Reklama

Reklama

Smrt a dívka

  • Velká Británie Death and the Maiden (více)
Mysteriózní / Thriller / Drama
Velká Británie / USA / Francie, 1994, 99 min

Obsahy(1)

Nejmenovaná jihoamerická země těsně po zhroucení diktátorského režimu: v osamělém pobřežním domě očekává Paulina Escobar (Sigourney Weaver) návrat svého muže z hlavního města. Gerardo Escobar (Stuart Wilson) byl jmenován za předsedu výboru, jenž měl vyšetřit porušování lidských práv za starého režimu. Gerardo se však zpozdí kvůli píchnuté pneumatice. Když se Gerardo konečně dostaví, není sám. V jeho doprovodu se nachází cizinec: Dr. Miranda (Ben Kingsley), v němž Paulina rozpozná muže, jenž ji před 15 lety trýznil a vícekrát znásilnil... Roman Polanski a jeho zpracování divadelního kousku Ariela Dorfmana. (Pohrobek)

(více)

Recenze (127)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Len včera som si pozrel The Secrets We Keep s Noomi Rapace a keďže sa hovorí, že je plagiátom práve tohto filmu, musel som si pozrieť Polanského verziu. A urobil som veľmi dobre. Dramaticky, atmosféricky, hudobne oveľa vyššie než naša nová adaptácia z roku 2020. A tie herecké výkony, tie sú par excellence. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Pravda. Na minimálním prostoru a pouze se třemi herci. Ostatní se od mistra můžou učit. Tak trochu mi to připomnělo mladší drama Přiznání (2001) režiséra Richarda Linklatera. I tam se zdánlivě všední povídání změní na snůšku krutých skutečností. V Polanského dílku nicméně sledujeme ženu, kterak v osamělém domku připravuje večeři pro manžela. Ostražitá Paulina mlčky v duši dennodenně vzpomíná na nepříjemnosti spojené s diktátorským režimem. A ty se uprostřed noci rozhoří překvapivě naplno. Její muž je totiž vážený demokrat a právník, který má vyšetřovat zločiny minulého režimu. A byla to láska k němu, která jí uvrhla do cel tajné policie. Do cel, ve kterých byla za zvuků Schubertovy melodie opakovaně znásilňována. Co se musí stát, když se sadistický kat nyní spolu s manželem objeví u jejích dveří? Temné drama si výtečně hraje s divákem a pekelný soukromý soud může naplno začít. Legendární provokatér Roman Polanski opět bourá i ty nejzákladnější životní jistoty, nezapírá svůj divadelní původ a libuje si v detailech (kalhotky poslouží jako roubík). Herecky překvapí zejména pro mnohé netypicky obsazená Sigourney Weaver (sám jsem tuhle dámu docenil až po letech), svou hereckou genialitu opět rozehraje Ben Kingsley jako domnělý viník. Vřelé doporučení na nejen osamělé večery. ()

Reklama

Tayen 

všechny recenze uživatele

Hysterie Sigourney sluší. Ačkoliv má zbraň a bojuje s démony, nyní to jsou démoni v její hlavě, žádný Alien. Film ale není o nic méně dramatický a bolestný. Psychická labilita herečce srší z očí a do poslední chvíle nevíte, jestli ten chlap, kterého mlátí a kterému nacpala vlastní kalhotky do úst jako roubík, je tím doktorem, který ji kdysi mučil a zda-li si skutečně zaslouží popravu z jejich rukou. Tak nějak jí to přejete. Ano! Je to on. To musí být on. Ale ten jeho pohled, tak zmatený a nevinný. Nevím o co jde, říká. Žádný šokující závěr se neodehrává. Skončí to tak, jak všichni čekali. Doktor je jen chudák, který kdysi na chvíli získal moc na druhými. A je odsouzen zůstat chudákem nadále. ()

starbrejkr 

všechny recenze uživatele

Úchvatné komorní dílo, které je v prvé řadě hereckým koncertem třech osob v čele s božskou Sigourney Weaver. Co všechno může vzniknout z banální zápletky, kdy žena čeká na svého muže, který píchnul? V tomto případě brilantní psychologické drama, kde si neustále kladete otázku "Jak bych se tady zachoval?" Herci hrají tak přesvědčivě, že vás vtáhnou do děje a rázem se ze zamrzlého severu Čech přenesete do dusné noci v jedné jihoamerické zemi, kde nedávno proběhla jakástakás demokratizace (ve filmu se mimojiné objevují zajímavé vedlejší linie týkající se obecně vypořádání s minulostí nedemokratického režimu aplikovatelné třeba i u nás a vůbec celým filmem se potají táhne myšlenka zločinu a (formy) trestu). Polanski se tady zkrátka zavřel se třemi herci v domku a natočil DRAMA ve všech smyslech tohoto slova. Víc není třeba psát, stačí se jen podívat a zamyslet se. Tleskám především Sigourney (kromě nadvýkonu jí to tady i sluší a dočkáme se i pár vetřelcoidních pohledů) a za dechberoucí závěrečné "confession" i Benu Kingsleymu. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Dívka: "Geh, wilder Knochenmann! / Ich bin noch jung, geh, Lieber! / Und rühre mich nicht an - Odejdi, krutá Smrti / Jsem dosud mladá, jdi milá Smrti/ A nedotýkej se mně". (Matthias Claudius). Prosba dívky a následná Smrťákova replika je ve filmu vynechána; slova jsou nahrazena obrazy. Režírovat film o třech lidech, aby měl napětí (suspension) od začátku do konce, aby nebylo možno ani nalít si panáka, nebo nebylo možno si jej nalít bez rozlití, vyžaduje skutečnou režisérskou hlavu. To, co se v Chile skutečně dělo, jsme neznali díky přílišnému soustředění na sborové zpívání "venceremos". ()

Galerie (37)

Zajímavosti (7)

  • Z celkového rozpočtu 12 000 000 amerických dolarů se tvůrcům do dubna roku 1995 vrátilo jen 2 100 000 amerických dolarů. (Terva)
  • Natáčení probíhalo v Chile, ve španělských městech Meirás a Valdoviňo a ve francouzském Billancourtu. (Terva)
  • Scény byly natáčeny neobvykle ve stejném pořadí, ve kterém se odehrávaly. (Terva)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno