Režie:
Michel GondryScénář:
Charlie KaufmanKamera:
Ellen KurasHudba:
Jon BrionHrají:
Jim Carrey, Kate Winslet, Kirsten Dunst, Tom Wilkinson, Mark Ruffalo, Elijah Wood, Ryan Whitney, Debbon Ayer, Thomas Jay Ryan, Jane Adams, Paulie Litt (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Joel (Jim Carrey) je ohromen, když zjistí, že si jeho přítelkyně Clementine (Kate Winsletová) nechala vymazat z paměti jejich bouřlivý vztah. Ze zoufalství kontaktuje vynálezce tohoto zákroku, doktora Howarda Mierzwiaka (Tom Wilkinson), aby mu naordinoval stejnou léčbu. Když se však jeho vzpomínky na Clementine začnou vytrácet, Joel si náhle uvědomí, jak moc ji stále miluje. Charlie Kaufman získal Oscara za (velmi) originální scénář. V tomto surrealistickém milostném příběhu, který je úchvatným a vizuálně podmanivým mistrovským dílem, hrají také Kirsten Dunstová, Elijah Wood a Mark Ruffalo. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (1 515)
Velmi zaujimavy, zvlastny film, ale chvilkami aj nudny alebo chaoticky, pricom uvodne titulky zamerne zacali az v 20-tej minute filmu:-) Jim Carrey ma vo svojej vaznej ulohe prekvapil rovnako, ako aj Adam Sandler v drame VOLANI O POMOC (2007), skutocne mi ani na chvilu nenapadla myslienka, ze je to ten blaznivy komik, ktoreho som prvykrat videl v komedii ACE VENTURA: ZVIERACI DETEKTIV (1994) a potom este v mnohych dalsich. Kate Winslet je tentokrat uplne ina, ako som na nu zvyknuty, asi to bolo povahou jej postavy a zafarbenim vlasov, ale to ma skor potesilo, pretoze mohla ukazat v sebe takeho hereckeho chameleona. Elijah Wood sa po PANOVI PRSTENOV straca vo vedlajsich ulohach, alebo v nevyraznych postavach, jedine v HOOLIGANS (2005) mi zostal v pamäti, kde hral hlavnu ulohu. ____ Jim Carrey - (Joel Barish) +++ Kate Winslet - (Clementine Kruczynski) +++ Elijah Wood - (Patrick) +++ Kirsten Dunst - (Mary) +++ Mark Ruffalo - (Stan) +++ Tom Wilkinson - (Dr. Howard Mierzwiak) +++ Jane Adams - (Carrie) +++ Hudba: Jon Brion +++ ()
║Rozpočet $20miliónov║Tržby USA $34,400,301║Tržby Celosvetovo $72,258,126║ Originálne spracovanie od začiatku po koniec, k tomu dokonalé obsadenie v podobe hercov ako Carrey-Winslet-Dunst-Ruffalo-Wilkinson-Wood nám len potvrdzuje svoj talent a predvádza prvotriedne výkony pod režisérskou taktovkou u mňa nepoznaného Michela Gondryho. Film prináša nevšedný zážitok plný strhujúceho vizuálneho prevedenia vypointovaného v každom malom detaile. "Bravúrne dielo!" Scenárista Charlie Kaufman je génius. ()
Chtě nechtě musím rýpat, vrtat, kritizovat. Formální stránka filmu zastiňuje určitou banalitu a nedokonalost obsahu... Pod slupkou dokonalé vizuality (střih i kamera na výbornou!) a vypravěčského kouzlení se krčí ničím výjimečný a psychologicky pouze letmo načrtnutý milostný příběh, kterému k hvězdným výšinám schází právě hloubka a ta těžko pojmenovatelná magie, která "udělala" Coppolové klenot Ztraceno v překladu. Carrey exceluje a s naprostou suverenitou propojuje civilně niterné i exhibicionistické manýry svého herectví, Winslet je do excentrické Clementine taktéž zanořena až po konečky vlasů, ale plochost charakterů a jejich značnou proklamativnost a dvojrozměrnost zakrýt nedokáží. Věčnému svitu tak jeho exkluzivitu dodává trochu prvoplánová zápletka s vymazáváním vzpomínek, která Gondrymu umožnila rozehrát audiovizuálně strhující drama útěku před nevyhnutelným zapomněním, který se takřka celý koná v hlavě hlavní postavy. Drama konce vztahu dvou lidí, bolestné deziluze a nenávratného návratu na počátek, který zastíní vše zlé, co se odehrálo po něm. Nenudí to, zahřeje to na duši, ale po skončení filmu mi nezbylo nic víc nežli hrstka pozitivních impresí a na kostru všednosti ohlodaný milostný příběh v exkluzivním balení. Přesto mi není než pochválit lehkost s jakou Gondry a spol. pracují s emotivními odstíny... I tak ale – čekal jsem víc. ()
„It’s gonna be gone soon.“ Vyprávěcí strukturou nesmírně ambiciózní rozchodové drama, které stejně jako všechny ostatní filmy podle Kaufmanových scénářů dokáže intelektuálně oslovit, ale nikolik emocionálně zasáhnout. V jádru jde o ten nejtradičnější příběh rozpadu jednoho vztahu. Ona již zapomněla. On by rád zapomněl také, ale při konfrontaci se šťastnými vzpomínkami si uvědomuje, že definitivní konec ještě nechce. Alespoň ve vlastní hlavě tak provádí revizi vztahu a snaží se poučit z dřívějších chyb. Jenomže tento vnitřní proces zapomínání a rozpomínání je s neskutečnou tvůrčí invencí a s takovým množstvím vizuálních vtípků, že se napoprvé nedají pobrat, externalizován. Joelovi jeho vzpomínky doslova mizí před očima. Ve snaze uniknout před zapomněním chaoticky bloudí bludištěm vlastní mysli a společně s myšlenkovým konstruktem své přítelkyně se snaží najít útočiště (neustálým sebereflexivním upozorňováním na skutečnost, že Clementine je dívkou snů, která svou nepolevující energií mění životy druhých, je zčásti relativizován stereotyp „manic pixie dream girl“). Zní to šíleně, ale přestože film začíná koncem a je vyprávěn v několika rovinách reality paralelně (jedna běží lineárně, druhá pozpátku), nemáte problém se v něm zorientovat právě díky tomu, že se po celou dobu zakládá na známých myšlenkových vzorcích a emocionálních stavech. Věčný svit neposkvrněné mysli vypráví velmi sofistikovaně o velmi jednoduchých věcech, čímž sice maskuje jednorozměrnost postav a banalitu nesených pravd, ale stejně tak je těžké nenechat se svést příjemným myšlenkovým cvičením, k němuž nás vyzývá. 90% Zajímavé komentáře: Melies, oli.G, RAiken, cross, LarryW, derryl, Fill16 ()
Osobně si myslim, že by možná filmu prospělo, kdyby tam nebylo těch posledních cca 5 minut, kdy se hlavní postavy dozvěděj, jaká je vlastně pravda. Z toho pak vyústil takovej trochu podivnej happy end. To bylo asi první, co mě napadlo, když se objevily závěrečný titulky. Jinak film je originální, zajímavej, dobře natočenej, dobře zahranej, ale celkově mě to až tak úplně nechytlo. To je asi tim, že romantický filmy (i když tohle je hodně netradiční romantickej film) zkrátka nemam moc rád, takže to vidim na ty čtyři hvězdičky. Jinak hodně lidí tady píše, že se jim to víc líbilo až na druhej pokus. Já jsem teda nějak neměl problém se v tom zorientovat hned napoprvé, takže pochybuju, že po další projekci bych hodnocení zvýšil. ()
Galerie (143)
Zajímavosti (48)
- Všechny záběry ve vlaku byly točené v reálném jedoucím vlaku. (don corleone)
- Rolu Patricka (Elijah Wood) si mal pôvodne zahrať Seth Rogen. (MikaelSVK)
- Postava Mary (Kirsten Dunst) nemá v titulcích uvedeno příjmení, ale podle cedulek v pracovně Dr. Mierzwiaka (Tom Wilkinson) se jmenuje Svevo. Toto neobyčejné jméno je odkazem na italského spisovatele Itala Sveva (vlastním jménem Ettore Schmitz, 1861-1928), který se velmi zajímal o práci Sigmunda Freuda a dopisoval si s ním. (imro)
Reklama