlavních rolích. * * * ()
Velmi oceňuji záměr natočit takovýto seriál. Vyčítám mu však příšerný výběr herců pro vedlejší role. Mladí "kovbojové" jsou parta nesympatických ksichtů, na které se nedá dívat a až na Langmajera z nich snad nikdo ani neumí hrát. Co bych ale hlavně rád řekl je fakt, že se málo oceňuje výkon Miroslava Táborského, který vedle Dejdara, co by komunistického dozorce exceloval. Opět potvrdil, že se na něj nedá koukat, ale jako herce ho sledovat prostě musíte. ()
Tenhle seriál těžko hodnotit. Jsou v něm silné scény, ale také naprosto pochybné, někdy se vše opakuje po několikáté (schéma Maděra ve vězení, ostatní čekají, Maděra statečně nic nepodepíše, žena trpí). A časem se objeví ta ideologická rovina, kdy sice beru, že Stránský to vše prožil (nebo možná ne přímo on, ale jeho spoluvězni, z jejichž historek čerpal), ale něco je dodáno v rámci seriálového vyprávění a stylu, a čím více se blížíme listopadu 1989, tím více z toho leze „ten jediný, správný“ pohled na minulost, včetně angažovanosti Václava Havla pro seriál. Díly jsou časem i nudnější, stále se opakující situace jsou únavné... Chápu, co chtěl seriál říct, klobouk dolů přede všemi, kteří na něm dělali, je to kus práce, který odvedli, ale prostě celkově to ne vždy drží pohromadě a ne vždy je to zajímavé. ()
Galerie (354)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (129)
- Nápis na bráně pracovního lágru je: „Prací ke svobodě.“ Na branách koncentračních táborů v Německu byly obdobné nápisy, jako například: „Arbeit macht frei.“ Překrucováním původního významu je dnes chápáno jako cynické heslo, které zesměšňuje oběti a zastírá nelidské zacházení v koncentračních táborech, v nichž nucená práce sloužila k podrobení, vykořisťování, ponižování a vraždění lidí. Původ tohoto hesla je u filozofa Søren Kierkegaarda, který napsal toto: „Povinnost pracovat, abychom mohli žít, je projev svobody. Právě prací se člověk osvobozuje, prací se stává pánem země, prací konečně dokazuje, že je nad přírodou.“ (sator)
- Martin Dejdar hraje bývalého pilota RAF, v osobním životě má však velkou fóbii z létání. (morgos)
- Hynek Bočan se měl při natáčení čtvrté série seriálu jít podívat na zestaršenou Janu Hubinskou (Ilona Maděrová), vůbec ji však nepoznal a prošel kolem ní bez povšimnutí. (JoranProvenzano)
Reklama