Reklama

Reklama

Detektivové Will Dormer (Al Pacino) a Hap Eckhart (Martin Donovan) vyšetřují případ nedovoleného přistání, avšak jsou odvoláni, aby pomohli objasnit brutální vraždu středoškolské studentky, která se stala na Aljašce. Tam se setkají s místní mladou detektivkou Ellie (Hilary Swank), která podivínského Dormera obdivuje už od dob, kdy chodila na Policejní akademii. Má ještě schovanou školní práci, ve které analyzovala jeho geniální postupy.
Vypadá to, že rutinní metody budou k nalezení vraha stačit, ale hlavním podezřelým je chytrý a manipulativní spisovatel Walter Finch (Robin Williams), který Dormera deptá a stane se jeho noční můrou. A pak je Hap zastřelen... (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (1 014)

Matty 

všechny recenze uživatele

Nolanův opatrný vstup do Hollywoodu by bez prvotřídního obsazení byl jen dalším zbytečným americkým remakem kvalitní evropské žánrovky, rovněž pomalu vyprávěné, ale mnohem syrovější a atmosféričtější. V kontextu Nolanovy filmografie překvapí Insomnie zejména poměrně konvenční výstavbou (nejvýraznějším ozvláštněním jsou zavádějící flashbacky, které s ohledem na to, co víme, přiřazujeme někomu jinému, než komu patří) a svou světlostí, která má ovšem tematické opodstatnění (svícení se navíc proměňuje s tím, jak Dormer kvůli nedostatku spánku čím dál víc blbne). Jinak jde po Sledování a Mementu o třetí příběh muže traumatizovaného tím, co se mu přihodilo v minulosti a kterému v pevnějším uchopení situace brání čas. Čas je nepřítelem Willa Dormera v tom smyslu, že mu na Aljašce v daném ročním období nedovoluje usnout. Kromě toho, že vyšetřuje vraždu a snaží se zamaskovat, že sám spáchal zločin, začíná ztrácet nervy a dělat chyby kvůli prohlubující se únavě. Ovšem vzhledem k tomu, že Al Pacino vypadá dost vyždímaně od prvních minut, jeho proměna spočívá hlavně v tom, že stále intenzivněji žvýká a zvětšují se mu kruhy pod očima. Moc prostoru projevit svůj herecký talent nedostal ani Robin Williams, zachovávající po většinu času pokerovou tvář (což mu zřejmě mělo přidat na zlověstnosti, ale moc to nefunguje). Nolanovi zkrátka nezáleží na postavách a jejich věrohodnosti tolik jako na srozumitelnosti vyprávění pro diváka, což ve filmu z velké části založeném na hercích bije do očí víc než ve filmech, jejichž hlavním tahákem je neotřelá kompozice. Pramálo smyslu dává například chování hotelové recepční, která kdovíkdy stačila přilnout k Willovi, který tak má komu povykládat o jednom ze svých minulých hříchů (čímž je jediná vyprávěcí funkce dotyčné splněna). Rušivější jsou také jiné „tradiční“ nedostatky Nolanových filmů – rozsekávání scén do zbytečně velkého množství záběrů (jako kdyby měl autor strach, že pokud bude záběr trvat trochu déle, opadne naše pozornost), přemíra dialogů, které dopodrobna vysvětlují to, co by stačilo naznačit, haprující prostorové vztahy mezi jednotlivými záběry (herec je naráz někde jinde, než by dle předchozího záběru měl být, což částečně souvisí s tím nadužíváním střihu). Oproti svým výpravnějším pozdějším titulům Nolan k dotváření nálady moc nevyužívá lokací, což je vzhledem k žánru a dějišti celkem škoda. Insomnii ovšem nelze upřít důslednou práci s rekvizitami (vražedná zbraň, kulka, budík) a precizně načasované body obratu (zvraty přicházejí nejdříve po dvaceti minutách, ke konci po deseti), díky nimž je film i přes svou ospalost poměrně svižný. Tak jako tak jde o jediný Nolanův film, jehož další (třetí) zhlédnutí mne nijak neláká. 70% Zajímavé komentáře: Marigold, tron, akisha, Vronsky, ScarPoul ()

