Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Detektiv Mark McPherson vyšetřuje vraždu Laury Huntové, jejíž tělo bylo nalezeno u ní v bytě. Tato krásná, úspěšná mladá žena nejspíše zemřela v pátek v noci za velmi podivných okolností. Podezřelými jsou její bývalý milenec, arogantní novinář Waldo Lydecker, současný snoubenec a playboy Shelby Carpenter a přítelkyně Ann Treadwellová. Všichni k Lauře shlížejí s neskrývaným obdivem, přesto musí McPherson z každého stále doslova "dolovat" nové důležité informace...

Film patřící mezi nejlepší tituly žánru noir (takzvaného černého filmu) natočil hollywoodský režisér Otto Preminger podle úspěšného kriminálního románu spisovatelky Very Casparyové. Téma posedlosti krásou podpořil jakousi chladnou elegancí, temným laděním, stíny a častým deštěm. Vedle svižných dialogů, v nichž nechybí cynický humor, pomáhá atmosféru napětí působivě dotvářet černobílá kamera (za níž stál Joseph LaShelle) oceněná Oscarem. Krásou oslňující Lauru ztělesnila herečka Gene Tierneyová (Láska není hřích, Noc a město, Smrtelný hřích), Marka McPhersona ztvárnil Dana Andrews (Jízda do Ox-Bow, Nejlepší léta našeho života). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (103)

emma53 

všechny recenze uživatele

Ano, tak to byla noirivka přesně taková, jak jsem očekávala a vůbec jsem nebyla zklamaná. To jsou filmy na které se dívám jinýma očima, protože skoro sedmdesát let se musí nějakým způsobem projevit a to jsem tudíž brala v úvahu. Celkem předpokládaný a opravdu naivní konec mě tedy nepřekvapil, ale v polovině filmu došlo k velmi zajímavému zvratu, který byl mimo jiné příjemným osvěžením a to nemluvím o výborných dialozích a velmi vhodně zvolených prolínajících se časových rovinách. Mužům musel jistě lahodit jejich oku pohled na krásnou Lauru a mně byl sympatický poručík se svýma babama a cynickým přístupem k osobám, které vyšetřuje s cigárem ve rtech, tak příznačný jev pro detektivy tehdejší filmové éry. Jó Waldo, peníze nejsou všechno, co člověk potřebuje k získání štěstí a lásky. ()

swed 

všechny recenze uživatele

Úvod filmu je přesně podle pravidel žánru - do děje nás uvádí vnitřní monolog postavy, po kterém následuje příchod neomaleného detektiva, který dostal za úkol vyšetřit tajemnou vraždu. Postupně se seznamujeme s minulostí hlavní hrdinky a všemi podezřelými. V zápletce nechybí ani twist, po kterém bohužel následuje úpadek tempa, což se naplno projeví v nevýrazném závěru. "Laura" má pověst noir kultu, ale na ty nejlepší ji schází výraznější atmosféra (komornost filmu je místy ubíjející). Naštěstí je tu mnohoznačná zápletka a výborní herci, což film posouvá do nadprůměru. P.S. Po přečtení zdejších komentářů a diskuze si budu muset snímek pustit ještě jednou. Je totiž možné, že jsem něco přehlédl._____ Po dalším zhlédnutí je většina mých námitek zapomenuta a hodnocení navýšeno. "Laura" totiž představuje jeden z těch mála filmů, které si divák může vyložit po svém - vždy tu bude nejednoznačný děj s množstvím obskurních postav a komplikovanou psychologií. U "Laury" se vyplatí věnovat pozornost právě tomu, co je skryto za obrazem. 9/10 ()

Reklama

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Kruci, to jsem nevěděla, že Vincent Price hrával za mlada vysoké hloupé mužně slabošské krasavce, a ani by mě nenapadlo, že se na to bude tak skvěle hodit. Hodně příjemný film, je velmi lehké prostě poslouchat charismatické a přesné herce, jít s nimi, kamkoliv se pohnou a zapomenout, kolik času už doopravdy uplynulo. Jako největší klad vidím hlavně to, že jsou všichni krásně civilní, nepřehrávají, nesnaží se vytvářet drámo, díky tomu je můj výsledný dojem hodně "moderní" a nadčasový. Konkrétně třeba Clifton Webb je úplně skvělý, jeho perfektně odstupňovaná, nenápadná a vlastně jenom vnitřní proměna je pastvou pro oči, ale to platí o všech pěti hlavních hercích, moc dobrý koncert. Judith Anderson je tam například jenom chvíli, ale i tak je báječná. K mé dokonalé spokojenosti chybí jenom to, aby se Mark McPherson na konci do bytu vrátil o minutu později, ale to už by byl takový trochu rozmazlený požadavek. Ale panečku, to by bylo něco. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Možná to měl dostat do ruky Hitchcock. Detektivní zápletka je tak jednoduchá, že vlastně není důležitá. Je jen rozbuškou pro vztahovou hru. Ta je zajímavě naznačená, ale neodstatečně vybudovaná.___ Obsesivní láska k mrtvé ženě je spíš deklamovaná, než zpředmětněná (o mnoho líp se s podobným tématem vypořádalo nedostižné Vertigo). Stejně tak vášeň homosexuála (myslím si totiž, že Waldo je jednoznačně teplý) k mladé dívce, kterou pygmalionsky vytvořil, nedosáhla temných a drásavých hlubin, které by film dokázaly povznést nad solidní, ale nijak ohromující detektivní historku. /7. 1. 13./ ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Laura je prímovní variace na noir strunu. Tentokrát žádné hrátky se světly a stíny, ale detektiv McPherson kope míč do správné brány. Cynismus a suché hlášky z něho jen kapou a to je voda na můj divácký mlýn. Jestli se něčím Laura liší od jiných černých filmů, je to především kult ženské přitažlivosti, na němž je celý děj postavený. Jednotlivé charaktery se okolo Gene Tierneyové točí jako můry okolo lampy. A nejedna se při tom spálí. Je to logické, musím uznat, že i po sedmdesáti letech je to pořád kost. Preminger navíc režíruje dost chytře. Málokdo by si ve čtyřicátých lajzl zařadit v po první třetině filmu tak dlouhou retrospektivu. Režisér ale přesně věděl, co dělá a k čemu mu to bude. ()

Galerie (72)

Zajímavosti (12)

  • Gene Tierney film původně nechtěla točit, ale nakonec musela kvůli smluvním závazkům. (IQ Tiqe)
  • Ústřední melodie filmu od Davida Raksina byla původně pojmenována "Judy" na počest Judy Garland. (IQ Tiqe)
  • Snímek je známý i díky ústřední melodii. Na dotaz, proč odmítla roli Laury, Hedy Lamarr odpověděla: "Poslali mi scénář, ne soundtrack." (IQ Tiqe)

Reklama

Reklama