VOD (1)
Obsahy(3)
Kdesi daleko v zemi pohádek vede mladá dívka svého malého bratra do temného lesa. Zoufale shání jídlo i dřevo. Narazí ovšem na děsivé ztělesnění zla. (Filmbox)
Videa (2)
Recenze (183)
Vizuálně působivé, narativně prázdné. Co si budem, klasická pohádka o Jeníčkovi a Mařence svým obsahem přímo nabádá, aby ji někdo zadaptoval do nějaké dospělejší hororové podoby. A jelikož trailer vypadal docela slibně, dal jsem tomu, i navzdory dost negativních reakcí, přeci jenom šanci. A jestli filmu musím něco fakt pochválit, tak je to jeho vizuální stránka. Některé záběry jsou totiž fakt boží a... to je asi tak všechno dobré, co o snímku můžu říct. Nejenže to celé selhává jako horor (po první třetině ze mě zcela spadlo jakékoliv napětí a prostě jsem už jen tak čuměl), ale navíc to divákovi servíruje jakousi divnou a nezáživnou dějovou linku s extrémně uspěchaným a zmatečným závěrem, který do sebe překombinoval až příliš mnoho prvků z jiných hororovek. Mařenka s vrozenou telekinezí? Jako fakt? Trochu z toho čuchám pokus o vytvoření artového hororu, už jen vzhledem k tomu, že Mařenka nezavřela držku a často se ujímala role "moudrého" vypravěče, což samo o sobě bortilo zprvu vcelku slušně budovanou temnou atmosféru. Je ale pravda, že horory jsou v tomhle docela chudáci, protože jsou ze všech žánrů nejrozporuplnější, takže možná to na někoho působilo. Já jsem ale zatím jen nostalgicky vzpomínal na Maják. Lepší 2* ()
Je fakt, že tady forma totálně nakopává zadek obsahu, protože ač se film po celou dobu tváří jakkoli tajemně, je to stále ve finále jen ta stará klasická pohádka, byť s pár motivy navíc a v dospělém, hororovém a vizuálně velice zajímavém uměleckém hávu. Vizuální estetika (hrátky s architekturou a geometrií zejména) a vypiplaný sound design jsou prvky, které v mém případě zafungovaly tak dobře, že odpustím i prostší rozuzlení a lehce rušivý herecký výkon malého Jeníčka. Nelze ovšem popřít, že potenciál to zcela nenaplnilo a tvůrci mohli ještě daleko více přitvrdit. ()
Syrová atmosféra byla vynikající a částečně dala vzpomenout na Eggersovu Čarodějnici. Vizualizace halucinací a snů měly něco do sebe a je jen škoda, že se Perkins trochu víc neodvázal, takže nějaké chuťovky či děsivější masky si divák musí domyslet. Ale je fakt, že o tom film není. Líbil se mi i příběh samotné čarodějnice obsahující relativně překvapivý zvrat, který ovšem vyvolal otázku, jejíž odpověď zůstal režisér dlužen. Herecky jakž takž, přičemž Alice Krige coby bosorka byla skvělá, ale v rolích dětí bych uvítal výraznější a hlavně sympatičtější tváře. Pomalé tempo k celkovému pojetí sedělo, nicméně chyběly vypjatější momenty, které by narušily určitou monotónnost a z mého pohledu se příliš nepovedlo finále. Celkově lepší průměr. 60% ()
Co asi tam může vzniknout z rasově vyvážené moderní adaptace nesmrtelné pohádky, když rejža ani neví co za žánr vlastně točí? Eintopf. A dokonce skutečně plný střev, uřezaných ručiček, srdíček a ledvinek. Viděl jsem z tohohle filmu pár záběrů (les a chapupa) a vypadalo to docela zajímavě. I porušil jsem své pravidlo, protože na filmové moderní adaptace klasických příběhů ne zrovna moc rád koukám. To co bylo tehdy vymyšleno bylo dobře vymyšleno. pokud se chce někdo předvést a ukázat co umí, ať si natočí vlastní kousek s originálním scénářem. Sebrat Jeníčka a Mařenku, poslat je do lesa a nechat bydlet u ježibaby a jen tomu dát moderní háv a tmavé filtry umí každý. Nezastírám, že kamera byla místy velmi zajímavá a třeba to moderní pojetí chaloupky bylo super. Ale tady mocně vyzuál převyšoval děj a někde před pečením Jeníčka (to není spoiler) jsem nelžu i klimbnul. To by se asi tvůrcům hororu stávat nemělo, že si divák u toho krapet dáchne... Je to stejné jako když se nesmějete u komedie, nebo u thrilleru co není napínavý začnete při sledování opravovat mixér, protože má spínač někde blbý kontakt. Škoda, že veškerá ta snaha o ponurost a temnost vyzněla na prázdno. Mařekna byla zajímavě obsazená, Jeníček též a fajn byla i ježibába. Možná si Oz Perkins dal moc perníku, ale ne toho z nějž je postavena naše česká perníková chaloupka. Dávám tedy jen za dvě ztracené panenky. * * ()
Pohádka o Jeníčkovi a Mařence, tedy O perníkové chaloupce, je v některých variantách na pomezí hororu, nejinak tomu je i v této verzi. Matka vyžene své děti, protože....protože je prý neuživí. A když Mařenka odmítla dělat bohatému pánovi couru, tak šla i s bratrem z domu. Jedna z nejsilnějších scén tomuto předchází: matka vyzve Mařenku, aby si šli s bratrem vykopat hrobečky. A když už budou mít v ruce lopatky, tak ať ho vykopou i pro ni. Sourozenci po strastiplné cestě nakonec najdou chaloupku s čarodějnicí, ale zde se příběh začne odvíjet poněkud jinak. Forma samozřejmě vítězí nad obsahem, což ovšem neznamená, že by se zde nenašel příběh včetně několika zajímavých myšlenek. Po obrazové stránce jde o nádherný film plný pastelových tónů, kouřových barev i stínů temnoty. Nemalou roli v navození temné atmosféry hraje hudba. Tajemný les s černou chaloupkou jakoby vypadly z gotického románu. Jeden z těch filmů, který je vyprávěn obrazem, jak to mám osobně rád. A protože obrazy je třeba si vychutnávat, tak kamera nikam nespěchá. Kdo by však očekával čistokrevný horor s akcí a výživným gore, bude dozajista zklamán. ()
Galerie (26)
Zajímavosti (1)
- Jeníček (Samuel Leakey) s Mařenkou (Sophia Lillis) u čarodějnice spí pod dekami vytvořenými technikou patchwork. (Petsuchos)
Reklama