Reklama

Reklama

Bratři

Trailer 2
Česko / Slovensko, 2023, 135 min

Obsahy(1)

Film Bratři vypráví jeden z největších příběhů studené války o odbojové skupině bratrů Josefa (Oskar Hes) a Ctirada Mašínových (Jan Nedbal). Rodina Mašínových se v komunisty ovládaném Československu stává terčem pronásledování a bratři věří, že po vzoru otce, hrdiny protinacistického odboje, lze proti diktatuře bojovat jedině se zbraní v ruce. Zároveň si jsou vědomi odpovědnosti vůči mámě (Tatiana Dyková Vilhelmová) a sestře (Karolína Lea Nováková). Zakládají odbojovou skupinu, která má na svědomí řadu násilných činů, jejichž vyšetřováním je pověřen kapitán Státní bezpečnosti Koller (Stefan Konarske). Mašínové se stávají nejhledanějšími muži v zemi. Pokusí se o útěk do Západního Berlína, kde plánují vstoupit do americké armády s cílem osvobodit Československo. Pátrání po pětici členů odbojové skupiny pokračuje ve východním Německu, kde začíná jeden z největších honů na lidi v novodobé historii. Jen málokteré téma české historie vzbuzuje tolik emocí jako příběh snímku Bratři. (Cinemart)

(více)

Videa (5)

Trailer 2

Recenze (309)

NiWi 

všechny recenze uživatele

Velice obstojný historický film, který se však stal obětí vlastního tématu. Příběh bratří Mašínů je na papíře bezpochyby velice zajímavý, to potřebné koření mu ale dodává ona kontroverze jejich činů, a to že i po desetiletích stále rozdělují názorové spektrum. Film se bohužel vyhnul jakýmkoliv konfliktům, a servíruje životopisně dobrodružný akční film, který ale není i přes velmi slušné řemeslné zpracování víc než lehce nadprůměrný. Chybí tu určitá Hollywoodská velkolepost, která by podtrhla jak šílený a odvážný čin Mašínové vykonali. Bratři nenabízí ani žádná morální dilemata, nudně škatulkují obě proti sobě stojící strany, ba dokonce se ani neodvažují nabídnout nějaký charakterní vývoj u dvou ústředních postav, a to film velmi sráží. Herecky není co vytknout. ()

salalala 

všechny recenze uživatele

Jako bychom nebyli schopni se jako národ s odkazem bratří Mašínů jakkoli vyrovnat. Úplně to nezvládl ani jejich vzdálený příbuzný Tomáš Mašín, který nicméně zaslouží kredit za to, že se do podobného projektu pustil a pokusil se o komplexní zachycení jejich příběhu. Bohužel mu v tom nepomohl scénář, který je hodně povrchní, s motivací postav pracuje dost ledabyle a předpokládá, že divák zná základní data a postavy, což není úplně šťastné, protože zejména odkaz otce obou Mašínů měl na jejich rozhodování zásadní vliv, což z filmu nikterak nevyplyne. Za nejproblematičtější ale můžeme považovat to, že ty nejkontroverznější momenty celého útěku jsou zmíněny jen tak mimochodem výpovědí svědkyně, respektive zobrazením zkrvaveného nože a tvůrci kolem nich našlapují po špičkách, jako by nechtěli "pošlapat" pozitivnější vykreslení bratrů. Technicky pak není moc co vytknout, protože snímek má tempo, určitou dynamiku, funguje v něm i dobová atmosféra a příliš znát není ani poměrně štědrá stopáž. Trochu horší pak je absence napětí v samotném závěru, který se mění na survival thriller, který ale není dotažený a věci se v něm dějí až moc překotně. Oskar Hes a Jan Nedbal jsou v hlavních rolích velmi dobří, a i když jsou limitováni scénářem, dokázali do svých postav vtělit určitou osobitost a odbojnost, zdaleka nejlepší je však Tatiana Dyková, jejíž charakter je jako jediný hlouběji propracovaný a dodává trochu neživotnému celku lidský rozměr a nějaké emoce. O ostatních pak nemá smysl moc mluvit, protože ti už jsou tu moc málo na to, aby stihli předvést něco zásadního. Bratři určitě nejsou zbytečným filmem a jako základní vhled do jedné odbojové akce svou úlohu splní, na druhou stranu od nich většina diváků očekávala asi něco trochu jiného, možná drsnějšího, možná kontroverznějšího, což se ale nestalo. Výsledek je tak nic proti ničemu a rozhodně náhled na Mašínovy nikomu nezmění. 60 % ()

Reklama

Djoker 

všechny recenze uživatele

Docela trvalo, než někdo našel koule a natočil jeden z největších příběhů našich moderních dějin. Už jen za to zaslouží tvůrci respekt. Mise bratří Mašinů bude zřejmě navždy patřit mezi nejkontroverznější etapy české historie. Epstein bohužel úplně neprodal velkolepost ani krutost jejich počínání a naivní Akademie, která si myslela, že zrovna toto ohromí na Oscarech, tomu také moc nepomohla. ()

