Režie:
Steven SpielbergScénář:
Tony KushnerKamera:
Janusz KamińskiHrají:
Ansel Elgort, Rachel Zegler, David Alvarez, Ariana DeBose, Rita Moreno, Corey Stoll, Brian d'Arcy James, Maddie Ziegler, Mike Faist, Ana Isabelle (více)VOD (3)
Obsahy(2)
West Side Story vypráví klasický příběh o vášnivé rivalitě dvou pouličních gangů a romantické lásce dvou mladých lidí v prostředí New York City roku 1957. (Falcon)
Videa (3)
Recenze (185)
Stephen Spielberg nám prináša remake "West Side Story". A ako už skoro vždy musím oceniť jeho filmársky talent, ktorý sa aj na tomto filme vynikajúco preukázal. Vizuálne je to nádherné, hudobné čísla sú skvelé, tanečné choreografie sú vynikajúce a film má podľa mňa neskutočne skvelú atmosféru. Musím uznať, že film mal v sebe asi všetko čo som potreboval. Romantiku, napätie, dostatočnú dávku drámy a dobre spracované konflikty. Možno je to spracované trošku po shakespearovsky, ale to mi vôbec nevadí. Myslím si, že celý ten príbeh je jednoducho inšpirovaný tragédiou "Romeo And Juliet". Je to tu cítiť. Vďaka tomu je síce pravda, že romanca v príbhu veľmi pripomína obdobie starého romantizmu, kde romantika mala skôr na niečo poukázať, než že by sme to mali brať nejako vysoko vážne. Herecké výkony skvelé, chémia medzi našimi protagonistami funguje a film má svoje momenty, ktoré ma úprimne dostali aj celkom do smutnej nálady. Takže ak máte radi muzikály, myslím, že si prídete na svoje. Osobný highlight je pre mňa hudobné číslo "America", ktoré má fakt obrovskú dávku energie, no rovnako aj hudobná vsuvka na policajnej stanici "Gee, Officer Krupke" ma poriadne dostala. Plus tá energia a tá choreografia... klobúk dole. Som rád, že som film videl a rozhodne stálo za to si sadnúť v kine na tých 156 minút a užiť si to od začiatku do konca. Hodnotenie: A- ()
Guildford, 12.8.2022 Letní kino v Guidlfordu nabídlo West Side Story a vzhledem k tomu, že jsem ho nikdy předtím neviděl, tak jsem na "novou" verzi byl docela zvědavý. Nevím, jestli to bylo tím, že jsem film sledoval unavený, ale prostě mě tenhle muzikál nějak nechytil a dost mě svým tempem ukolébaval. Některé písničky byly super a choreografie k nim byla perfektní, ale to se dělo mezi nimi už tak zajímavé nebylo. Asi budu muset vyzkoušet i originální verzi, abych měl porovnání. ()
Doufal jsem že Spielberg bude trochu odvážnější v modernizování klasických hudebních aranží i sociálně-kritické hrany, ale holt... Štefan není Baz, a starého psa novým kouskům nenaučíš. I jako "pouhý" audiovizuální upgrade je to nádherná podívaná, dynamická režie a absolutně fantastická kamera dodávají těm skladbám a nejarchetypálnějšímu ze všech příběhů energii, o které se může třeba Jon M. Chu se svým letošním typově spřízněným In the Heights nechat jenom zdát. 8/10 ()
Po zhlédnutí West Side Story se pro mě letošní rok stává rokem skvělých muzikálů. Oproti Annette, kde se perou různé poetiky, je tohle v základních obrysech čistokrevné muzikálové melodrama o lásce nerozlišující mezi dobrem a zlem, jemuž k dokonalosti chybí už jen předehra a přestávka. Spielberg s Kushnerem nadčasový příběh několika postav, kterým v naplnění jejich snů, v tom, aby na troskách, na nichž žijí, postavili něco hodnotného, brání násilí, chudoba a rasismus, radikálně neupravovali. Akorát rozvedli Tonyho minulost, připsali jednu důležitou postavu (kterou stylově hraje Rita Moreno), ženské postavy učinili silnějšími a aktivnějšími, změnili pořadí některých songů a nechali víc vyniknout motivy zvlášť relevantní pro přítomnost (rasové násilí, přistěhovalci vs. white trash, tradice vs. cizí kulturní vlivy). Ve srovnání s adaptací z roku 1961 je pestřejší obsazení (žádní běloši hrající Portorikánce plus mnoho záměrně nepřekládaných španělských replik) i skladba postav (které zahrnují i jednoho trans kluka). Herci, hlavně Ariana DeBose jako Anita, jsou fantastičtí, způsob, jakým Spielberg (resp. Kaminski) využívá barev k odlišení postav a zpřehlednění scén, v nichž je oněch postav více, je obdivuhodný. Barvy pak spolu se specifickým svícením, volbou lokací a pohyby kamery zároveň pomáhají s vymezením celých znesvářených subsvětů, jejichž střetávání (ať fyzicky, když se Tryskáči a Žraloci jdou o půlnoci zrubat, nebo paralelním střihem) představuje emocionální vrcholy filmu. A emocí je ve West Side Story bohatě. Verze ze šedesátých let, kterou jsem si před pár dny připomněl, je pěkná omalovánka a koukal jsem na ni převážně s nezaujatým uznáním. Spielbergovo zpracování, obratně tancující mezi realitou špinavých newyorských ulic a stylizací à la klasické hollywoodské muzikály, mě od mambo tancovačky ve školní tělocvičně (která je stejně jako pozdější America velkou pestrobarevnou oslavou života) naprosto pohltilo a dál jsem se jím jen nechával unášet, napínat a dojímat. O přehlednosti tanečních scén, hladkých změnách tempa a bravurní vnitrozáběrové rytmizaci, která nepřekvapí u režiséra natáčejícího i akční nebo komediální scény jako muzikálová čísla, ani nemluvě. 90% ()
Galerie (68)
Photo © 20th Century Studios / Amblin Entertainment
![West Side Story - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/164/311/164311842_7fbf3a.jpg)
Zajímavosti (12)
- Při castingu si Steven Spielberg kladl za podmínku, aby všechny postavy latinského původu hráli také herci odpovídajícího původu. V originále z roku 1961 totiž většinu portorikánských postav hráli původem Američané. (NiWi)
- Rita Moreno (Valentina) hrála v původním filmu postavu Anity. (D.Moore)
- Film je venovaný otcovi Stevena Spielberga Arnoldovi Spielbergovi, ktorý zomrel v roku 2020, teda v roku, v ktorom mal byť film pôvodne uvedený v kinách. (Muel)
Na muzikálové novince Stevena Spielberga West Side Story mě po první (a pravděpodobně ne poslední) návštěvě kina zaujala spousta věcí. Překvapivě ani ne z hlediska vyprávění, kdy Steven víceméně střídá perspektivy několika klíčových postav a subsvětů v jednoduché variaci na Romea a Julii. Napoprvé jsem si užíval spíše to, jakým způsobem je nakládáno s muzikálovou formou a jak se dociluje toho, aby hudební čísla jen neprotahovala stopáž a sloužila plynulému odvíjení příběhu. Značná část filmu užívá žánr muzikálu spíše jako zpestření a ozvláštnění nežli hlavní rámec, což poznáme hned v úžasné úvodní sekvenci, představující nehostinné newyorské ghetto a dvě znepřátelené party / subsvěty. Jen nenápadné bubnování a hvízdání vyvolává chytlavý rytmus, jemuž se přizpůsobuje i pohyb kamery a taneční choreografie. Ty nejsou opulentní a sebestředné, nýbrž promyšleně duplikují nějakou činnost či pohyb postav za nějakým cílem. V úvodu například aktéři skáčou na plot, sbíhají se ze všech stran a pouští se do pouliční potyčky, což se děje formou pečlivě inscenovaného tanečního čísla. V tomto ohledu je zajímavá také deklamovaná nestálost fikčního světa, kdy okolní prostředí evidentně neakceptuje, že se nachází uprostřed muzikálového příběhu s jeho vlastními pravidly. Herci tedy často blokují dopravu nebo se motají v cestě kolemjdoucím - Spielberg záměrně inscenuje více akcí v jednom záběru, aby ochránil od nudy a zívání ty diváky, kteří tanečním číslům a prozpěvování úplně neholdují. To se mění v prostřední romantické a melodramatické části, kdy se naopak hodně pozornosti soustředí na zpěv, prohlubující emoce a empatie. I tehdy nás ale scénář nenechává usnout a tvůrci si hlídají, aby texty písní nějak rozvíjely pocity postav, myšlenky o společenské disharmonii či další osobní motivace. Závěr pak od hudby zcela upouští a vše soustřeďuje na vyvrcholení příběhu tří romanticky propletených postav, které nenechá jedno oko suché… Pravda, třetí akt se zdlouhavým duetem titulních ženských hrdinek skřípe více, než bývám u Spielberga ochoten akceptovat, a odzbrojující vypravěčská kreativita pramení spíše v jednotlivých sekvencích nežli v lehce zdlouhavějším celku. Jenže těch obdivuhodných pozitiv, svádějících k další návštěvě kina, je přeci jen dostatek. Ony nejkreativnější pasáže jsou opět geniální - úvodní dlouhý záběr stoprocentně vtahující, setkání Tonyho a Marii kouzelné, jak to jen jde, a králem filmu je zhuštěné paralelní sbíhání k očekávané bitce dvou gangů. Tehdy Spielberg naplno ukazuje svou velikost a křížový střih mezi několika aktéry, jejichž rozdílné nálady a očekávání lehce splývají, je ukázkou filmařského mistrovství. A to se pochopitelně týká celé audiovizuální stránky, s níž si tvůrci nesmírně vyhráli - Kaminskiho kamera, střídající hladký pohyb při tanci a v interiérech s roztřeseností ve vypjatých scénách, úchvatné nasvícení a hra se stíny a také důraz na barevné spektrum, zřetelně oddělující oba znepřátelené subsvěty. Tolik líbivých a zajímavých podnětů nabízí každý rok stále méně filmů, a byť jsem letos některé velké hráče dosud neviděl (popřípadě nás čekají v případě Matrixu a novinky Paula Thomase Andersona), tak zde sebevědomě přivolávám minimálně čtyři Oscary (nejlepší film a režie velmi pravděpodobně, za kameru a kostýmy bych se vůbec nedivil a možná i za tu perfektní retro výpravu). Pokud můžete, jděte do kina - minimálně na intimnější randíčko snad neexistuje vhodnější a emocionálně všestrannější biják (i když to jako tradičně nemohu posoudit). 90 % () (méně) (více)