Reklama

Reklama

Uprostřed období kubánského filmového zázraku vzniklo neobyčejné dílo vymykající se jakémukoliv zařazení. Vzpomínky (doslovný překlad zní Vzpomínky na zaostalost) jsou považovány za jedno z vrcholných děl latinskoamerického filmu. T. Gutiérrez Alea převedl stejnojmenný román kubánského prozaika Edmunda Desnose do filmové eseje. Příběh frustrovaného intelektuála ze zámožné rodiny, který na rozdíl od rodičů a manželky po revoluci zůstane na Kubě a marně se snaží vyrovnat s minulostí i měnící se přítomností zaostalé vlasti, se stal všeobecně přijímanou metaforou principů fungování státu a společnosti v jakékoliv latinskoamerické zemi. Na scénáři spolupracoval Alea s Desnosem, který pod jeho vlivem některé scény rozvedl a následně do knihy doplnil. Kniha je psána formou deníkových zápisků, z čehož na plátně vzniklo spojení dokumentárního filmu (scény z letiště), reportáže (záběry na Havanu) a realistického příběhu. (NFA)

(více)

Recenze (14)

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

"People waste talents on inconsistent adaptations. They always need someone to think for them."     Dramatický príbeh s dokumentárnymi prvkami (dokumentárna dráma), ktorý je pre mňa v mnohom poučný. Veď možností nahliadnuť do Kuby a kubánskej spoločnosti sa mi dosiaľ veľa nenaskytlo. Vo filme sa vcelku pôsobivým spôsobom prelínajú 3 roviny: fiktívny príbeh filmového hrdinu, dokumentárna skutočnosť a hrdinove fantázie. Hlavnými postavami sú buržoázny intelektuál Segio (výborne hrajúci Sergio Corrieri mi tu dosť pripomína Johna Malkovicha) a pôvabná dievčina Elena (Daisy Granados), sympatická, ale totálne nekonzistentná. Zaradené v zozname 1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete. ()

Narciska 

všechny recenze uživatele

Určitě velmi zajímavý experimentální film. Když bereme v úvahu rok vzniku, nad experimentálním podáním lze tleskat ještě dnes. Snad je to i zajímavý pohled do jiného časoprostoru (do 60. let na Kubě, možná dříve), ale jak se mi to u filmů experimentálních a retrospektivních k tomu často stává, děj se tříští, chybí tomu ucelená myšlenka i jednotící prvek. Jediným sjednocením je tak velmi nesympatický hlavní hrdina, troufám si říci antihrdina, který mi nepřinesl nic moc hezkého ani obohacujícího. ()

Reklama

Mariin 

všechny recenze uživatele

Film z období zač. 60. let v předvečer komunistické revoluce na Kubě a příklonu k SSSR. Po celou dobu nás tu provází nuda hmotně zajištěného, ale stále nadrženého intelektuála. Jasný vliv francouzské nové vlny se spoustou otravných pseudofilozofických flashbacků. Nechápu vysoké hodnocení, pro mne téměř odpad. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Rollo je "kolo", desarrollo je "otáčející se kolo čili odvíjení či vývoj", subdesarrollo je "žádné otáčení, žádný vývoj, stání na místě, přitom nemusí jít přímo o "zaostalost", ale o tradici či setrvávání na zavedeném. Už Masaryk si stěžoval, že se mluví o pokroku, ale výraz pro ne-pokrok nemáme, sám navrhoval "odkrok". Toto slovo se sice neujalo, ale žádné jiné jsme nevymysleli žádný ne-pokrok či subdesarrollo nejspíš neexistuje. Všechno je nějaký pokrok, důležitý je jen směr. Kuba si toho dost užila a tento film to na postavě Sergia Corrieriho dobře dokumentuje. Pokrok do různých směrů vlastně celý pokrok ruší (jako při sčítání vektorů), z desarrollo se stává subdesarrollo, kolo se přestane otáčet. V našem případě to může znamenat i nezájem, lhostejnost, neangažovanost. Otrázkou ovšem je, zda Sergio je vhodným reprezentantem kabánského "desarrolla" - já se domnívám, že ano. Navíc se z tohoto pojmu (viz konference) stává pojem filosofický, povýtce lingvistický. ()

mohamedsfinger 

všechny recenze uživatele

Existenciálně laděný příběh muže, který se rozhodl neakceptovat život po revoluci je jistě tou nejlepší ochutnávkou filmu z, řekněme, exotické země. Je zde využito zajímavých dokumentárních záběrů a celkově svěžího zpracování, možná lehce ovlivněného francouzskou novou vlnou. Vyzvedl bych výkon hlavního představitele a také odvahu vyjádřit se celkem kriticky k revoluci... a čeština v neznámém filmu taky potěší. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (5)

  • Režisér Tomás Gutiérrez Alea hraje režiséra, se kterým hovoří Sergio o vysokoškolském filmu. (džanik)
  • Když Americká národní společnost filmových kritiků udělila filmu v roce 1973 zvláštní cenu, nedostal Alea vízum a nemohl se tak zúčastnit předání. (džanik)
  • Vzpomínky získaly množství ocenění na festivalech po celém světě a v roce 1982 byly na základě ankety UNESCO zařazeny mezi sto nejlepších děl filmové historie. (Zdroj: NFA)

Reklama

Reklama