Fr 

všechny recenze uživatele

Spousta vražd se vyřeší během prvních 48 hodin. To ví i detektiv Dormer a proto neztrácí čas. Vše jde podle plánu, ale jeden výstřel promění jeho NEKONEČNÝ den v ,,noční“ můru. Působivost snímku spočívá v atmosféře, která je vystavěna na těch nejlepších věcech: scénáři, prostředí a hereckých výkonech. Hlavně Al Pacino ,,vystřihl“ part, se kterým jistě budete soucítit. Líbila se mi H.Swank, víc jsem čekal od R.Williamse, jehož záporák mě ,,neděsil“. Celkově mě atmosféra úplně nepohltila. Ta hra mezi Al Pacinem a Wiliamsem mě nepřekvapovala. Samozřejmě, že jsem čekal, jak to dopadne, ale žádné zděšení ve tváři se mi neobjevilo. Bral jsem to jako dobrou kriminálku. ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Věčný aljašský den, světelné noční můry, jeden ostřílený detektiv, jeden inteligentní vrah. Na jedné straně vražda školačky, na druhé vyšoupnutí dvojice poldů z očí veřejnosti, protože v policejním sboru je cosi shnilého. Mezi ledovci a lesy tak začíná poměrně zajímavé vyšetřování, jenže pak se něco odehraje v husté mlze a rozdané karty už vypadají jinak, než na samotném začátku. Řadovou detektivku nečekejte. Už jenom kvůli nekončícímu aljašskému dni, už jenom kvůli ubíjející nespavosti, už jenom kvůli hypnoticky pomalému rytmu, už jenom kvůli ústřednímu oscarovému triu, které hraje velmi působivě. Škoda, že to někde po půlce lehce drhlo. Spojení kamera a Wally Pfister? Palec nahoru. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Skvělý snímek v mém oblíbeném žánru psychologického thrilleru. Christopher Nolan jen dokázal, že přes svůj nízký věk je to jeden z nejtalentovanějších režisérů současnosti. Will Dormer (Al Pacino) a Walter Byrd (Robin Williams) byli výborná volba, obvzláště Williams zahrál na jedničku. Scénář Hillary Seitz je slušně adaptován (originální je norská verze se Stellanem Skarsgårdem), přece jenom není zas tolik filmů, kde vrah vydírá detektiva, který ve službě omylem zabil svého parťáka a vše naaranžoval jako vraždu. Mladá policistka (Hilary Swank) ovšem začne tušit, že něco není v pořádku. Jen škoda, že snímek nebyl nominován na jediného Oscara. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Neodpustím si pár poznatků vůči srovnání s originální norskou verzí. Pár zásadních scén (s recepční, dívkou v autě) mi zde docela chybělo a těšila jsem se, že v nich Ala uvidím. Al Pacino je fenomenální, o tom netřeba hovořit, ale pro mě postrádal cosi z té "severské" šílenosti a prázdnoty Stellana Skarsgårda. Oba jsou charismatičtí a výborní, přesto mi postava detektiva více imponovala v Skarsgårdově podání. Původní verze je mrazivá, depresivní, velmi autentická a správně psychopatická. Nolanova Insomnie je skvělý thriller s perfektním obsazením, ovšem s chybějící tou správnou, jakoby "snovou" atmosférou, kterou dominoval originál. ()

Galerie (133)

Zajímavosti (25)

  • Severoamerické tržby byly 67,4 milionu amerických dolarů, celosvětové pak 113,8 mil. (NIRO)
  • Insomnie je v lékařské terminologii označní pro chorobnou nespavost. (DominikV)
  • Náklady na výrobu byly zhruba 46 milionů amerických dolarů. (NIRO)

Související novinky

Oppenheimer bude nečekaně eRko

Oppenheimer bude nečekaně eRko

02.06.2023

Nový snímek režiséra Christophera Nolana (Temný rytíř, Počátek) Oppenheimer se oficiálně stává jeho prvním eRkem za posledních 21 let. Naposledy mu byl tento rating udělen u filmu Insomnie. Důvody… (více)

Zemřeli Robin Williams a Lauren Bacall

Zemřeli Robin Williams a Lauren Bacall

13.08.2014

Dvě hollywoodské legendy během dvou dnů? Smutnější týden letos filmový svět ještě nezažil a snad už ani nezažije. Nejdříve jsme přišli o třiašedesátiletého komediálního génia Robina Williamse, který… (více)

Renée a její „OKO“

Renée a její „OKO“

04.10.2005

Obliba v předělávání klasických hororů země vycházejícího slunce a jejího blízkého okolí neustala. Renée Zellweger si zahraje hlavní roli v připravovaném remaku úspěšného hong-kongského hororu Oko,… (více)

Reklama

Reklama