Režie:
Mike NicholsScénář:
Buck HenryKamera:
David WatkinHrají:
Alan Arkin, Martin Balsam, Richard Benjamin, Art Garfunkel, Jack Gilford, Buck Henry, Bob Newhart, Anthony Perkins, Paula Prentiss, Martin Sheen, Jon Voight (více)Obsahy(2)
Dokud nebudeš ležet bradou vzhůru, musíš bojovat! ... Kapitán John Yossarian je bombometčíkem u 256. letecké eskadry americké armády umístěné na základně u Itálie, která odtud pomáhá při osvobozování Evropy od fašismu. Vlastně měl už být dávno doma, protože vojenským zákonem nařízený limit třiceti misí dávno překročil. Jeho velící důstojník, cynický plukovník Cathcart má však nedostatek pilotů, a tak počet povinných letů neustále zvyšuje, aby žádný z nich nemohl z letky odejít. Yossarian se proto snaží přimět doktora, aby jej z další služby osvobodil kvůli špatnému psychickému stavu a vydává se za cvoka. V cestě mu však stoji „maličkost“. Podle Hlavy 22 musí na své bláznovství upozornit blázen samotný, podle stejné směrnice je takový člověk v pořádku, protože blázen si nepřipouští, že je blázen. A tak je Yossarian lapen v absurdní válečné mašinerii, jež nikoho dobrovolně nepustí, dokud jej nesemele na prach… Film, který natočil legendární režisér Mike Nichols vznikl podle stejnojmenného, úspěšného románu spisovatele Josepha Hellera. Přesvědčivě vypráví o nesmyslnosti válčení a tuposti těch, kteří cynicky nasazují cizí životy pro vlastní cíle. Dodnes patří mezi nejlepší a nejpůsobivější protiválečné filmy. Hlavní postavu Johna Yossariana vytvořil Alan Arkin, jeho nadřízeného, Cathcarta představuje Martin Balsam. Legendární režisér a herec Orson Welles ztvárnil úlohu generála Dreedlea, známý člen popového dua Simon a Garfunkel, zpěvák Art Garfunkel hraje kapitána Natelyho. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (339)
Jako kluk jsem četl knížku několikrát. Beru toto dílo jako jedno z nejlepších literárních výtvorů minulého století. Zhlédnout film mi ovšem trvalo převelice dlouho. V dobách, kdy jsem denně sledoval MASH jsem se několikrát o tento film pokoušel, bohužel nikdy nedokoukal, jelikož halucinace, ztvárnění šílenství a podstatně větší drsnost příběhu se s MASHEM úplně neshodovala, ani filmovým. V tomto ohledu kniha byla podstatně vtipnější a přeci jen fantazie je fantazie. Nicméně na celý film jsem se podíval až letos po letech. A musím říct, že se jedná o opravdu velkolepé dílko. Je to tedy pravda časově krapánek delší, s místy zbytečně hluchými, ale nic to nemění na tom, že je film velice zdařilý, nabitý slavnými jmény a zpracovaný vynikajícím uměleckým ztvárněním některých knižních pasáží. ()
Velmi dobré zpracování nesmrtelné knižní předlohy, jedné z nejvtipnějších knih o válce vůbec. Proti svému předobrazu mi film přišel přece jenom trochu málo "šílený", některé důležité postavy tu chybí (Náčelník Bílý polozub, Whitecomb), ale jsou věci, které se prostě adekvátně zfilmovat nedají. Alan Arkin jako Yossarian je výborný a plukovníka Catchcarta jsem si při četbě knihy kdysi představoval právě tak nějak jako Martina Balsama. ()
Tento film je okrajovo o akcii, ale je o satire, irónii a čiernom humore. Práve tento film poukazuje na nezmyselnosť vojny a poukazuje na to naozaj zvláštnou formou. Pri niektorých scénkach som sa naozaj nasmial, pripomínal mi M.A.S.H a ako M.A.S.H aj tento film ma bavil. Keby tu bolo viacej akcie, tak by som filmu dal plný počet, ale aj tak je to solídna satirická jeba, ktorá ma tak dômyselné dialógy, a tak vynikajúce herecké výkoni, že sa môže zrovnávať s ktorýmkoľvek vojnovým filmom, aj keď tej vojny divák veľa neuvidí. U mňa spokojnosť. ()
Neoslovilo, nebavilo. :( Ani kniha, kterou jsem nějakých pár let zpátky povinně četl, nebyla zrovna úplně mým favoritem, ale oslovila mne tenkrát rozhodně víc. Hellerova knihu coby román se výrazně vyznačovala absurdností a skrze ní vyplývající myšlenkou o nesmyslnosti války. Byla rozsáhlejší, specificky strukturovaná do samostatných kapitol, ale dávala smysl. Nicholsův film se pro mne vyznačoval spíše nepřehledností a byl pro mne volným slepencem různým epizod, které mne povětšinou nedokázaly osobitě zaujmout a jako celek nefungoval už vůbec. K žádné z postav jsem si nestihl vytvořit vztah, dvě hodiny bez reálně napínavého prožitku a stejně tak bez humoru byly pro mne nekonečné. Hudební pochod v pozadí k závěrečným titulkům pak konečným vysvobozením. ()
Pan Bates zanechal řízení svého motelu u cesty, opustil dům na kopci, i matku v něm, a vydal se zcela jiným směrem, než jakým bylo jeho dosavadní působiště. Někteří herci zůstanou v mé mysli navždy zapamatováni jako jedna postava. Jedním z nich je i Anthony Perkins. Zde ztvárnil postavu o poznání humornější, než jakou si ho většina lidí pamatuje. Knihu jsem nečetla, tudíž nemohu posoudit toto filmové zpracování literární předlohy. Je to film zajímavý, zvláštní, humorný, vážný a pro mě také ne zcela pochopený. První půlka je vtipná snůška dialogů a scén. V druhé je děj o poznání vážnější a výrazných vtipů ubyde. Což je možná i dobře, protože jsem pocítila, že čeho je moc, toho může být příliš. ()
Galerie (67)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (19)
- Natáčelo se ve velice extrémních podmínkách a všichni herci toho měli dost. Při natáčení málem přišel o život režisér Mike Nichols na kontrolní věži. Jeden z pilotů ztratil při přistávání orientaci a letěl přímo na kontrolní věž, na níž byla právě umístěná kamera. Naštěstí proletěl těsně vedle. Další smůlu měl při natáčení složité scény v ateliéru, zřítil se z cca pětimetrové výšky a vykloubil si rameno. Do třetice všeho zlého měl také velké zdravotní potíže s kýlou. (tahit)
- Kvůli natahování natáčení filmu musel Art Garfunkel odložit natáčení nejslavnější desky s Paulem Simonem "Bridge Over Troubled Water" v New Yorku. Paul Simon napsal o této události skladbu "The Only Living Boy in New York", kde je Art označován jako "Tom". (don corleone)
- K natáčení byla shromážděna v té době nevídaná flotila 18 bombardérů B-25, které dostaly marking čili kamufláž 488. perutě. Většina shromážděných strojů po skončení natáčení skončila v rukou soukromých sběratelů. (Big Bear)
Reklama