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Začnu takto: Přestože jsem se za minulého režimu neměl nikterak špatně, rodiče mi netajili, že je socialismus (ať už s lidskou tváří nebo beztvářný) pěkným svinstvem a byl jsem podporován v absencích na různých povinných školních a pionýrských akcích. Komunistů bych se tedy nezastával a návrat "starých, dobrých časů" si opravdu nepřeji, to ale nic nemění na tom, že v mých očích patří vraždění zajatců mezi praktiky právě těch, kteří jsou s různými totalitníky v tomto ohledu na, když ne přímo stejné, pak tedy podobné úrovni, a já je nemám rád. Snímek o takových lidech pojednával a neuniklo mi, že byla pasáž popisující pokusy o zisk zbraní poněkud rozpačitá a na vhodných místech nepřesná. Část filmu pojednávající o samotném opuštění republiky v socialistickém vlastnictví už byla o poznání lepší, zajímavější a napínavější, přesto bych to na český film roku neviděl. P. S. Tatiana Dyková byla ovšem skvělá. / Poučení: Při útěku přes hranice měj po ruce Krále Šumavy. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Hmm tak za mě bohužel nakonec zklamání. Vzhledem k tématu a slibně vypadajícím trailerům jsem se na to těšil a bral jsem to jako po dlouhé době domácí film na který má smysl vyrazit do kina a jako neříkám, že bych toho vysloveně litoval nebo se během projekce nějak výrazně nudil, ale očekávání byla nastavena výš. Musím bohužel souhlasit s většinou těch objektivních komentářů tady (nepočítám ty jednorozměrně fanatické ať už z té nebo oné strany) že po stránce filmařského řemesla šlape tenhle snímek na naše poměry docela slušně i když tu rozostřenou klepající se kameru ve většině akčních scén si mohli odpustit, ale problém je v absolutní povrchnosti postav a jejich motivaci která je tu naprosto minimalisticky zobrazena. Film jde pořád kupředu a na řešení ničeho zásadního není čas. Dění se pak většinou zaměřuje na hlavní dvojici postav obou bratrů přičemž o některých důležitých dalších aktérech jako byli Paumer Janata nebo Švéda se nedozvíme prakticky zhola nic. Já chápu, že na pořádný rozvinutí toho všeho by tenhle film musel mít dvojnásobnou stopáž a to by nikoho nebavilo, ale takto zkratkovitě to prostě nejde. Nemluvě o ignorování nebo minimálnímu zobrazení některých kontroverzních momentů díky kterým film v podstatě odbourává jakékoliv pochybnosti o jednání hlavních postav. V podstatě nic jako hlubší rozpory nebo morální dilemata tu prakticky neexistují. Prostě támhle bylo jednorozměrné zlo a proti němu bojovali jednorozměrní hrdinové kteří neměli na výběr a, protože žádný vývin jejich postav ve filmu není vidět a jednají jen podle historické posloupnosti událostí tak to vlastně tak trochu celý působí jako film natočený pro debily kteří třeba neví o daných událostech vůbec nic, ale tohle je celé natočené tak jednoduše aby to prostě pochopily a nedumaly o nějakém hlubším smyslu. Každopádně když si vezmu na přetřes zdejší hereckou sestavu tak mi z toho nejlíp vychází Stefan Konarske jako člověk který je v rámci svého osobního blahobytu schopný pracovat s jakýmkoliv režimem v jakékoliv době a je to jediná postava která má aspoň nějaký zajímavý rozměr zatím co ty zbývající jednají přesně v souladu s už zmíněným celkovým nastavením tohohle filmu tak aby byl jednodušší divák s tím výsledným produktem spokojen a detaily prostě neřešil. Jo a souhlasím s tím, že posílat tohle na Oskary je fakt úlet. Nejenom kvůli těm chybám který jsem v komentáři zmínil, ale především z titulu toho, že osud nějakých Československých protikomunistických bojovníků z padesátých let minulýho století je v současný Americe každýmu u prdele. Sorry bez urážky, ale je to tak.50% ()

Galerie (28)

Zajímavosti (18)

  • Josef Mašín si s režisérem prošel trasu jejich útěku bývalým východním Německem. S jeho zesnulým bratrem Ctiradem se režisér osobně nesetkal. [Zdroj: iDnes.cz] (Duoscop)
  • V záběru, kdy je vidět autobusová zastávka, leckoho zaskočí označníky ČSAD (tzv. sluníčko) na sloupku typu „mikulášská hůl“. Tyto označníky (žlutý sloupek s kulatou smaltovnou cedulí a logem ČSAD) se však začaly používat již od roku 1949 a staly se postupně symbolem meziměstské a příměstské dopravy po několik desetiletí. (tommahol)
  • V čase 01:37:45, v kratším záběru z vyšetřovací místnosti, se v roli bijce objevila legenda bojových sportů Luboš Vrňata. (Arnyfe)

Související novinky

31. Český lev - výsledky

31. Český lev - výsledky

09.03.2024

Tradičně v pražském Rudolfinu se v sobotní večer 9.3. 2024 odehrál slavnostní ceremoniál, při kterém byli předáni Čeští lvi za ty nejpovedenější bijáky, jež jsme mohli v našich končinách na plátnech… (více)

Cenu filmových fanoušků získal Bod obnovy

Cenu filmových fanoušků získal Bod obnovy

15.01.2024

V pondělí 15. ledna 2024 dopoledne byly na tiskové konferenci České filmové a televizní akademie (ČFTA) odhaleny nominace v rámci 31. ročníku předávání cen Český lev. Na začátku tohoto ceremoniálu… (více)

Nezlomní a obětovaní - festival plný premiér

Nezlomní a obětovaní - festival plný premiér

23.10.2023

Proti nacismu ano, proti komunismu ne? Některé rodiny se postavily oběma totalitním režimům. Třeba Mašínovi. Tématem čtvrtého ročníku festivalu filmů o XX. století je protikomunistický odboj, a to v… (více)

Reklama

Reklama