Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (639)
Tohle je jeden z vrcholu americke kinematografie nejen sedmdesatych let. Jen malo co je takhle dobre. Asi nejoblibenejsi film meho detstvi. (Ano tajne jsem se dival skulinou mezi dvermy.) Co psat vic...? Ano nejlepsi herci,nejlepsi kamera,nejlepsi hudba a scenar. Duch Phila Marlowa konecne spocinul v klidu. ()
Kdo strká nos, kam nemá, může o něj přijít. Polanského poslední film točený na území USA, v němž Nicholson na můj vkus a na roli, co hraje, nějak málo pije a ještě míň kouří. Určitě se shodneme na tom, že filmu noir sluší černobílá, nicméně k dokonalosti mi navíc ještě scházela nějaká konverzační jiskra, která by zapálila to spalujícím žárem vyschlé L.A. A ten konec? „Forget it, Jake, it´s Chinatown.“ A nebo taky Sharon Tate.. ()
Polanski nikdy nesklame, aj v tomto prípade sa vytiahol. Čínska štvrť dosahuje po atmosferickej stránke úroveň tých najlepších noiroviek. Po celý čas zasmušilé, temné, s postupným odkrývaním jednej veľkej krimi záhady (vražda vodného inžiniera) a to všetko umocnené jedinečným mladým Nicholsonom. Ku koncu dostane divák náklad veľkej hŕby pocitov, avšak asi nie smerom, ktorý by si každý prial - nečakane depresívne, ťaživé a šokujúce, žiaľ ako vystrihnuté zo skutočného života. To som sa na Polanskom opäť raz pekne namlsal. 85/100 ()
Za atmosféru, závěr a občas také napětí zaokrouhlím hodnocení na 4*. Zápletku si pro diváky připravil Roman Polanski zajímavou, dokázal vystihnout Ameriku 30. let, naservíroval i nějaké zvraty v ději, čímž svůj snímek výrazně okořenil a v mnohých scénách se nebál syrovosti. S blížícím se závěrem je pak Čínská čtvrt lepší a lepší. ()
L.A. je pěkná díra, kde ve velkém kupují Poděbradku, nebo vodu destilují ze chcánek. A vše krom lži je tu "Přísně tajné". Nicméně, mluvit se tu umí, tudíž mi tahle konverzační detektivka bez mrtvolek hnijících pod domy připadala mnohem lepší, než mladší inspirace v režii Curtise Hansona. Už jen z úcty k tomu, co všechno museli pod Polanského bičem Nicholson a Dunaway vytrpět, dávám 4*. Někdy bych rád viděl film, kde by Nicholson osobně Polanskému rozpáral na sedmkrát nos, ale protože už Roman nežije v Americe, mohlo by se tak stát třeba v naší rodné kotlince a film by se jmenoval Romská čtvrť. A Nicholson by mohl hrát týpka, co vykupuje kradenou litinu. ()
Galerie (151)
Zajímavosti (50)
- Scenárista Robert Towne původně dostal nabídku na 125 tisíc amerických dolarů za sepsání scénáře pro film Velký Gatsby (1974). Cítil však, že by nedosáhl úrovně předlohy F. Scotta Fitzgeralda, přijal proto nabídku na 25 tisíc dolarů za napsání vlastního příběhu. (HellFire)
- Role Evelyn Mulwray (Faye Dunaway) byla původně zamýšlena pro Ali MacGraw, manželku producenta Roberta Evanse. O roli však přišla poté, co se s ním rozvedla a provdala se za herce Stevea McQueena. (ČSFD)
- Hudbu pro film původně složil Phillip Lambro, ale producent Robert Evans ji na poslední chvíli odmítl použít. Jerry Goldsmith tak měl na zkomponování hudby deset dní. (HellFire)
Reklama