Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (639)
Hned vedle Pianisty nejlepší film od Polankiho, ale přece jenom se neubránim dojmu, že už jsem několik podobných filmů viděl. Čínská čtvrť má akorát smůlu, že jsem jí viděl až po nich, takže mi na tom nepřišlo nic výjmečnýho, snad jenom výkon Jacka Nicholson je zase vynikající, ale jinak mě ani moc nedostal šokující pointa, i když jsem jí nečekal ()
Scénář: Robert Towne .. Na svojí dobu určitě notně působivé, no dnes už silně vyčpělé kriminální dobrodružství stavěné na zápletce, které rychle dojde dech a obaleno skvělou noir atmosférou a hereckými výkony. Jenže tohle všechno lze vidět jinde a .. prostě lepší tři*, ale víc sympatii to ze mne nedostalo. 70%. ()
Roman Polanski umí vytvořit prvotřídní atmosféru dusného tajemna. Pokud k tomu přičtete i výborný scénář, bezchybné herecké výkony (Jack Nicholson snad nikdy nezklame!), podmanivé prostředí a oslnivou hudbu, dostanete jeden z nejlepších filmů v historii kinematografie. S tíživým, ale bezchybným závěrem. ()
„Zabudni na to. Je to Čínska štvrť.“ Ku cti tvorcov slúži, že hoci som v Čínskej štvrti nikdy nebol, v drsnom konci som aspoň trocha chápal Jacka Nicholsona v ďalšom z jeho povestných „veľkých“ výkonov a jeho „stratu“, ktorú zahral bez slova. K tomu režisérovo cameo v nezabudnuteľnej scéne s nosom (fakt nechcem vedieť, ako to urobili) a od prvých minút silná, dusným džezom podfarbená atmosféra (ktorá sa ale ku koncu stráca). A tiež je fajn vidieť „Rockyho švagra“ vo filme, ktorý sa nevolá ROCKY. Ale dosť ma to nudilo/minulo, čo ma prekvapilo, lebo staré Polańského filmy mám rád (od SLEPEJ ULIČKY cez HNUS po samozrejme totálne bomby ako ROSEMARY MÁ DIEŤATKO). O 7 rokov starší noir Lawrencea Kasdana ŽIAR TELA ma bavil oveľa viac. ()
Základní strukturou příběhu se to dosti podobá L.A. Confidential. Záhadná zabití, spousta okolních postav, zamlžený a naprosto nepředvídatelný děj a pomaloučku se poodkrývající souvislosti, které postupně zapadají do spletitého vzorce motivu vraždy. Polanski brilantně vystihl atmosféru klasického noir filmu. Po většinu snímku si můžeme všimnout stálého šera, které dává snímku zvláštní mysteriózní nádech. ()
Galerie (151)
Zajímavosti (50)
- Mezi režisérem Romanem Polanskim a herečkou Faye Dunaway (Evelyn Mulwray) panovalo velké napětí. Když po řadě vzájemných naschválů Polanski vytrhl Dunawayové několik odstávajících vlasů, propukla v hysterický záchvat a utekla z natáčení. Oba se uvolili dále spolupracovat až poté, co producent Robert Evans oběma slíbil, že pokud nezískají oscarovou nominaci, koupí každému z nich luxusní auto. (hot_spot)
- Scenárista Robert Towne a Roman Polanski sedeli v dome režiséra a už dva mesiace sa trápili nad úpravou scenára. Presnejšie, Towne sa trápil menej, radšej chodil von so svojím psom a fajčil fajku. Polanski bol nahnevaný. „Ten jeho prekliaty pes mi v tej rozpálenej miestnosti ležal pri nohách a slintal. Bob plnil izbu dymom a bojoval za každé slovo, ako keby mali byť vytesané do mramoru," sťažoval sa Peterovi Biskindovi, keď ho britský žurnalista spovedal pre svoju knihu „Bezstarostní jazdci, zúriví býci“. (ČSFD)
- Hudbu pro film původně složil Phillip Lambro, ale producent Robert Evans ji na poslední chvíli odmítl použít. Jerry Goldsmith tak měl na zkomponování hudby deset dní. (HellFire)
Reklama