Reklama

Reklama

Arabela

(seriál)
  • Československo Arabela
Pohádka / Komedie / Dobrodružný
Československo, 1980, 6 h 17 min (Minutáž: 29 min)

Kamera:

Emil Sirotek

Hudba:

Luboš Fišer

Hrají:

Jana Nagyová Pulm, Vladimír Menšík, Stella Zázvorková, Vladimír Dlouhý, Jiří Lábus, Dáda Patrasová, Vlastimil Brodský, Jana Brejchová, Jiří Sovák (více)
(další profese)

Epizody(13)

Obsahy(1)

Někdy stačí zazvonit zvonečkem a pohádky je konec. Jenže někdy je to právě naopak... V říši lidí se setkáváme s rodinou Majerových, kde se pan Majer živí jako vypravěč pohádek na dobrou noc. Jednoho dne najde pan Majer kouzelný zvoneček, který jeho rodinu spojí s Říší pohádek, kde vládne hodný král Hyacint se dvěma dcerami - Arabelou a Xénií. Je zde i zlý kouzelník II. kategorie Rumburak, který chce celou Říši pohádek získat jen a jen pro sebe, a hodlá pro to udělat vše. Ale nebyl by to správný pohádkový seriál, aby vše dobře nedopadlo. (Česká televize)

(více)

Recenze (486)

PollyJean 

všechny recenze uživatele

Kouzelný pohádkový seriál. Sice malinko zestárnul a očima dospělého už tak kouzelný není, ale to se mu dá odpustit. Zvláště ve srovnání s hrůzným pokusem o pokračování. Potěší široké obsazení - i v několikavětých štěcích se objeví známí herci (třeba Sv. Beneš jako ředitel hotelu, M. Neděla jako generál, V. Jandák jako tysikář), naopak pobaví úspornost v kostýmech - např. Arabela si na celý seriál vystačí se dvěma (!), jeden pohádkový a jeden v reálném světě, totéž královna (nepočítáme-li samozřejmě převlek hrdličky, ve kterém stráví většinu času) a vlastně i král (kdybychom tedy nepočítali pracovní a internační přidělené oděvy). ()

HellFire 

všechny recenze uživatele

Klasika všech klasik od pana Vorlíčka. Při opětovném zhlédnutí jsem si uvědomil, že jsem jako dítě vlastně vždy hltal až pokračování Arabely, což by dávalo smysl vzhledem k tomu, že v roce 1980, kdy Arabely vyšla, jsem ještě nebyl ani naživu. Přesto je první Arabela skvěle natočená pohádka pro děti, která určitě řekne mnoho i dnešní generaci. ()

Reklama

easaque 

všechny recenze uživatele

nostalgických -5* mí vrstevníci a starší se tomuto seriálu nemohli vyhnout a ve své době byl hodně populární nejen u nás, ale i v Německu. Sice jsem ho neviděl minimálně 20 let, ale z nostalgie mu 5 hvězd nechám. Přece jen je to seriál převážně pro děti a těm by se líbit mohl neustále. Třeba na stará kolena až zesenilním si ho pustím znovu a bude se líbit. Porevoluční pokračování se vůbec nepovedlo a ztratilo své pohádkové kouzlo, ale to platí pro veškeré Macourkoviny a Vorlíčkoviny. Takže palec nahoru jen pro Arabelu. [ PŘÍBĚH: 2 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 2 /// ART: 0 /// STYL: 2 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Pohádky se musejí odehrávat neustále znova (tedy vždy) a to tak, jak jsou v tomto světě vyprávěny. Na tomto mythologickém podkladě je skvěle vybudována základní zápletka (v obou „říších“), dojem podpořen všemi klady macourkovské komiky a výstavby, přičemž jejich nedostatky se zde rozpouštějí (což se žel nedaří v Létajícím Čestmírovi či v macourkovských velkofilmech). Nad to všichni ti miláčkové národa přistoupili k tomuto dílu opravdu chvályhodně, což nebývá pravidlem (rovněž Zázvorková v pohodě; nicméně mezi těmi, jimž lze sotva vůbec něco vytknout, jsou především obě děti). V první půli seriálu jednomu ani nepřijde, že se vše vlastně odehrává na klasických záměnách postav (změna podoby), přechodech mezi světy, primitivní stigmatizaci těch, kdo jsou konfrontováni se „zázračnem“, jako bláznů určených k hospitalizaci, a na zvratech v držbě kouzelných prstenů, jejichž momentální držitel je pánem veškeré situace. Teprve v dalších fázích začíná převládat dojem komična (resp. citovna) za každou cenu, nejedna epizoda vyznívá samoúčelně. Postavy jsou často hnedle hotovy se situací, např. v nejlepší pohodě záhy poté, co se ocitly v propasti úplného zoufalství. Zvláště některé scény jsou v tomto ohledu hodně odfláknuty (třeba už Arabelin útěk z Rumburakova hradu). (Hoffmanovi – Polákovi Návštěvníci takto vyznívají, i přes nepřetržitou řadu dílčích wtf v jednání postav, mnohem věrohodněji.) Ošemetné je celkové pojetí ženských postav: Mařenka si neusále chce hrát na manžele, snoubence apod., čímž Honzík ostentativně opovrhuje (safari), v čemž se zcela shoduje s původním Petrovým postojem k této otázce (technicky založený). Arabela sice ženichy nehoní, ale výslovně tématizuje jakousi pravou lásku a zamiluje se do prvního chasníka, kterého potká. Xéniina špatná povaha je exponována právě na tom, že se chce vdát zištně (a naopak její manžel je pojat jako pravý milovník – ovšem k Růžence). Tento obraz korunuje slečna Millerová, která nemyslí na nic jiného než na vdavky. Takže krom ctihodných matek (královna a paní Majerová) je jedinou ženskou postavou, kterou neurčuje její vztah ke vdavkám, Rumburakova pomocnice – čarodějnice. Máme tu tedy všehovšudy tři klasické základní archetypy ženy (milenka, matka, čarodějka), přičemž typ „milenka“ je široce rozprostřen na spojovací linii „nezadaná vyhlížející ženicha“, což je trochu trapné. Dále stojí za povšimnutí společenský a civilizační obraz: Poměry v našem světě vyznívají docela důvěrně socialisticky, nicméně jsou jednak přeplněny buržoazními přežitky, jednak jsou v každém detailu řešeny jako nějaká fiktivní země (zda to byl záměr tvůrců, požadavek cenzorů, nebo spíš ohled na koprodukční záp. Němce, je vedlejší; jedinou nedůsledností jsou pražské espézetky). Je ovšem kladen důraz na vědecký materialismus (a to zvl. i v postavě Petra), který zde sice v posledku jakoby prohrává, ale to je přece možné jen v pohádce, jak ví každý divák. Jak ale vyhodnotit novinové titulky? Titulní stranu Expresu s nápisem „Žijeme v pohádce???“, pod nímž lze vidět článek „Plnění hospodářského plánu“ a něco „…v senoseči“, Husákův cenzor dost podcenil. V dalším vydání vidíme snímek diverzanta Rumburaka s titulkem „Upozornění veřejnosti“. Obecnější dosah má samozřejmě Xéniino přeměňování říše pohádek dle říše lidí, čímž se původní perverze mythických konceptů dostává na novou úroveň: totální rozvrat mythického podkladu smysluplného jsoucna. Řád je přeměněn v neřád (fascinace odpadky). Každý z naznačených postupných procesů je ovšem provázen výroky na výsost aktualizačními: Nejprve král Hyacint, když přemlouvá milovanou dceru, aby se provdala za samozvaného zachránce, černokněžníka Rumburaka: „Arabelo, ty přece víš, jak mi záleží na tom, aby byl v naší říši klid a pořádek.“, jejž později vhodně „zdola“ doplňuje Petr (snoubenec téže Arabely) jako pomahač Xéniina devastačního režimu: „Pane, kdybych nemusel, tak to dělat nebudu“ (naštvaně v odpověď na výtku Vodníkovu; proč „musí“, víme: za kolaboraci má být volný pro svůj soukromý život). Nemělo by být přehlédnuto, že zatímco mythologická perverse je osnována temnými mocnostmi, devastaci provádí faktická dědička říše. Hvězdičku ubírám za výše naznačené sice dílčí, leč masivní nedostatky. Jinak výborný. "Továrnu, kde se takhle vaří, bych nechal vyhodit do povětří." () (méně) (více)

