Reklama

Reklama

West Side Story vypráví klasický příběh o vášnivé rivalitě dvou pouličních gangů a romantické lásce dvou mladých lidí v prostředí New York City roku 1957. (Falcon)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (187)

lamps 

všechny recenze uživatele

Na muzikálové novince Stevena Spielberga West Side Story mě po první (a pravděpodobně ne poslední) návštěvě kina zaujala spousta věcí. Překvapivě ani ne z hlediska vyprávění, kdy Steven víceméně střídá perspektivy několika klíčových postav a subsvětů v jednoduché variaci na Romea a Julii. Napoprvé jsem si užíval spíše to, jakým způsobem je nakládáno s muzikálovou formou a jak se dociluje toho, aby hudební čísla jen neprotahovala stopáž a sloužila plynulému odvíjení příběhu. Značná část filmu užívá žánr muzikálu spíše jako zpestření a ozvláštnění nežli hlavní rámec, což poznáme hned v úžasné úvodní sekvenci, představující nehostinné newyorské ghetto a dvě znepřátelené party / subsvěty. Jen nenápadné bubnování a hvízdání vyvolává chytlavý rytmus, jemuž se přizpůsobuje i pohyb kamery a taneční choreografie. Ty nejsou opulentní a sebestředné, nýbrž promyšleně duplikují nějakou činnost či pohyb postav za nějakým cílem. V úvodu například aktéři skáčou na plot, sbíhají se ze všech stran a pouští se do pouliční potyčky, což se děje formou pečlivě inscenovaného tanečního čísla. V tomto ohledu je zajímavá také deklamovaná nestálost fikčního světa, kdy okolní prostředí evidentně neakceptuje, že se nachází uprostřed muzikálového příběhu s jeho vlastními pravidly. Herci tedy často blokují dopravu nebo se motají v cestě kolemjdoucím - Spielberg záměrně inscenuje více akcí v jednom záběru, aby ochránil od nudy a zívání ty diváky, kteří tanečním číslům a prozpěvování úplně neholdují. To se mění v prostřední romantické a melodramatické části, kdy se naopak hodně pozornosti soustředí na zpěv, prohlubující emoce a empatie. I tehdy nás ale scénář nenechává usnout a tvůrci si hlídají, aby texty písní nějak rozvíjely pocity postav, myšlenky o společenské disharmonii či další osobní motivace. Závěr pak od hudby zcela upouští a vše soustřeďuje na vyvrcholení příběhu tří romanticky propletených postav, které nenechá jedno oko suché… Pravda, třetí akt se zdlouhavým duetem titulních ženských hrdinek skřípe více, než bývám u Spielberga ochoten akceptovat, a odzbrojující vypravěčská kreativita pramení spíše v jednotlivých sekvencích nežli v lehce zdlouhavějším celku. Jenže těch obdivuhodných pozitiv, svádějících k další návštěvě kina, je přeci jen dostatek. Ony nejkreativnější pasáže jsou opět geniální - úvodní dlouhý záběr stoprocentně vtahující, setkání Tonyho a Marii kouzelné, jak to jen jde, a králem filmu je zhuštěné paralelní sbíhání k očekávané bitce dvou gangů. Tehdy Spielberg naplno ukazuje svou velikost a křížový střih mezi několika aktéry, jejichž rozdílné nálady a očekávání lehce splývají, je ukázkou filmařského mistrovství. A to se pochopitelně týká celé audiovizuální stránky, s níž si tvůrci nesmírně vyhráli - Kaminskiho kamera, střídající hladký pohyb při tanci a v interiérech s roztřeseností ve vypjatých scénách, úchvatné nasvícení a hra se stíny a také důraz na barevné spektrum, zřetelně oddělující oba znepřátelené subsvěty. Tolik líbivých a zajímavých podnětů nabízí každý rok stále méně filmů, a byť jsem letos některé velké hráče dosud neviděl (popřípadě nás čekají v případě Matrixu a novinky Paula Thomase Andersona), tak zde sebevědomě přivolávám minimálně čtyři Oscary (nejlepší film a režie velmi pravděpodobně, za kameru a kostýmy bych se vůbec nedivil a možná i za tu perfektní retro výpravu). Pokud můžete, jděte do kina - minimálně na intimnější randíčko snad neexistuje vhodnější a emocionálně všestrannější biják (i když to jako tradičně nemohu posoudit). 90 % () (méně) (více)

