Režie:
Sam PeckinpahKamera:
John CoquillonHudba:
Jerry FieldingHrají:
Dustin Hoffman, Susan George, Peter Vaughan, T.P. McKenna, David Warner, Ken Hutchison, Del Henney, Jim Norton, Donald Webster, Len Jones, Sally Thomsett (více)Obsahy(1)
Místo klidné dovolené musí bojovat o život. Americký režisér Sam Peckinpah je znám jako tvůrce řady drsných westernových příběhů Jízda vysočinou, Divoká banda, Junior Bonner či působivých dramat Útěk, Ostermanův víkend. Mezi jeho působivé snímky patří také film Strašáci (z roku 1971), k nimž si napsal scénář podle knihy spisovatele Gordona Williamse. Učitel matematiky David přijíždí z Ameriky s mladou manželkou Amy do jejího rodného městečka u pobřeží Anglie. Společně se usadí v opuštěném a poněkud zchátralém domě. Zatímco David zde chce v klidu dořešit své pracovní úkoly, Amy se nudí a hledá každou příležitost ke změně. Proto se také rozhodne pro opravu staré garáže. Mezi stavebními dělníky po letech opět potkává své bývalé nápadníky a nedokáže zcela zapřít svoji frivolnost. Jednoho dne muži pozvou Davida na lov a v jeho nepřítomnosti Amy znásilní... Režisér Sam Peckinpah nabízí zneklidňující studii násilí, skrytého někde hluboko uvnitř mírumilovného jedince, jenž je v určitý kritický okamžik nucen bojovat o holé přežití. Sílu a působivost vyprávění nenápadně dosahuje rafinovaným použitím zpomalených záběrů a rychlým střihem, zejména v divokém a drsném závěru příběhu. (Česká televize)
(více)Recenze (427)
Zo začiatku treba mať trošku trpezlivosti, než sa vo filme začne poriadne iskriť, no potom to celé tak vzbĺkne, že z toho vznikne jedna z najväčších thrillerových vatier. Charaktery osôb a ich rozmanitosť a súhra, to sa podarilo výsostne vystihnúť a skĺbiť do perfektného, jedného z najnapínavejších záverov. Takéto filmy ťažko niekedy zostárnu. Otázka násilia tu bude vždy, je to len uhol pohľadu, z ktorého sa zoberie. Dve roviny násilia (pudové a donútené), ktoré sa zbiehajú v tomto snímku sú dokonale vystihnuté a bohužiaľ aj uveriteľné. 95%. ()
Výborné pre-exploitation bez sebemenší známky braku. Šikana, provokace, znásilnění (špička), válka, psycho. Američan matematik s blondýnou se nastěhují na venkov, kde doufají v klid a pohodu. Nepřijde ani jedno, naopak už od úplného počátku jim věcy nabírají zlověstný směr, i když hezky pozvolna. Brilantní Hoffman v hlavní roli předvádí svého intelektuála/slušňáka/moralistu/outsidera, jehož žena je bohužel nepříjemně rušivý element a o partě dělníků, motajících se kolem domu, snad ani nemluvě. Otázka dne: do jaké míry se nervy dají vybrnkat, než to v nich konečně začne praskat? (screeny) ()
Od Peckinpaha jsem viděl zatim Útěk, Konvoj a Železný kříž a ani jeden z těch filmů mě zrovna dvakrát nenadchnul. A Strašáci nebudou výjimkou. Tohle teda hodně dlouho vypadalo nadějně, mělo to atmosféru, která houstla a bylo prostě jasný, že se "něco" stane. Jenže to, co se stalo, byl totální úlet, kterej nemůžu brát vážně ani po lobotomii. V závěru prostě Peckinpah začal řádit. Banda vidláků se začne dobývat do baráku, ve kterym Dustin Hoffman ukrývá místního blázna, ale nechce ho vidlákům vydat. Dustin Hoffman se ovšem najednou přepne do nějakýho survival módu a začne ty vidláky postupně likvidovat. Problém je v tom, že místo toho, aby v tuto chvíli ten film nějakym způsobem vygradoval, tak se z toho stává nechtěná komedie. Vidláci jsou totiž naprosto retardovaný a jejich útok spočívá v tom, že dovnitř do baráku hážou rozbitejma oknama krysy a do toho se ještě začnou projíždět kolem baráku na šlapacích tříkolkách. To už jsem se fakt musel smát. Jsou tam teda i nějaký lepší okamžiky, když třeba Dustin Hoffman chrstne těm vidlákům vařící olej do xichtu nebo na ně nastraží past na medvědy. Jinak celý tohle dobývání do baráku navíc nese typickej Peckinpahův rukopis - zmatený a nepřehledný scény a k tomu hromada zpomalenejch záběrů. Jinak Susan Gorge mi připadá jako hodně špatná herečka. Akorát pro ty oči, to by jeden vraždil... 60% ()
Tenhle film jsem sledovala s otevřenou pusou...Panebože, něco takového se jen tak nevidí. Absolutně špičkový Dustin Hoffman, jehož samotářský intelektuál, který je nucen bránit se tyranizování primitivního okolí, je prostě k nepřehlédnutí a celý film vlastně patří jemu. Vyvrcholení mi pak vyrazilo dech, a to právě díky Hoffmannovi. Poslední věta doslova obnažuje pravou podstatu filmu a ukazuje, kam až lze zajít a jak hodně člověka změní jedna noc. Z násilí ve filmu se mi nikdy nedělalo špatně, dokud nepřišel Sam Peckinpah. ()
Divákovi sa možno veriť nechce, ako seriózne a vážne začínal hororový subžáner hixploitation. Straw Dogs je spolu so spriazneným Vyslobodením Johna Boormana poriadnym kusom žilnatej filmárčiny s kvalitnou atmosférou, brilantným technickým spracovaním, neobyčajne uvedomelou réžiou a silnými hereckými výkonmi v čele s pôvabnou Susan George (chodiacou výlučne bez podprsenky). Tento film iskrí ako bláznivý. S odstupom desaťročí je čudné stavať túto v podstate až drámu (s pár trilerovými scénami) po bok Pach krvi, ale je to tak každopádne správne, oba (veľmi rozdielne) tituly spadajú do hixploitation. Remake z r. 2011 je celkom fajn. ()
Galerie (77)
Zajímavosti (19)
- Biely kabriolet, na ktorom jazdia Dustin Hoffman a Susan George, je Triumph Stag z roku 1970. (hollci)
- Natáčení probíhalo v okolí města St. Buryan nedaleko města Penzance a v místním anglikánském kostele svatého Buryana, který se nachází v nejzápadnějším a nejchudším anglickém hrabství Cornwall. (Trajektt)
- Amy Sumner (Susan George) a David Sumner (Dustin Hoffman) se poprvé autem vrací z města domů, zastavují a na bočním skle je vidět odraz kamery a filmového štábu. (Fenk)
Reklama