salahadin 

všechny recenze uživatele

Tenhle seriál je často absurdní, má dost hloupě se chovající postavy (král a Vigo) a často se řídí heslem: to je blbý, to se bude dětem líbit. Také je to dost často nuda. Tak se na seriál dívám prizmatem odrostlého diváka, který v mládí Arabelu "baštil". Na druhou stranu tento seriál nabízí interaktivní menu ve výběru postav, jimiž se stanete. Disponuje dvěma časoprostorovými módy (svět, pohádka), takže k přepínání herních sekvencí potřebujete dva Joysticky. Nepřítele nezabijete sadou z čézety. Ke splnění mise potřebujete postupně na různých obrazovkách sesbírat pomocné artefakty (plášť, prsten apod.), které mají ale tu nevýhodu, že stejnou měrou se o ně zajímá váš nepřítel. Doporučuji plášť, který rychlou volbou mění lokaci postavy. Nedoporučuji jablko, může se stát, že vás začne batole liskat po hlavě, když při vybarvování přetáhnete vzor. Pro voyeurství chtivé doporučuji křišťálovou kouli, vyrobenou asi v Pelechovské sklárně, s.r.o., která vám zobrazí na konvexním monitoru daný subjekt nezávisle na tom, kde se zrovna nachází, pokud tedy narazíte na princeznu vykonávající v lese pod hradem těžkou (velkou) potřebu, nedivte se, to je holt far side of technology. Poslední artefakt, který vyzdvihnu, je divná bandaska, na které když začnete praktikovat fyzikální pokus se smykovým třením, tak vás místo součinitele smykového tření uvítá hodný musulman, pozůstatek invazní machometánské armády z bitvy u Poitiers z r. 732. Ten opět plní přání. Zde je na místě si povzdechnout, proč se tak nechovají i další soukmenovci z pohádkové říše Saúd-el-arab. Takže závěrem vám mohu doporučit tuto hru na 80%, nasaďtě herní brýle, čapněte joystick, seberte odvahu a hurá na to! Jo a Baba Praga taky nemá chybu. ()

Galerie (484)

Zajímavosti (80)

  • Václava Lohniského, který hrál zlodějíčka, namluvil Jiří Bruder. (pávek)
  • Pri natáčaní, keď išli trpaslíci za snehulienkou po spadnutom strome, prvý trpaslík (Aťka Janoušková) niesol krompáč a svetelničku, ale neuniesol rovnováhu, spadol a strčil pri tom všetkých trpaslíkov. Potom režisér rozhodol, že prvý trpaslík pôjde ten, ktorého stvárnil herec Jiří Krytinář, ktorý si zahral aj Mekotu a bude niesť krompáč, svetelničku aj lopatu. (Raccoon.city)
  • Jména služebných, které Rumburak objeví v zřícenině hradu, se mezi námi obyčejnými lidmi nejenže nezřídka pletou, ale často se stanou i předmětem vášnivých hospodských debat a nekonečného hašteření. Tomuto je třeba učiniti definitivní přítrž: Zříceninu hradu objeví Rumburak při letu s čarodějnicí na hranicích mezi královstvím pohádek pro děti a říší pohádek pro dospělé. Majitelem hradu byl jistý Chechota, který však toho času již nebyl mezi tvory hmatatelnými. Na hradě zůstali po Chechotovi tři sloužící – ďábel Blekota, malý Mekota a Pekota, který má „sundavací“ hlavu. Sestavu doplňují ještě dva psi – Fekota a Jekota. Rumburak byl udiven, jak mohli ztratit svého pána, když pohádkové bytosti přeci neumírají, ale Blekota mu vysvětlil, že Chechota vlastně tak úplně neumřel, ale že je na jisté formě odpočinku. Po 1 000 letech života byl unaven, a tak se proměnil v lesní vůni. (Posheidon)

Související novinky

Zemřela herečka Jana Andresíková

Zemřela herečka Jana Andresíková

20.10.2020

Včera odpoledne opustila svět českého filmu herečka a dabérka Jana Andresíková. Bylo jí 79 let. Zprávu o úmrtí sdělil médiím její manažer René Kekely spolu s informací, že herečka, zotavující se po… (více)

Zemřel režisér Václav Vorlíček

Zemřel režisér Václav Vorlíček

06.02.2019

Legendární český režisér Václav Vorlíček zemřel ve věku 88 let. Tvůrce řady známých českých klasik jako Tři oříšky pro Popelku, Arabela nebo Dívka na koštěti zemřel v pražské nemocnici, informaci… (více)

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

František Peterka 1922 - 2016

František Peterka 1922 - 2016

25.11.2016

Ve věku 94 let zemřel herec František Peterka. Narodil se do rodiny bankovního úředníka a modistky. Narozdíl od svých kolegů, kteří museli v rodině bojovat o své místo na divadelních prknech, u něj… (více)

Reklama

Reklama