Matty 

všechny recenze uživatele

Po zhlédnutí West Side Story se pro mě letošní rok stává rokem skvělých muzikálů. Oproti Annette, kde se perou různé poetiky, je tohle v základních obrysech čistokrevné muzikálové melodrama o lásce nerozlišující mezi dobrem a zlem, jemuž k dokonalosti chybí už jen předehra a přestávka. Spielberg s Kushnerem nadčasový příběh několika postav, kterým v naplnění jejich snů, v tom, aby na troskách, na nichž žijí, postavili něco hodnotného, brání násilí, chudoba a rasismus, radikálně neupravovali. Akorát rozvedli Tonyho minulost, připsali jednu důležitou postavu (kterou stylově hraje Rita Moreno), ženské postavy učinili silnějšími a aktivnějšími, změnili pořadí některých songů a nechali víc vyniknout motivy zvlášť relevantní pro přítomnost (rasové násilí, přistěhovalci vs. white trash, tradice vs. cizí kulturní vlivy). Ve srovnání s adaptací z roku 1961 je pestřejší obsazení (žádní běloši hrající Portorikánce plus mnoho záměrně nepřekládaných španělských replik) i skladba postav (které zahrnují i jednoho trans kluka). Herci, hlavně Ariana DeBose jako Anita, jsou fantastičtí, způsob, jakým Spielberg (resp. Kaminski) využívá barev k odlišení postav a zpřehlednění scén, v nichž je oněch postav více, je obdivuhodný. Barvy pak spolu se specifickým svícením, volbou lokací a pohyby kamery zároveň pomáhají s vymezením celých znesvářených subsvětů, jejichž střetávání (ať fyzicky, když se Tryskáči a Žraloci jdou o půlnoci zrubat, nebo paralelním střihem) představuje emocionální vrcholy filmu. A emocí je ve West Side Story bohatě. Verze ze šedesátých let, kterou jsem si před pár dny připomněl, je pěkná omalovánka a koukal jsem na ni převážně s nezaujatým uznáním. Spielbergovo zpracování, obratně tancující mezi realitou špinavých newyorských ulic a stylizací à la klasické hollywoodské muzikály, mě od mambo tancovačky ve školní tělocvičně (která je stejně jako pozdější America velkou pestrobarevnou oslavou života) naprosto pohltilo a dál jsem se jím jen nechával unášet, napínat a dojímat. O přehlednosti tanečních scén, hladkých změnách tempa a bravurní vnitrozáběrové rytmizaci, která nepřekvapí u režiséra natáčejícího i akční nebo komediální scény jako muzikálová čísla, ani nemluvě. 90% ()

Reklama

Botič 

všechny recenze uživatele

Krásný film, který měl být o velkých emocích, ale nějakým záhadným způsobem ke mně jednotlivé momenty nepromlouvaly. Nulové naladění se. Kontrast gangů bojujících o svoje místo v rozvalinách New Yorku zajímavý. Prach a špína jen podtrhují zbytečnost konfliktu. Jakmile ale dojde na vypulírované pocity ústřední dvojice. Nebylo to tam. Ariana DeBose však nejkouzelnější. ()

kajas 

všechny recenze uživatele

Na úvod se přiznám, že jsem West Side nikdy neviděla na divadle a film ze 60. let jsem si pustila až těsně před zhlédnutím nového zpracování. Na dobu svého vzniku má rozhodně super výpravu a choreografii, uznávám taky kvalitní hudební stránku (minimálně jednu dvě písničky určitě znáte i v případě, že jste muzikál neviděli). Bohužel mě ale vůbec neoslovily herecké výkony a postavy na mě působily velmi nevýrazně, neživě. Až na jednu vedlejší, kterou ztvárnila jistá Rita Moreno. Právě Ritu obsadil Spielberg do své verze, kde pro ni vytvořil zbrusu novou postavu - Ritě je už 90 let, ale úplně mě uchvátila! Stejně jako talentovaní mladí herci v hlavních i vedlejších rolích. Nová verze pro mě měla úplně jiný náboj, v závěru filmu mě přemohly i emoce a doma jsem si šla hned pouštět soundtrack. Spielberg si natočením muzikálu splnil sen a já mu budu na Oscarech (7 nominací) moc držet palce. ()

