Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh, dobře známý z populárního stejnojmenného bestselleru M. Viewegha, vypráví s ironickým nadhledem a nadsázkou o osudu, který jedné obyčejné rodině připravila léta normalizace. A jak to všechno začalo? Manželům Heleně a Alešovi (ve skvělém podání L. Šafránkové a O. Vetchého) se narodí kluk Kvído. Již okolnosti jeho narození během představení Čekání na Godota jakoby předznamenaly jeho pozdější dráhu. Když je Kvídovi šest let, přijedou ruské tanky a rodina se stěhuje do prvorepublikové vily na Sázavu. Jenže nedostanou celou vilu, ale jen část v zasklené terase, kde je zima jako v „psírně“. Komunistický ředitel skláren Šperk podmiňuje zlepšení jejich situace tím, že se tatínek bude veřejně angažovat. To ale Aleš odmítá. Celou situaci nakonec zachrání Kvído… (Česká televize)

(více)

Recenze (501)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Ne příliš utěšená bilance polistopadové české kinematografie naštěstí disponuje i některými pozitivními vybočeními z této neradostné skutečnosti. Základní přednost filmu spočívá v jeho vnějškové bezvýraznosti a stereotypnosti věrně postihujících všední tvář normalizačního dne i žití. Samozřejmé vůbec není samo od sebe. Hodně pro ně znamená souhra hlavního páru Vetchý-Šafránková starší. Ale zcela nepochybně pro tento případ je neméně důležitý obsah Vieweghovy stejnojmenné knihy. Bez ohledu na to, která z interpretací je vlastně přesná, je jisté jedno: normalizace byla dobou nekončícího traumatu pro všechny. Ne svou perzekucí, ale svou šedou skutečností a následným omezováním svobody a jejích základních atributů. Svým "sametově nemravným" lámáním charakterů a páteře. Nikdo není vůči skutečné oportunitě absolutně nezlomný. A právě eroze mravnosti, tak často popisovaná v příbězích i vzpomínkách jejích protagonistů i dobrovolných zájemců, to kusejrování skutečnosti všedního dne, patří ík účinným bariérám nedodržujícím nic z řemeslnických konvencí rané normalizace. Naopak: Parazitní živoření vedlo tehdy a vede kdekoliv a kdykoliv jinde k osobnostnímu krnění. Varující limity normalizace však naše současnost namnoze ignoruje. Ke své nejvlastnější škodě. ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

Výtečná komedie. Úžasná satira na totalitu, vyprávěná nápaditě, vtipně, i vážně. Právě jsem jsi přečetl knížku a hned ráno jsem se šel na film podívat. Film byl skvělý a kniha přímo vynikající. Michal Viewegh je skvělý spisovatel. Podle mě jde o jeho nejlepší knihu. Petr Nikolaev je zase skvělý režisér a pod jeho vedením se tuto knihu povedlo zfilmovat opravdu skvěle. Kniha byla jako při většině adaptací více podrobnější a úplnější, ale celkově se adaptace povedla. Scénář stejně vtipný a výtečný jako kniha. I některé repliky zde byli vloženy přímo z knihy. Ondřej Vetchý a Libuška Šafránková se do rolí Kvidových rodičů skvěle hodili a své role zahráli fantasticky a Vetchý, stavějící rakev je prostě neskutečný:-). Dětští herci odvedli též skvělé výkony. Výborní byli i Vladimír Dlouhý jako Zvára, Jitka Ježková, coby Jaruška a hlavně Jakub Wehrenberg jako dospělý Kvido. Nejlepší výkon ale předvedl Vladimír Javorský coby soudruh Šperk, který dodal filmu neuvěřitelnou dávku humoru. Ostatní herci též skvělí. Kamera Martina Duby vynikající. Hudba a titulní píseň také. U mě nejlepší hodnocení. Jeden z nejlepších českých filmů. Nejlepší scéna je podle s Mirjanou na lodi a scény se Šperkem. ()

Reklama

anais 

všechny recenze uživatele

Jedna z mála povedených českých komedií. Snad proto, že se veze na hřebejkovsky zjemňující retro atmosféře. Tedy, ne, že by tu byla předlistopadová doba nahlížena přes nějaké růžové brýle - Nikolaev si dává záležet, aby jeho film nesklouzl k pouhé komedii – je to i solidní psycho (což je podpořeno skvělým Vetchého výkonem). Báječná léta pod psa mají auru neomylného diváckého hitu, tak nějak to z nich čiší. Je to přednost, i vada na kráse. Milý film, který asi bude mnohokrát reprízován v tv. ()

klerik 

všechny recenze uživatele

Škoda, že o Kvida tu ani moc nejde. České tragikomédie mi časo lezú na nervy, a aj tu je veľa času venované obyčajnému životu postáv, čo funguje len v tom prípade, ak ste dané historické momenty zažili alebo k nim máte vybudovaný nejaký vzťah (týmto neduhom v podstate trpí celá filmová vlna venovaná "vysporiadaniu sa s minulosťou"). Film má však niekoľko silných momentov, ktoré ťažia predovšetkým zo skratkovitosti, pár pohľadov, pár slov. Práve preto ma mrzí, že väčšina príbehu je len o spomýnaní na časy minulé.. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Opravdu netuším, co tím chtěli autoři říct. Jeden dělník vesele vykřikuje, že Husák je starý kokot, druhý se ze systému zbláznil ... Srážka s blbcem bolí vždycky a stejně jako kdysi existovali komunističtí manažeři - hovada, existují kapitalistická hovada na manažerských pozicích i dnes. Stranická knížka dnes otevírá dveře stejně jako tehdy. Záleží jen na tom, kterou stranu si kdo zvolí a jak dokáže jít přes mrtvoly. Pod mostem v krabicích dnes u nás lidé taky spí, jak tvrdil komunista Javorský po návratu z kapitalistické ciziny. Hvězdičky dávám za Libušku Šafránkovou a malého Kvída, kteří se mi líbili. Smyslu téhle schizofrenní propagandy, spíchnuté vyloženě horkou jehlou, ale nerozumím. Komedie to rozhodně není, celé dílo je k pláči. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (34)

  • Taxi, které doveze hlavní postavy do divadla, má stejnou SPZ jako vůz v autoškole. (topesto)

Související novinky

Zemřela Libuše Šafránková

Zemřela Libuše Šafránková

09.06.2021

Z Prahy přichází velmi smutná zpráva. Svět českého filmu dnes opustila filmová, televizní a divadelní herečka Libuše Šafránková. Před pouhými dvěma dny přitom oslavila své 68. narozeniny. O úmrtí… (více)

Reklama

Reklama