Reklama

Reklama

Balada o Cable Hogueovi

  • Česko Balada o Cablu Hogueovi (více)
Trailer

Obsahy(1)

Kdo jinému jámu kopá... Enfant terrible hollywoodského filmu Sam Peckinpah zůstal po westernu Divoká banda věrný svému oblíbenému žánru, ale výrazně změnil jeho polohu. Po brutálním násilí předchozího díla se v následujícím westernu Balada o Cablu Hogueovi podíval na svět Divokého západu přece jen laskavějším pohledem. Divoké přestřelky vystřídal humorný nadhled, vytříbený smysl pro filmový detail i pochopení pro stále chybující hrdiny snímku. Příběh prospektora jménem Cable Hogue (Jason Robards) začíná jeho zdánlivou smrtí v poušti, když ho oloupí a opustí jeho povedení kumpáni. Cable se nejen vylíže ze svých zranění, ale navíc si zřídí velice lukrativní občerstvovací stanici. A nakonec získá srdce krásné ženy s pochybnou pověstí (Stella Stevensová)... Titulní úlohu ztělesnil významný divadelní a filmový herec Jason Robards (1922–2000), držitel dvou Oscarů za skutečné postavy šéfredaktora Bradleeho (Všichni prezidentovi muži – 1976) a spisovatele Dashiella Hammetta (Julie – 1977), jemuž zdařile přihrávají stálí herci z Peckinpahových snímků Strother Martin a L.Q. Jones (Hogueovi zlotřilí kamarádi Bowen a Taggart) či Slim Pickens (kočí dostavníku Ben Fairchild). Postava kazatele je jediným westernovým vystoupením britského herce Davida Warnera a hlavní ženskou postavu prostitutky Hildy přesvědčivě ztvárnila Stella Stevensová. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (114)

