Režie:
Roman PolańskiScénář:
Roman PolańskiKamera:
William A. FrakerHudba:
Krzysztof KomedaHrají:
Mia Farrow, John Cassavetes, Ruth Gordon, Sidney Blackmer, Maurice Evans, Ralph Bellamy, Victoria Vetri, Charles Grodin, Tony Curtis, William Castle (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Jsou to jen hormony, anebo se temné síly opravdu chystají ovládnout svět? Novomanželé Rosemary a Guy Woodhouseovi (Mia Farrowová a John Cassavetes) se nastěhují do starého newyorského činžáku, i když je přítel Hutch (Maurice Evans) varuje před temnou historií domu. Působili zde okultisté a došlo tu k několika tragickým úmrtím. Woodhouseovi se seznámí se starými sousedy Castevetovými, kteří u nich začnou být častými hosty. Když Rosemary otěhotní, doporučují jí Castevetovi svého známého gynekologa. Od té doby však Rosemary začne trpět nevysvětlitelnými bolestmi a strachem. Od Castevetových jsou slyšet zvuky jako při duchařských seancích, někteří lidé včetně ostražitého Hutche záhadně onemocní nebo přímo umírají. Jsou to jen náhody, představy psychicky labilní rodičky anebo se proti Rosemary chystá nefalšované satanské spiknutí...? (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (730)
Některý důchodci chodí do svazu zahrádkářů, jiný holt ve volným časem se snaží splodit satana juniora. Jestli existuje otřesnější, odpornější, otravnější a příšernější filmová postava, než je Minnie Castevetová, tak jsem jí ještě neviděla. Jako člověk má opravdu fyzickou touhu jí zabít kdykoliv se objeví v záběru a nejen zabít, ale utrhnout jí tu její kebuli. Smekám před Ruth Gordon, jak mohla vytvořit takový monstrum. Jinak film je hodně věrný knize, možná se jen přidalo trochu toho starého dobrého satanistického černého humoru. Mia Farrow typově výborně vybraná, ačkoliv v některých scénách už mě srala taky dost (některý ty hystericky vypjatější). A taky diváka začne časem zarážet, jak nablbá vlastně Rosemary je, že jí některý věci vůbec nedochází. Cassavetes s tím svým křiváckým šklebem je taky jasnej od začátku. A ta banda satanistů je fakt prima parta. Babu s popelníkama odstřelit. ()
„Is God Dead?“ Bez legrace film, který svým přístupem „nožem proti těhotenství“ není vhodný pro nastávající matky. Polanski dále rozpracovává motiv z Hnusu (Mia Farrow je zpočátku dokonce podobná Catherine Deneuve): bezbrannost mladé ženy, obklopené ze všech stran čímsi cizím, usilujícím o narušení její sexuální integrity. Zde musí hrdinka navíc zápasit s faktem, že se nekontrolovatelné zlo stává její fyzickou součástí, ale jako matka je i v tomto ohledu bezmocná, své nenarozené dítě zabít nedokáže. Film i po čtyřiceti letech od vzniku fascinuje scénami, jejichž sestříháním Polanski protěžuje (možná) paranoidní konspirační teorii Rosemary, tedy i hororové „čtení“ příběhu. U mne to zafungovalo přesně opačným způsobem a vzdorovitě jsem začal „číst“ psychologickou rovinu. Netrpělivě očekávaný a velmi snový závěr nám k vlastní škodě dává jednoznačnou odpověď, ale zároveň si díky ní může dovolit asi vůbec nejděsivější scénu – pasivní přijetí vsugerované role. Odvážné téma i délka plně slouží režisérovu oblíbenému procházení nejtemnějšími a nejcitlivějšími podloubími lidské duše, které jsou v tomto případě (rok před brutálním zavražděním Polanského manželky Masonovým gangem) ještě sem tam projasněné zábleskem škodolibého humoru (například dva vetřelci procházející po špičkách za telefonující Rosemary). 85% Zajímavé komentáře: POMO, tron, tangerine1, Jordan, ScarPoul, Gardenboy ()
Až na drobné nuansy, ktoré sa samozrejme do filmu nedali preniesť, je to veľmi verná adaptácia knihy Iru Levina (čítala som ju asi týždeň pred filmom). Herecké výkony sa mi zo začiatku zdali poslabšie (možno som rozmaznaná špičkami súčasnosti), potom som si zvykla. Na čo som si nezvykla bol Rosemaryn vystretý chrbát a veľmi svižná chôdza vo vysokom stupni tehotenstva... ()
Skvělé herecké výkony, hudba i režie, ale tu správnou atmosféru to chytá asi až v polovině, do té doby se jedná o vcelku obyčejné drama. Druhá půlka ale je bezkonkurenčně zobrazená paranoia (podobně jako v Nájemníkovi, Polanski tohle umí), kterou bohužel trochu zneuctívá příliš doslovný závěr, jenž sice sděluje myšlenku o vztahu matky k jejímu dítěti, no děje se tak za cenu ztráty dosavadní atmosféry. Celkově je ale Rosemary velmi povedená záležitost. Horror movie of the Year ()
Klasický horor 60. a 70. let. Hutná atmosféra, propracovaný děj a pikantní rozuzlení. Přestože jsem věděl, jaké že to bude mít Rosemary děťátko, tak to, co se ve filmu odehrálo už snad v nynější době není možné napodobit. Možná zbytečně dlouhé, ale na druhou stranu ten děj a jeho vyvrcholení stojí za to. Když porovnám s podobnými filmy z té doby - Přichází Satan! a Vymítač ďábla, tak tento je bohužel nejslabší. 65% ()
Galerie (151)
Zajímavosti (66)
- První adaptace literárního díla, kterou Roman Polanski natočil. (Kulmon)
- Britský filmový časopis Empire zařadil snímek v žebříčku nejlepších filmů všech dob na 78. pozici. (Folky)
- Tvůrcem účesu Mii Farrowové (Rosemary) byl skutečně slavný britský kadeřník Vidal Sassoon, který si za svou práci naúčtoval 5 000 dolarů. (Rollo_Tomasi)
Reklama