Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sedmnáctiletá Bára (A. Kameníková) je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče (L. Žáčková, V. Javorský) už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec (J. Hájek). Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

(více)

Recenze (79)

Aragorn 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Zajímavý začátek seriálu. Herecké výkony jsou oproti zrůdným seriálům vyprodukovaným Novou, Primou, či Barandovem naprosto skvělé. Jan Hájek umí opravdu dobře zahrát svini, což se mi líbí ( kdo by neměl rád zlé charaktery ).Líbilo se mi zahrnutí Viktorky do začátku dílu. Božena byla prostě svá a vymykala se tehdejším běžným stereotypům správné ženy, což je podle mě v seriálu velmi dobře nastíněno. Za mě velice slušný pilot, uvidíme, co nám další epizody přinesou. ()

Eleanor05 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Seriál o životě Boženy Němcové tak trochu napsaný jako fanfiction Mary Sue = trochu moc vztahů, milostných eskapád a utrpení hlavní hrdinky a trochu málo o jejím talentu a psaní. Hloubka postav tam taky moc není, ale u současného českého seriálu, od kterého už nikdo nic neočekává, lze ocenit třeba jen to, že pilotní epizoda nebyla hloupá, směšná ani trapná. Pěkná výprava, hezké kostýmy, dobové chování, nevšimla jsem si žádných do očí bijících historických nepřesností, ale trochu pomalé, a jak už jsem psala výše, dost "červenoknihovní". 2,5*. ()

Reklama

mrtvej pes 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Z prvního dílu rozpaky. Oceňuju kostýmy, starovenkovské prostředí atd., bohužel ale při pohledu na scény vidím spíš umění rozdrobené na jednotlivá řemesla, než abych tleskala celku. Scénář totiž nabere spád až ke konci. Přestože chápu volbu soustředit se na Boženu z úhlu intimního, jako na děvče a ženu, a to zejména zde, ze začátku jejího života, kdy k literatuře přistupuje jako konzument a ne její tvůrce, dělá to její příběh zbytečně monotónní, ochuzený. Stopáž je dlouhá a omílá stále to samé - jak Boženu všichni chtějí a jak na to ona doplácí. Ano, ze zdrojů víme, že už i dvanáctileté/čtrnáctileté jí nápadníci nadbíhali, proto nesouhlasím se zdejšími komentáři, že to z ní dělá "Mary Sue". Byla prostě pěkná. Seriálová Božena tyto romantické výpady ale až nepochopitelně podporuje, chlapům řekne ne až na úplně poslední chvíli a do té doby rozjitřuje jejich úsilí. Na jednu stranu ji tedy máme vnímat jako proto-feministku, která ví o chlapech své a stojí si za vlastními hodnotami, na stranu druhou ji vidíme nesmyslně padat do chlapských pastí a zahrávat si s vícero muži najednou. Až se sama sebe ptám, co tím režisérka a dvě scénáristky - všechny ženy - chtěly vlastně říct. Uniká mi něco, nebo to jen narativně nezvládly? Chtěly ukázat pointu a vzápětí si ji podlomily pod nohama, nebo nejsem dostatečný intelektuál? Nebo to intelektualizuju až moc? Zatím tedy průměr až lehký nadprůměr, uvidíme, co dál. ()

LachtanShows 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Neměl jsem od téhle minisérie žádná přehnaná očekávaní, jelikož jsem dost navyklý z Marie Terezie a jiných krátkoseriálů od ČT, že jsou ve finále celkem zklamáním. Božena naštěstí ale vypadá o dost jinak a už svým prvním dílem mě mile překvapuje. A to hlavně v podobě Anny Kameníkové, které to s černými vlasy dokonce i sluší. ()

honajz 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Za prvé nevím, proč pro tuto minisérii / seriál vybrali dvě naše nejzrzavější herečky - aby jim pak narvali černé a navíc ne moc sednoucí paruky. Jinak první díl mě moc nenadchnul - taková vztahovka á la Ordinace, Modrý kód, Rodinná pouta apod, jen v historických kulisách. Postavy mluví a chovají se moderně, z historie a tehdejší doby nám nic moc podstatného představeno není, o postavách kromě nějakých vnějších povrchností víme taky prd, protože se do hloubky nijak nejde a nějakou psychologii postav zde nehledejte. Prostě moderní vztahovka v historických kulisách. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (1)

  • Ve scéně, kdy jsou Barbora (Aňa Geislerová) a Josef (Jan Hájek) oddáváni, pronáší kněz slova: „Hunc vestrum consensum,“ která následují bezprostředně po slibu. Tato modlitba je však obsažena až v liturgii svatby po II. vatikánském koncilu, tedy až po roce 1970. V tehdejším ritu bezprostředně po slibu následovala slova „Quod Deus coniúngit, homo non séparet“, další slova byla pronášena v národním jazyce. (Thanoris)

Reklama

Reklama