Lavran 

všechny recenze uživatele

Peckinpah se již v úvodní scéně rozloučí s násilím utrženým ze řetězu (zpomalený záběr rozstřeleného ještěra), které tolik charakterizovalo anti-westernovou Divokou bandu. Symbolicky tím nechává staré časy za zády a jasně předznamenává, že baladické vyprávění o Cable Hogueovi nebude westernem šponovaného napětí, přestřelek, honiček s dostavníky nebo podobných žánrových trademarků, ale zkrátka a dobře jen příběhem o životním bilancování a šťastném nalezení "obrozující" vody (symbolu vodního zřídla je ostatně podřízena výstavba celého filmu), kterou lze chápat jako naději, resp. novou chuť do života. V neposlední řadě je také šikovným zamyšlením nad soumrakem primitivizmu Divokého západu a jeho "zkrocení" rozpínavou technickou civilizací (zde zastoupenou nástupem automobilismu). Nostalgické, poetické, břitce a trefně humorné (dojde i na grotesku), pravdivé, lidské a nevyhnutelně ústící (nezapomínejme, že jde o baladu) v hořkosladké, nikoli však bezútěšné usmíření. Děkuji programovému oddělení TV Prima, že si vzpomnělo. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Peckinpahův film, do kterého vedle Pata Garretta a Billyho Kida asi nejvíce pronikla chlapská lyrika a neředěná nostalgie po světě nezmenšeném automobily. Na příběhu osamělého hrdiny, který se na své cestě bez cíle prostě v jednu chvíli rozhodne to zapíchnout uprostřed pouště, je zvláštní nejen spojení lehce štkavé nostalgie s experimentálními filmovými postupy, ale i hra s uvědoměním si vlastního stylu. Víceméně lyrický příběh s donekonečna odsouvaným klimaxem vás donutí zpomalit, zapomenout na spěch okolního světa a prožít dvě víceméně nedějové hodiny na místě, kde se zastavil čas… Bez násilí a s nadsázkou. ___ Balada o Cable Hogueovi je skutečně především o zastavení času… Absurdně dlouho se věnuje popisu činností, které by v běžném narativním systému zabraly jen okamžik. Cablea Hoguea na cestě pouští přepadnou dávní přátelé, okradou jej o vodu a on několik dní (v průběhu titulkové sekvence) putuje pouští a postupně přeformulovává svůj "monolog" s Bohem. Nakonec (v závěru titulkové sekvence) v poušti zcela náhodou nalezne vytouženou vodu… a rozhodne se utoulaný život zastavit, založit si placenou "vodní benzínku" a rýžovat z žíznivých cestujících peníze. Jenže aby toho mohl dosáhnout, musí získat peníze a zapsat si místo nálezu na pozemkovém úřadě. A tak jde za jedním úředníkem, za druhým úředníkem, po cestě potká krásnou prostitutku, získá místo, vrátí se do pouště… a jde zase za prostitukou. ___ Proč ten absurdní popis? Proč prostě nepřejdu k něčemu klíčovému, nebo nezačnu psát o podstatnějších zvratech? Protože jsem chtěl, abyste alespoň zprostředkovaně pocítili atmosféru absurdní bezdějovosti, jíž je ve filmu věnována celá hodina (ano). Film o upoceném plynutí času na horké poušti nejen vypráví, ale dále zprostředkovává. Pocit lehké nudy se snoubí se zaujetím, podmíněným žánrově (je to western, musí se něco stát), auteursky (znám Peckinpaha, určitě brzy někoho zastřelí nebo poníží nějakou ženu) a narativně (chci vědět, jak to bude pokračovat, navíc mě kupředu žene zdánlivě na pozadí odsunutá otázka - Co se stalo s těmi dvěma padouchy/bývalými přáteli ze začátku?). ___ Film podporuje všechny tři naznačené aspekty diváckého vnímání a čas od času je nějak podpoří, i když je vzápětí zase popře… Westernovému čtení odpovídá Cableovo zastřelení prvního neochotného zákazníka a peckinpahovskému namátkou rozházené motivy v naraci (bývalé přátelství; kodex cti - Cable oba dávné přátele nezastřelí, chce jim věřit; motiv cesty; silná žena podřizující se mužům, protože z toho plynou finanční i společenské výhody atp.). V závěru odstavce naznačená otázka z úvodu je ale jakoby zapomenuta poměrně dost dlouho, nese se celým příběhem a až dost daleko ve filmu vyjde najevo, že je vlastně tím jediným, co hrdinu nutí zůstávat na místě a kvůli čemu utoulaný život zaměnil za jednotvárnou "podnikatelskou" existenci. ___ Čas je ale tematizován mnohem výrazněji než jen v aspektu pohrávání si s diváckou pozorností, proniká totiž do samotného stylu filmu a je explicitně zdůrazňován. Peckinpah - jak je u něj zvykem - narušuje hollywoodskou potřebu zneviditelnit styl. Zatímco však jinde záběry zpomaluje, dodává jim určitý interpunkční význam a mění rytmus uprostřed scény z důvodu posílení intenzity emocionálního dopadu určitého záběru či okamžiku, v Baladě je zrychluje. A to nejen záběry, ale celé scény… Uprostřed upoceného víceméně bezdějového filmu o setkávání se (veškeré narušení plynoucího filmu plynou s Cableova potkání se s někým) se tak objevují experimentální výrazně zrychlené sekvence komponované jako slapstickové grotesky… a to především svou ráznou proměnou pohybu postav a předmětů v mizanscéně). ___ Balada o Cable Hogueovi ale pracuje i s - byť mnohem nenápadnějším - narušováním vztahu mezi prostorem a časem, čehož dosahuje nedůvěryhodností zvukové stopy, která "kráčí časem" napříč prostory. Postava tím pádem sice bez přestání mluví, ale čas zvuku evidentně nekoresponduje s časem prostoru, takže se postavy během několika málo slov přesouvají z místa na místo. Tu jsou napravo od Cablea, tu stojí na žebříku vysoko nad ním… navíc nalevo. Vrcholem filmařské "časoprostorové" anarchie je jedna z posledních scén, kdy během jednoho nijak dlouhého vnitroprostorového monologu (tj. postava mluví uvnitř filmu, ne mimo obraz) stihne jedna z postav umírat, umřít… a být pohřebena. ___ Pro znalce Peckinpahových filmů bude ale zajímavé především vyhledávání ustálených motivů (posilované tvrzením jeho přátel, že "stále natáčel tentýž film") a nezbytných prvků "peckinpahovského post-westernu", jak jsem si pro potřeby snazšího definování soubor pro Peckinpaha typických "symptomů" (prostupujících napříč žánry) označil. Balada o Cable Hogueovi je pro tento způsob symptomatického autorského vnímání ideálnější než ostatní Peckinpahovy filmy, protože celá působí jako zrcadlový odraz ustáleného konceptu, případně hyperbolicky dovádí známé prvky ad absurdum. Motiv ztraceného přátelství se třeba nestává ústředním tématem filmu, prostupujícím de facto vším, co se v něm stane, ale je naopak zcela vydělen a vrací se až ke konci jako bumerang ve zcela jiné poloze, než bylo dosud (tj. v předchozích a pro nás jako současné diváky zároveň i pozdějších Peckinpahových filmech) obvyklé. Hrdina nestráví celý snímek na cestě za hledáním vlastního domova, případně na cestě za pomstou… ale prostě si domov vytvoří uprostřed pustiny a čeká, až pomsta přijde sama (resp. dva výtečníci z úvodní scény). Silná ženská postava není bitá a ponižovaná hrdinka, ale naopak bije a ponižuje samotného mužského hrdinu, který se jí chodí omlouvat a nadbíhá jí. ___ Naopak nikoliv zrcadlového obrácení, nýbrž absurdního zvýraznění se dočká oblíbený peckinpahovský symbol (respektive fetiš) automobilu, představující konec koňské éry nekonečného západu a příznak nastupujícího technického věku, tolik traumatizujícího konzervativní westernové hrdiny na cestách. Je problematické o něm mluvit, aniž bych pověděl pointu filmu, takže se musím omezit na naznačování (ačkoliv i to teoreticky nesmím, víme?). V Baladě je symbolika automobilu doplněna nejen o význam nastupujícího technologického věku, ale i do té doby u Peckinpaha ne moc zvýrazňované modernity. Hrdina udělá nečekaný krok… Neutíká před technikou a modernitou, kam až to jde, ale naopak se postaví budoucnosti čelem a rozhodne se vydat do neznámého světa velkoměsta (ve kterém už se promítají filmy, definitivní příznak nového věku, vymezující se mytologizací vlastní minulostí k tomu uplynulému - do něhož patří i Cable). Ačkoliv se film (Peckinpah?) zachová jako povýšený parchant a důrazně svému hrdinovi naznačí, kde je jeho místo, jde o ojedinělý krok nejen v Baladě o Cable Hogueovi, ale v celé Peckinpahově filmografii. Výsledek de facto koresponduje s ideologií všech tvůrcových filmů, ale cesta k němu je mnohem optimističtější a méně fatalistická než ve všech ostatních případech. Navíc Cable jako jeden z mála svoje štěstí skutečně našel. [Napsáno v roce 2005, pro někoho snad inspirativní i o devět let později.] () (méně) (více)

Reklama

salalala 

všechny recenze uživatele

Velmi zvláštní western, kde se moc nestřílí ani nepije, zato se tam zpívá! Ano, velmi zvláštní western s nádechem grotesknosti a komična. Někdy se daří, jindy ne. Melancholická atmosféra a stesk nad něčím, co se už nikdy nevrátí, jsou dobře demonstrovány v závěru, kdy tam začnou místo dostavníků jezdit auta. Robards je dobrý, Stevens je taková zvláštní femme fatale, navíc jí zpěv moc nesedí. Warner je ale výborný, úžasně zvrhlý reverend, nejvtipnější postava celého filmu. Vtipné hlášky, dobré výkony, jistá režie, originální střih, na druhou stranu pomalé tempo, dlouhá stopáž, místy hluché momenty. Pro mě lepší průměr. ()

Pink.Panther 

všechny recenze uživatele

Balada je snad jediný western „krvavého Sama“ který točil možná střízlivý, když žena není jen courou na jedno použití a brutalita tu nehraje prim. Za to pohled do výstřihu a na boky prostitutky Hildy v statických záběrech kamery dají vzpomenout obsesi Russe Meyera (proti které nic nenamítám) a viděl bych tu i inspiraci spagetti westerny Sergia Leone. Film mimo jiné nabídne kritiku pokrytecké morálky v podobě chlípného kněze, pěkným falzetem odzpívané balady v duchu končících sixties music a výbornou režii i herecké výkony._____Prvních čtyřicet minut je skvělých, pak příběh mírně ztrácí páru, ubude komických momentů a závěr je možná trochu banální. A nebo druhý pohled, konec předpovídá přelom od století páry ke století benzínu a hrdina tentokrát neumírá jedoucí na koni s ostruhami na botách a kulkou z winchesterovky v zádech. A to je přece konec Divokého západu! 90%. Produkce: Warner Bros ()

mm13 

všechny recenze uživatele

V rámci Peckinpahovej nadupanej a krvou pretekajúcej kinematografie vcelku príjemné osvieženie. Na rozdiel od Pata Garretta či Divokej Bandy je tu však konflikt medzi starým a nastupujúcim Západom a jeho následná demýtizácia nepekne doslovná a výpoveď o to lacnejšia. Úsmevný príbeh starnúceho zálesáka sa pokojne mohol skončiť inak a nemyslím si, že by to bolo prekážalo. ()

Galerie (43)

Zajímavosti (5)

  • Několik členů štábu bylo během natáčení vyhozeno. Speciálně určený člověk měl na starosti kupování lístků na autobus a když Peckinpah vyhodil dalšího člověka, ihned se zeptal: ,,A máte pro něj lístek?" (MrCreosote)
  • Kvůli špatnému počasí se často nemohlo natáčet. Tyto přestávky využívali členové štábu v čele s Peckinpahem k pití alkoholu. Účet za pití nakonec činil více než 70 000 dolarů. (MrCreosote)

Související novinky

Zemřel herec David Warner

Zemřel herec David Warner

25.07.2022

Nekorunovaný král filmových „záporáků“ a britský džentlmen s neuvěřitelně plodnou kariérou, která čítá na dvě sta třicet filmových a televizních rolí - těmito slovy by se dal představit David Warner,… (více)

Reklama

Reklama