Režie:
Ridley ScottKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Matt Damon, Adam Driver, Jodie Comer, Ben Affleck, Harriet Walter, Márton Csókás, Željko Ivanek, Alex Lawther, Nathaniel Parker, Sam Hazeldine (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Příběh se odehrává ve Francii 14. století a je o posledním, oficiálním, Francií posvěceném duelu mezi dvěma muži. Jean de Carrouges (Matt Damon) a Jacques Le Gris (Adam Driver) jsou přátelé, ze kterých se stanou rivalové. Středobodem jejich pře je Marguerite (Jodie Comer), žena Carrougese. Tu Le Gris dle jejích slov napadne, ona ho veřejně obviní, jenže on tvrdí, že je nevinný. Carrouges začne bránit čest své ženy a výsledkem je duel s tím nejvyšším rizikem – smrtí. V případě prokázání nevinny Le Grise navíc Marguerite hrozí ještě upálení za živa. (Falcon)
(více)Videa (2)
Recenze (709)
Film roku. Ridley je pořád řemeslně suverénní, ale tady jsou největšími hvězdami jednak herci (z nichž samozřejmě z hlediska sympatií zanechá největší dojem křehká a současně nezlomná Comer, ale hrozně válí i slizky charismatický Driver a hlavně zjizvený ješita Damon), jednak scénář, který si Ben s Mattem zase jednou božsky opečovali. Struktura přesouvajícího se hlediska tří postav, vždy odkrývající o něco více z té jediné a nezpochybnitelné pravdy, musí vzbuzovat satisfakci jak u naratologů, hnidopišsky analyzujících procesy vyprávění, tak u ‘běžných’ diváků, kteří ale chtějí od filmu trochu intelektuální výzvy a rádi mu věnují plnou pozornost. Tři verze příběhu o jednom znásilnění, mužské ješitnosti a pýše a ženském utrpení v šílené, pošahanými pánbíčkáři řízené době, pak ústí do finále, které jsem pro jeho emocionální vypjatost a nepředvídatelnost prožíval jako už dlouho ne. Vrchol současné #MeToo tvorby, chytře využívající historické kulisy ke zvýraznění svých nadčasových myšlenek a nevyžadující příliš rozmáchlé akce k tomu, aby šlo o strhující dramatický zážitek. 90 % ()
Ano, natočené to bylo vskutku impozantně, ale od skvělého filmu očekávám mnohem více, než bezchybnou kameru. Zejména by to chtělo komplexnější zápletku než pouhopouhý příběh o znásilnění ze tří úhlů pohledu. Přičemž vidíme 3x téměř ty samé scény s nepatrnými odchylkami. Závěrečný souboj proběhl poměrně dramaticky a nazval bych ho zlatým hřebem tohoto díla. Bohužel jsem však spíše zklamaný. Především nedokáži pochopit délku, když byl vlastně příběh takto prostý a bezpochyby bychom si vystačili pouze s jedinou verzí Matta Damona. 60% PS: Důležitým faktem navíc zůstává, že oba protagonisté byli neuvěřitelně nesympatičtí, což pro diváka činí opravdu obtížný úkol někomu z nich stranit. ()
Posledný súboj na život a na smrť to v stredovekom Francúzsku určite nebol, ale celkovo veľká spokojnosť. Na Jodie Comer som si v pozícii historickej postavy tak už nejako zvykol. V Bielej kráľovnej bola priam magická. Ostatní herci boli tiež fajn. Čo sa týka dejovej linky, oceňujem neštandartné podanie troch verzií právd, avšak vzhľadom k tomu, že sa tu väčšina udalostí opakuje (iba s malými zmenami), tak to už pri konci môže trochu nudiť. Ale nič strašné samozrejme. A ten súboj.... no poviem, ani vlastne neviem, či som niekedy videl lepšie stvárnený stredoveký súboj muža proti mužovi. Excellent. Silný nadpriemer. 85/100 ()
Určitě to chce mít velký sebevědomí, abyste, vlastně totálně epicky, natočili komorní středověké drama. A kdo jiný může mít sebevědomí na rozdávání, než slovutný Ridley Scott. Na Poslední souboj jsem se hodně těšil. Příběh nabádal k originalitě, herci ke krásným výkonům a atmosféra k tomu nejlepšímu, co ze středověku vychází. No a Ridley mi to všechno dal měrou vrchovatou, že jsem se mu tady za to musel odvděčit totální pětihvězdou. Já totiž dlouho nezažil film, který by na mě navalil absolutní filmovej středověk. Se vším všudy. Takže s jednotlivostmi v prostředí, s chováním ústředních postav, které nejsou ani dobré, ani zlé, prostě jen moc středověké, ale i s atmosférou doby, se kterou se dokáže pochlubit málokterý film. Herecký koncert Matta Damona, Bena Afflecka, Adama Drivera a Jodie Cormer způsobil, že jsem celý večer přemýšlel nad samotným závěrem filmu. Stačila jedna věta, abych měl co dělat, abych vůbec usnul. Takové pocity mám rád. Jsou důkazem, že jsem byl svědkem něčeho jedinečného a tím Poslední souboj jednoznačně je. ()
// Komorní historické #MeToo okénko do Francie za 14. století, kde se ze dvou přátel stali postupem let úhlavní protivníci, zatímco ženy okolo musely ustavičně snášet jejich bullshit. Ridley Scott na stará kolena ukázal, že furt umí, jen k tomu potřebuje dobrý scénář, skvělé herce (Jodie Comer a Ben Affleck ftw) a taky zjevně smíření se s faktem, že z takového filmu nikdy nemůže být komerční hit. O to víc je skvělé, že něco takového vzniklo. Není to bez chyb, ale vtáhlo mě to a nepustilo až do konce. 8/10 ()
Galerie (28)
Photo © 20th Century Studios
![Poslední souboj - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/165/719/165719139_b72960.jpg)
Zajímavosti (21)
- Během souboje je přítomna královna Isabela (Serena Kennedy). Ta se však akce nezúčastnila, jelikož ji krátce před událostí zemřelo novorozeně. (vyfuk)
- Matt Damon měl problém s růstem vousů, a tak maskéři vyzkoušeli více než 20 druhů nalepovacích bradek. Herec měl ve výsledku kvůli těmto „nasazovacím“ vousům vyrážku, která byla tak nepříjemná a otravná, že ji musel ledovat balíčky ledu po každé natočené scéně. (NiWi)
- Ve filmu jsou přihlížející souboje zcela ticho. Je to záměr pro historickou přesnost, jelikož tehdy pokud někdo pokřikoval nebo jakkoliv komentoval souboj, tak rodinně se odcizil veškerý majetek a aktér propadl hrdlem. (vyfuk)
Reklama