Režie:
Sam PeckinpahScénář:
Walter HillKamera:
Lucien BallardHudba:
Quincy JonesHrají:
Steve McQueen, Ali MacGraw, Ben Johnson, Sally Struthers, Al Lettieri, Slim Pickens, Richard Bright, Jack Dodson, Dub Taylor, Bo Hopkins, Roy Jenson (více)Obsahy(1)
Steve McQueen vede soukromou válku proti zkorumpovaným policistům... Doc McCoy prožívá v nudě a ve vzpomínkách na svou krásnou ženu Carol čtyři roky v texaské věznici za ozbrojené přepadení. Při návštěvě požádá manželku, aby šla za byznysmenem Benyonem a řekla mu, že dostane-li ho ven, je ochoten pro něj pracovat. McCoyovi je trest zkrácen. Po propuštění ale musí službu vlivnému a bezcharakternímu byznysmenovi oplatit. Protože se skrýt finanční machinace svého bratra, přikáže McCoyovi, aby vykradl jeho banku. Při akci McCoyovi pomáhá nejen jeho manželka, ale i dva Benyonovi muži banku. Ukáže se však, že je Benyon podvedl, a proto nenachází jiné řešení, než prchat s manželkou a s penězi před gangstery... Kriminální thriller se Stevem McQueenem a Ali MacGrawovou (známou především z Love Story z roku 1970, kde si zahrála po boku Ryana O´Neala) v hlavních rolích patří k nejlepším filmům klasika akčních žánrů Sama Peckinpaha a na přesvědčivosti mu neubral ani čas. Vedle brilantní režie na tom mají lví podíl herecké výkony obou protagonistů. Ali MacGrawová se nedlouho po natáčení tohoto filmu za McQueena provdala. (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (215)
Říkám čtyři, ale myslím skoro pět. Štvaly mě nějaký mouchy (proč sakra musí Steve parkovat auto tak, že píská celou cestu, když zrovna v tu chvíli o nic nejde a za zády má celej Amer...), ale všechno je zapomenuto krásně nekonvenčními peckinpahovskými postupy. Kromě udělávek jako "věrná manželka veterináře", úplatek protislužbou s postupným odhalením (jak to s tím propuštěním bylo), mnoha dalších neortodoxních motivů, jsem si hlavně vychutnával realističnost prostředí (a syrovou hudbu). Žádný scénářem učesaný postupy a klišé... Proč by nervózní kumpán nemohl nasedajícímu přejet nohu? Tyhle věci obvykle ve filmech jdou jako na drátkách, ale na to Sam zvysoka kašle a dělá si to po svém. Maličko zklamal dabing, zjevně ztížený rozpočtem (málo dabérů na hodně herců). Lepší film než Konvoj. ()
První film Sama Peckinpaha, který jsem viděl a díky kterému jsem se do jeho drsné poetiky zamiloval. Steve McQueen a Ali MacGraw coby jeden z nejcharismatičtějších, nejpohlednějších a nejvyrovnanějších párů filmové historie. Výborný film. 100%. P.S.: Ještě že Sam nerealizoval původně zamýšlený závěr. ()
„Let´s do it my way.“ Neprávem opomíjený film nejlepšího režírujícího šovinisty, alkoholika a feťáka. Atmosféra jihu USA z obrazovky přímo čpí, hudba je neskutečně trhlá (avšak plně funkční) a Peckinpah ze své „trademarkové“ kapsičky vytáhl snad vše co mohl. Zpomalovačky, honičky, přestřelky i westernový feeling. A Steve McQueena. King of Cool je tu drsný tak, že šmirgl papír je proti němu úplné pohlazení od maminky. Jako naprosto geniální tah se ukázalo jeho spojení s Ali MacGraw. Taková chemie se ve filmech vidí jednou za desetiletí (což je prostě tím, že tady byla skutečná). Naprosto mě dostávaly McQueenovi odevzdané pohledy na svou filmovou (a pozdější skutečnou) manželku u prázdné skříňky či po nákupu auta. První polovina je sice o třídu lepší druhé části filmu, ale to ani v nejmenším neznamená, že by ten zbytek byl špatný. Popravdě být jen o chlup lepší, tak se má TOPka otřesá v základech. Peckinpah tu svou genialitu prokáže v plné kráse již v úvodu. Snad žádný vězeňský snímek nedokázal přenést atmosféru rutiny, nudy a vzpomínek na život tam venku, tak dobře jako Sam v tomto pár minutovém střihovém prologu. O kráse „koupací“ scény po propuštění se raději ani nebudu moc rozplývat. Je prostě tím nejlepším co natočil. Ale ono je to všechno stejně jedno. Hlavně, že má Steve k dispozici slušivé sáčko, brokovnici a jeden hotel, který bude po jeho ubytování potřebovat generální rekonstrukci. PS - Ještě, že to do rukou nedostal původně zamýšlený Bogdanovich. ()
