Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Dobrodružný příběh s kriminální zápletkou se odehrává v prostředí hřebčína. Ústřední postavou je mladík Tomáš Bouček (R. Jelínek), jezdčík v hřebčíně, který je vášnivým čtenářem kovbojek. Jeho slabost pro tuto četbu dosahuje takové míry, že se ho kamarádi rozhodnou vyléčit. Jejich kousky, prováděné věrně na způsob rodokapsů, využijí však skuteční zločinci k provedení loupežného přepadení, v němž jde i Tomášovi o život... (Česká televize)

(více)

Videa (5)

Rozhovor 1 - Jana Kasanová

Recenze (88)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Já na to čuměl jak tele na nový vrata. Velmi vydařený příběh ve westernovém obalu s kriminální zápletkou sice z počátku jenom tak přicmrdává, ale postupně přidává na obratkách. Předfinálová část filmu je asi úplně nejlepší. Sice mě přijde trošku divné jak to cajti všechno tak rychle ošefovali a kde se vzali tu se vzali, ale přiznávám, že Jelínek cválající na koni českou krajinou a do toho vypravěč čtoucí tehdy kultovní rodokaps mě uměj rajcnout i po letech. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Pestrobarevná, širokoúhlá kovbojka má v sobě nepochybné, filmařské možnosti uvolňující se doby. Koňáci zcela pohlceni Rodokapsy a filozofií Divokého západu, se svým zálibám přiblíží až nebezpečně blízko. Pedantský Sovákovo Lojzík, který má na starosti i lehký humor, Růžkovo výborné vyšetřovací metody a klasický spravedlivě přísný dobrák v podání R. Lukavského. To jsou jistě výrazné klady, ke kterým lze přičísti výbornou hudbu a skvělé vyústění děje. ()

Reklama

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Od samého počátku se mi hnusil parodický a poučný tón, stvrzený závěrečným zmoudřením jinošského hrdiny. Exteriéry sice byly snímány citlivě a Illínova hudba vnímavě korespondovala s dějem, ale přesto ten mentorsky vztyčený prst neustále hrozil a vše kazil. Ideologicky motivované nerozumění rodokapsové romantice, tomu, že i tento naivní model světa může být klíčem ke kráse skutečnosti, v jistých životních fázích přístupnější nad jiné, vážnější a hlubší, se stalo prvním a hlavním tématem, poselstvím tohoto filmu, a vše nedotažené, černobílé, ještě více zhrublo a snímek zredukovalo na pouhou agitační, didaktickou pomůcku. ()

Untentrauer 

všechny recenze uživatele

Zromantizovaný pohled na brigádu na statku, kde náš hlavní hrdina a budoucí český James Bond Jelínek namísto práce a pomoci ostatním čte westernové rodokapsy, očumuje nahaté holky a trénuje za stájema se svým lasem. Kvůli tomu si ho všichni dobírají, zejména pak mladičký Přeučil o kterém se dá říct, že je jeho úhlavní nepřítel. Sovák v roli předáka hraje sice pro sebe typickou roli přísného pedantského protivy, ale tentokrát bez "šaškování" a příkras. Vypadává tak z komediální "škatulky", ve které ho jistě všichni máme. Celkově film nabízí i pěkný pohled na tehdejší poměry a na zbytečně přísné "fotříky" a jejich omezenou debilitu bez špetky fantazie. Kriminální zápletka se točí okolo loupežné vraždy kurýra s penězi na výplatu pro zaměstnance statku. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Vůbec to není špatný film. Jen tak na okraj - zajímavostí je, že dost padesátkových filmů je barevných a zrovna tomuto snímku by barvy hodně pomohly. Zvláště proto, že se natáčí v úžasných lokacích. Také mě napadlo, že by tohle klidně mohl být předchůdce seriálu Dobrá Voda. I ten statek mi připadal podobný. Nejen lokace ovšem zaujaly. Honičky na koních byly velmi dobře zvládnuté. Vlastně celá okolní příroda včetně koňských jízd byla jak z Vinnetoua. Jen ty dozvuky kopyt byly fakt příšerné. Dokonce mi k tomuto hodnocení stačila i vcelku slabší zápletka a to i jejím průběhem řešení. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (16)

  • Když je Rudolf Jelínek obklíčen kovboji z hřebčína, přeříkává si v duchu text: "Věděl už, kdo usiluje o jeho život, ale byl klidnější, než hladina Arkansasu." Arkansas přitom není jen stát, scenárista měl na mysli řeku Arkansas, pramenící v Coloradu a protékající bývalými indiánskými teritorii divokého středozápadu. (navabaca)
  • Jiří Sovák (Mikota) vzpomínal, že "pro jezdecké scény mi připravili dvojníka, nějakého zubaře, amatérského jezdce. (..) Ten kousek před kameru vždycky nějak popojedu, říkal jsem si. To, co umím, mi stačí. Ovšem od vojny už uplynulo mnoho let a já po celou tu dobu, žel, na koni neseděl." Před samotným natáčením ovšem narazila kosa na kámen: "Trenér mi povídá: 'Pane Sováku, pojďte si zkusit toho vašeho koně. Váš dvojník si včera přerazil obratel. Spadl ve stáji z koně rovnou na hrábě!' Nic jiného nezbývalo, točit se muselo a já tedy, bez zvláštních kurzů a cvičení, jezdil sám. Na koních. Ne na jednom, na dvou. Na ostrá natáčení v jiných exteriérech vybraného koně nepřeváželi kvůli prodražení. Musel tedy zaskakovat jiný, který mu byl podobný. Jmenoval se Brus a byl to blbec, koňský blbec. (...) Řekli mi: 'Tak si ho projeďte, abyste věděl jak a co, protože zítra začínáme.' (...) Než jsem vyrazil, povídá mi šéf stáje odborně: 'Dejte pozor, zahazuje levou přední!' Dělal jsem machra a povídám: 'To je dobrý.' Nevěděl jsem ovšem, do čeho jdu. Kůň vyrazil normálně, dal se do klusu, rozběhl se - a v tom si to rozmyslel, změnil nohu. Tam nahoře, na koni, se to projeví nevídaným škubancem. Nějak jsem to tenkrát zvládl, zkoušel jsem trap a zastavit, klus a zastavit... Jakmile jsem nabyl trochu jistoty, rozpálil jsem koně přes louku. Samozřejmě že on, potvora, přehodil v největším trapu rytmus. Změnil krok. Zůstal jsem mu viset pod nosem jako nudle. Sjel jsem po jeho krku, naštěstí ho měl dost dlouhý, ušlajfoval jsem to. Brus bral všechno stoicky, klidně se mnou odkráčel do své stáje. Teprve tam jsem se pustil, ovšem padl jsem rovnou do kobylinců. Od té doby jsem tvrdil, že mám 'zbrusa' nové zkušenosti." (NIRO)
  • Rudolf Jelínek  (Tomáš) absolvoval před natáčením kurz jízdy na koni v jezdeckém oddíle na Invalidovně. Řekl, že tam měli dobrou formu výuky: kdo spadl, dal láhev kořalky do místního baru. Ten prý byl přeplněn různými druhy alkoholu. (Terva)

Reklama

Reklama