Reklama

Reklama

Dívka s perlou

  • Velká Británie Girl with a Pearl Earring (více)
Trailer

Obsahy(1)

Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (335)

Shaqualyck 

všechny recenze uživatele

Příběh jednoho obrazu. Loudavý, skromný, leč nesmírně působivý. Talentovaný pan Vermeer měl doma asi slušnej Saigon. Hysterická manželka, železná tchýně, rozmazlení fakani a slizký mecenáš. A mezi těmito mlýnskými kameny mistr a jeho bledá múza. […] Webber si skvostně pohrál s vizuálem a díky jeho citlivé režii s důrazem na detail, dokonalé kameře a vnímavým hercům vypadá výsledek, jakoby do něj kus sebe otiskli sami barokní velikáni. Už jen ta úvodní scéna krájení zeleniny. A navrch cizelovaný, tak trochu po „elfmanovsku“ poskládaný Desplatův soundtrack. Krása. Jako bych stál v galerii a zároveň vnímal pach delftského tržiště i každý sluneční paprsek dopadající skrze umyté okno na plátna v Janově ateliéru. Tam jistě vznikly hezčí kousky, žádný ale nemá tak zajímavě pohnutou historii jako „Operlená děvčica“. 80% ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Nádherná vizuální stránka, práce s detailem, světlem a kamerou, decentní, ale přesto lehce dráždivá hudba, která samotná dodává filmu výrazný impulz. Děj, herecké výkony, to vše jakoby bylo potlačené do pozadí ve prospěch kompozice a atmosféry celého snímku. Kdo si to nedokáže vychutnat, pro toho bude film asi málo. Ale nepůsobí Vermeerovy obrazy podobně? Nemůže být "obsahem" i sama "forma"? ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

To není film, ale v podstatě hraný dokument. Absenci děje nahrazuje perfekcionistická snaha o vystižení ducha doby - zaujaly mě například fantastické kostýmy, kamera a výprava, jakož i vynikající hudba Alexandra Desplata. Podoba Scarlett Johansson v roli uťáplé služtičky s dívkou na Vermeerově obrazu je fascinující, stejně jako sledování vzniku tohoto ikonického plátna (kterému však mohlo být ve filmu dle mého soudu věnováno více prostoru). Colin Firth v děsivé paruce mě nijak nenadchnul, totéž bych řek o ostatních hercích, kteří tam stejně ani neměli v podstatě co hrát. "Dívka se perlou" je nudnou, leč devótní oslavou Vermeera, a tento spíše televizní snímek bych doporučil především fandům výtvarného umění. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

31. 5. 2008: Nádherné, snové, ale pořád mi tam něco chybělo. Sen zkrátka nikdy nezobrazíte skutečností. Sny je lepší snít. 30. 8. 2016: Ale když se tak nad tím zamyslím, tak se Dívka s perlou postupem času stala jedním z mála "životopisných" nebo "based on a true story" filmů, které opravdu respektuji, kde mi veškerá režijní rozhodnutí přijdou správná a nevyhnutelná a kde se ve výsledku doopravdy daří to, co bylo zamýšleno. Včetně závěrečného adorujícího pohledu na skutečný obraz. Kde se vzývá bytnost (skvělé slovo, bytnost) a nikoliv recitace faktů. ()

Jordan 

všechny recenze uživatele

tak precízne a detailne vykreslenú dobovú scenériu som už dávno nevidel (hádam Barry Lyndon . . .), dôraz na vizuálnu stránku, ktorou dal autor poctu géniovi holandského maliarstva, tie farby, svetlo, všetky detaily a drobnosti, šperky, dekorácie, ozdoby . . . i napriek tomu však zdôrazňovaná stránka nezahlušila obsah - iste, spočiatku som si myslel, že sa budem nudiť a že ide film o ničom, že sa jedná naozaj len o prehliadku scénograficko, kameramansko, strihačsko, kostymérskej precíznosti, no tento film (aj keď nie je výpoveďou závažný, smeruje skôr k človeku a intimite príbehu než nejakému dobovému posolstvu) je vo svojej myšlienke presný a čistý vo výraze . . . herecké výkony sú úchvatné a scenár síce minimalistický, no dokonalý - to vidieť v scénach, kde na jednoduchej situácii bez akéhokoľvek dialógu vidíte na malej ploche jedného interiéru a niekoľkých sekúnd v reakciách, strihoch a záberoch VŠETKY vzťahy. na amerického režiséra nesmierne potešiteľné konštatovanie obrazového (a teda naozaj filmového) rozprávania. ps: platonicky milujem scarlett johansson ()

Galerie (51)

Zajímavosti (15)

  • Románová předloha filmu byla inspirovaná anonymní dívkou zachycenou na obrazu „Dívka v turbanu“, který je častěji nazýván „Dívka s perlou“, od slavného holandského malíře Jana Vermeera. (imro)
  • David Morrissey hrál v několika scénách malířova přítele, ale všechny scény s ním byly nakonec vystříhány. (Karlos80)
  • Colinu Firthovi velmi vyhovovalo, jak málo se ví o skutečném Johannesi Vermeerovi: "Je známa spousta faktů a dat, ale nikdo neví, jak ten člověk vypadal, jak se choval a co vlastně doopravdy prožil. Nevíme, jak se oblékal, jak chodil, jestli byl kliďas nebo cholerik. Možná byl hubený dlouhán, možná tlustý prcek, který v jednom kuse pil a tloukl svoje děti. Nebo mohl být podobný člověku, kterého hraju ve filmu. Dalo mi to velikou svobodu, když jsem se rozhodoval, jak ho pojmout. Měl jsem v podstatě volné ruce." (NIRO)

Související novinky

Klasiky v novém šatu

Klasiky v novém šatu

19.05.2009

Edgar Allan Poe (na obr.): „Zánik domů Usherů“; Emily Brontë: „Bouřlivé výšiny“; Miguel de Cervantes: „Don Quixote“. A k tomu švýcarská legenda o kušostřelci Vilému Tellovi. Ano, nové adaptace… (více)

Barbarella na bondovský způsob

Barbarella na bondovský způsob

15.04.2007

Producentský veterán Dino De Laurentiis to s novou verzí Barbarelly myslí opravdu vážně. Už podepsal smlouvu s Julienem Forestem, synem a dědicem Jeana-Clauda Foresta, legendárního komiksového tvůrce… (více)

Reklama

Reklama