Autem, vlakem, pěšky, popelářským vozem (ale ne v jeho kabině)... To byl panečku útěk. Chybělo jen letadlo, loď a bicykl, aby byl výčet dopravních prostředků kompletní. Ve filmu najdeme všechny základní poznávací znaky Sama Peckinpaha - skvělé úvodní titulky, zpomalené záběry kdečeho, westernovost, s ní spojené přestřelky a hotelové finále, postavy, které nejsou tak úplně kladné, ženy, s nimiž scénář nezachází zrovna v rukavičkách, je tu i Slim Pickens... Nemůžu přesně říct, co Útěku chybělo, ale pocit dokonalosti jako z jiných mistrových filmů jsem z něj napoprvé neměl.__P.S. Chvílemi nadmíru podivná, ale ve výsledku dobrá hudba Quincyho Jonese. ()
The Getaway jsem si dnes od roku 1990, kdy jsem tenhle film viděl poprvé (a nahrál si ho na video), dal už asi tak po patnácté. Tentokrát ze stařičkého DVD, pořízeného ještě společně s Bonnie a Clyde někdy na začátku století. Videokazeta zmizela po posledním velkém úklidu nejspíš někde v kontejneru, DVD stále opatruji. A po patnácté jsem se přesvědčil jak nedostižná je to klasika. Teprve dnes jsem však zjistil, že scénář k ní napsal starý dobrý Walter Hill. Takže ta rovnice ve skutečnosti není "Peckinpah + McQueen = dokonalost", jak zde uvádí erl, ale "Peckinpah + Hill + McQueen = dokonalost". Nejdrsnější director své doby to režíroval, druhý nejdrsnější rejža napsal scénář a nejdrsnější herec si zahrál hlavní mužskou roli. Kdybychom nechali tu rovnici takhle, vyšel by nám z toho nejdrsnější film všech dob. Jenže to by tam nesměla být Ali MacGraw, která ty drsné chlapské hrany neustále obrušuje svým ženstvím. Za to jí taky Steve v jedné scéně zfackuje tak, že by z toho uctívačky hnutí metoo nejspíš vyletěly z kůže. A dobře by jim bývalo bylo tak. Takže správně to nakonec bude "Peckinpah + Hill + McQueen + MacGraw = dokonalost". Za mě asi nejlepší a nejvyrovnanější Peckinpahův film, k němuž jsem už po tolika zhlédnutích prostě něco napsat musel. Tímto zdravím erla a děkuji mu za inspiraci. PS: Chtěl jsem tu ještě vypsat své oblíbené scény, ale ono je jich tolik, že by to vystačilo na celý další komentář. Spokojím se tedy alespoň s konstatováním, že Ali to sluší a Stevovi zase sluší Ali. Skoro jako ta brokovnice. A na závěr jeden oblíbený citát: "Kde je Frank?" "Nedal to. A ty taky ne." Prásk, prásk, prásk. ()
Galerie (91)
Zajímavosti (25)
- Úvodní scény z texaské věznice byly natáčeny mezi skutečnými trestanci za plného provozu. Rovněž posudková komise projednávající podmínečné propuštění postavy Doca byla složena ze skutečných členů. (DaViD´82)
- Hudbu k filmu zložil Jerry Fielding, tesne pred uvedením filmu ju však nahradili skladby Quincyho Jonesa. Je to zásluha Steva McQueena, ktorý pre soundtrack trval na jazzovej atmosfére. (Arsenal83)
- Původně měl snímek natočit Peter Bogdanovich a obsazena měla být jeho přítelkyně Cybill Shepherdová. Od projektu odstoupil, když mu ji producenti nahradili Ali MacGraw. Ta měla být pro změnu po příchodu Peckinpaha nahrazena Stellou Stevensovou. Nakonec se tak nestalo. (DaViD´82)
Reklama