FrankSusta 

všechny recenze uživatele

Hele, ještě než začnu, tak musíte brát v úvahu, že jsem neviděl oslavovaný originál z roku '61, takže moje recenze a názory v ní budou vypadat podle toho. A hned začnu! Můj největší problém s tímhle filmem je prostý. Rozhodně nepopřu, že je to mistrovsky natočený kousek, od posledního detailu po první to filmařsky šlape jak hodinky a asi dobová atmosféra je zde promakaná do posledního dílku. Výprava, kamera, choreografie, herci, všechno je zde dovedeno téměř k dokonalosti. Především pak ta kamera Kaminského. Můj největší problém není ani to, že je to muzikál (což prostě není můj milovaný žánr), to ne. Písničky jsou zde velice fajn, jsou dobře nazpívány a slavné melodie rozhodně dokáží bavit (jakože zabavit v dobrém slova smyslu) i dnes. Můj největší problém není ani s délkou, která mě sice občas trochu vysírala, ale jinak to docela šlapalo. Můj největší problém pramení z toho, že to vzniklo v této době. Proč? Protože to působí jako další nucený film o menšinách! Nepochybuji o tom, že originál je o tom samým, však když se na to podíváte, kdy to vyšlo, tak to je něčím vyjímečné. Víte, nejsem rasista, ale když je něčeho moc, je toho moc. Téma rovnoprávnost se nyní objevuje (ať už samotným obsazením) v každém druhém, né-li hned prvním filmu a když se zaplete i do něčeho takového, nebo-li dalšího, tak je toho moc a už to nepůsobí tak mile jak má, ale jako extrémně zbytečná připomínka toho, že tu nejsou jen bílý (což už ví K*RVA KAŽDEJ!). Tvůrci asi měli dobré úmysly, ale takhle to na mne působilo. Stejně jako za mne zbytečná postava transgendera/transgenderky, která je pro příběh extrémně, ale opravdu extrémně nepotřebná! jediný co tam dělá je to, že se snaží tvářit kladně. Ale mě tam strašně štvala a každá její scéna, každá její přítomnost na place mi kazila ten zážitek. Ale co já vím, jestli byla i v originále, tak to asi respektuju. Ale bohužel ten film kvůli tomuhle a kvůli této době prostě nezapůsobil tak, jak by měl. A to je škoda, těšil jsem se na to. Jinak to je ale až nadprůměrné natočené a to přeci je o trochu vyšší hodnocení si to zaslouží. 7/10 ()

Galerie (67)

Zajímavosti (13)

  • Byl kladen důraz na to, aby všichni herci nazpívali své scény sami. V originále z roku 1961 byla totiž většina sólových zpěváků přezpívána a dodatečně dodabována. (NiWi)
  • Mike Faist zhubl téměř 10 kilo, aby mohl hrát roli Riffa, kterou inspirovali fotografie mladých členů gangu z 50. let 20. století. (NiWi)

Související novinky

Duna a V rytmu srdce slaví oscarové vítězství

Duna a V rytmu srdce slaví oscarové vítězství

28.03.2022

Dnes v noci proběhl 94. ročník předávání Oscarů, tedy cen americké Akademie filmového umění a věd (AMPAS), a i letos se psala oscarová historie. Celý ceremoniál se odehrál v hollywoodském Dolby… (více)

Nominace na Oscara zveřejněny!

Nominace na Oscara zveřejněny!

08.02.2022

Jedna z nejvýraznějších hollywoodských ceremonií roku, tedy předávání prestižních Oscarů, se pomalu ale jistě blíží a dnes ve 14:18 místního času začal přímý přenos vyhlašování kompletních nominací… (více)

79. Zlaté glóby - výsledky

79. Zlaté glóby - výsledky

10.01.2022

Dnes v noci byly v kalifornském Los Angeles uděleny Asociací zahraničních novinářů v Hollywoodu (HFPA) Zlaté glóby za uplynulý rok 2021. Kvůli stále neutuchající kontroverzi kolem asociace a bojkotu… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama