Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Zeman slouží na žižkovském obvodním oddělení VB. Navštíví ho tu Žitný a chce, aby objasnil nevyřešený případ jedné rodinné tragédie. Zeman se soukromě pustí do pátrání, na jeho konci je zdárné vyřešení případu. Za to je znovu jmenován náčelníkem pražské kriminálky a Stejskal je odvolán... Zdroj: Kniha Daniela Růžičky: Major Zeman – propaganda nebo krimi? (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (61)

NinonL 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

V roce 1969 je už část kontrarevoluce zlikvidována, nicméně major Zeman stále pracuje na obyčejném obvodním oddělení na Žižkově, kde řeší případy výtržnictví, ukradených králíků a podobně. Jednou ho navštíví plukovník Žitný, který byl dosud v ilegalitě, a požádá ho o vyřešení tajemné rodinné tragédie na vesnici blízko Prahy. Místní obyvatelé cítí nejdříve k Zemanovi velkou nedůvěru, jediný přívětivý je k němu místní holič. Od něho se také dozví důležité informace o případu ze vsi. Zeman se pak zúčastní vstupu do násilím otevřené hrobky zesnulé rodiny a v jejich vyhořelém domě objeví bratra zemřelé ženy, který tam hledá zlato. To je pro Zemana další stopa. ()

špaček421 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Šaráda pokračuje. Na jednu stranu tu sice je legendární starý Brůna a děsivá scéna na konci doplněná sugestivním projevem Jiřího Zahajského dabujícího Josefa Kubíčka ("K večeru pak strýc odešel A MMYY JSME ZŮSTALII SAMMIIII..." "Nad ní stál otec se sekerou v ruce..."), na tu druhou je tohle vlastně Poučení z krizového vývoje ve filmovém podání. Mluví se tu o tom, že v šedesátém osmém (ten rok se pořád zdůrazňuje) se všechno zbláznilo, málem se věšeli komunisti, a že teď je třeba dát ten bordel do pořádku. Dokonce zazní věta: "Kdo ví, co by se se mnou stalo, kdyby v tom osmašedesátým nepřijeli." Takže za to by si tenhle díl zasloužil naprostý odpad. Ale je tu Brůna, je tu sekera, je tu studna, je tu opravdové napětí a je tu vtipný holič. Takže tentokrát budu hodnej, oddělím politickou a kriminální stránku a aspoň ty tři hvězdičky tomuhle dílu dám. ()

Reklama

Snorlax 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Studna je nepochybně jedním z nejlepších kriminálních případů celého seriálu, navíc je mistrně natočena, takže by uspěla i v žánru thriller. Zeman vyšetřuje krok za krokem pomocí dedukce, nemá žádné nadpřirozené schopnosti, ani technologii, která je z říše svi-fi. Z postavy starého Brůny jde hrůza, naopak Vrchota v roli holiče plní funkci roztomilé komické vložky. Jenže se dostávám do potíží s politickou linkou tohoto dílu. Zde již naplno nastupuje normalizace. Samotný fakt bych bez potíží tolerovala, protože zavíráním očí před minulostí ta minulost nezmizí. Problém je v něčem docela jiném. Pražské jaro je zde prezentováno jako záchvat skupinky pomatenců, které infikovala pátá kolona. Rok 1968 je zde nastíněn jako období, kdy v Československu docházelo pouze k nepravostem (tedy spíše nelevostem) a vznikl chaos a nepořádek. Naštěstí přijeli soudruzi z Varšavksé smlouvy a pod vedením Sovětského svazu přišli zachránit tvrdou linii strany. Všechny ostatní díly Zemana, které jsou politické, se ničim netají, politiku dávají okatě najevo a ve své průhlednosti jsou tudíž naprosto nevinné. Studna do skvělého a hlavně skvěle natočeného krimi thrilleru podsouvá nenápadná semínka normalizační rétoriky. Natolik nenápadná, že zůstávají mnohým divákům skryta. Jinak si neumím vysvětlit takový úspěch právě tohoto dílu, když například Kvadratura ženy a Tatranské pastorále jsou také skvělými detektivkami, dokonce bez špetky politiky. Mám-li hodnotit Studnu ryze filmařsky, je to jasných pět hvězdiček. Husákovská normalizační hesla by byla na ten nejčistší odpad, který jsem kdy udělila. Hodnotím však film. Přesto vnímám, že ten nejlepší díl byl pošpiněn hloupou propagandou chytře skrytou a rozloženou do několika ve své podstatě apolitických dialogů. To Sequensovi neodpustím. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nadprůměrné kvality československého filmového kumštu, na všech tvůrčích frontách, dělají z tohoto dílu nezapomenutelný filmový zážitek s atmosférou, kterou mu může závidět 95% novodobých filmových hororů, vše začíná gradovat již zemanovým popisem vyšetřovacího spisu nad studnou, opravdu skvělé. Nicméně vše spláchnuto zhrzeným, ale morálně čestným pomocníkem VB (již toto spojení je dosti absurdní, vzhledem k jeho profesi), kvůli kterému se vlastně vojsko Varšavské smlouvy dalo na pochod "Loni ve vosmašedesátým mi tu vytloukli okna, všude bylo vápnem napsáno, Maštalíř je fízl, pověste ho! Kdo ví, jak by to se mnou dopadlo, kdyby bývali nepřijeli...vždyť v týhle vesnici mě měli všichni rádi". A dodělá to sám Honza. "Je načase začít rozplétat ty loňský nesmysly a tahanice...". Protože Pražské jaro ´68 bylo fuj...moc lidské a svobodné. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Studnu poznajú aj diváci, ktorí sa majorovi Zemanovi doteraz vyhýbali. Treba uznať, že hoci samotný prípad nie je príliš zaujímavý a v celovečernej minutáži dôjde aj na nudnú vatu, atmosféra ponurého domu na pochmúrnom vidieku je skutočne exkluzívna, miestami ozaj až vyložene hororová. A postava otca, to je neskutočné WTF a dosť dobre nerozumiem tomu, že to súdruhovia v 7O. rokoch povolili. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (14)

  • Josef Kubíček padal do studne v ateliéri hlavou rovno do perín. Tá mala v skutočnosti hĺbku 11,20 metra a k hladine vody to bolo 7,60 metra. Jej priemer bol 80 centimetrov. V súčasnosti už ale predmetná studňa neexistuje. Majiteľ ju nechal zasypať. (Raccoon.city)
  • Během natáčení byl Jaromír Crha po operaci a do uší se mu nesměla dostat voda. Během scény ve studni měl proto v uších tampóny. (Duoscop)

Reklama

Reklama