Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Němcovi ustáli velkou manželskou krizi a život v maloměstských Domažlicích je spojuje. Píše se rok 1847. Josef se stal příkladným uznávaným finančním komisařem a Božena (A. Geislerová) obávanou „zpravodajkou“ z českého venkova do Havlíčkových novin. Oba manželé žijí politikou a nadějí, že císař konečně uzná práva Čechů. Mají stejné cíle, jsou silný pár. Dokud do jejich životů a snů nezasáhne revoluce a nerozmetá je na kusy. (Česká televize)

(více)

Recenze (67)

FuLister 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Konečně se dělalo i něco jinýho než, že se souložilo, i když samozřejmě od toho upuštěno úplně nebylo. Samozřejmě bych tomu mohl vyčíst spoustu jiných věci (Geislerovou nemám rád a Kameníková mi teda přišla mnohem lepší atd.), ale na druhou stranu vlastně to konečně bylo víc i o psaní. To že si nějaký závazky z manželství nebere moc vážně je pravda, ale koneckonců, dneska všichni asi taky nejsou svatoušci. Hlavně když už to souložení nezabírá většinu děje. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Geislerová je v roli Boženy skvělá, ale to mnoho nemění na tom, že celek stále "kamsi utíká". Tváří se to jako životopisný seriál ale spíše to jsou jen takové čtyři izolované "obrazy z života Boženy Němcové". V tomhle díle navíc se skutečně četnými zjednodušeními. Děj je postaven v podstatě tak, že manželé Němcovi žijí v Domažlicích, pak přijde revoluce Josef Němec odejde do Uher a Božena zůstane v Praze. Ve skutečnosti po Domažlicích následovaly ještě Všeruby, Nymburk, tady oba manželé vstoupí do Českomoravského bratrstva, Liberec a teprve odtud Josef Němec odchází do Uher a Němcová zůstane sama v Praze. A opět se celý díl točí kolem vztahů. Že Němcová v té době také psala a to i poměrně rozsáhlé povídky, fakticky spíše novely, zjevně tvůrcům tam nějak uniklo... Celkový dojem: 65% ()

Reklama

chrispe 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Doteď si pamatuji, jak jsme se učili o Českém národním obrození a mě to vůbec nebavilo, prostě zástup divných jmen nějakých staříků, kteří se dohadovali, zda se bude kapesníku říkat čistonosoplena. O to víc mě to (byť velmi velmi náznakově a zkratkovitě) zaujalo tady. Josef a Božena jsou zde velkou čát děje od sebe. Nemají si moc co vyčítat, podvádějí se navzájem, píšou si dopisy, které chodí pozdě i kdyby neměli zpoždění a když už se vidí, dají pořádně zabrat posteli. Život Josefa v Uhrách je drsný, ale on je drsný chlapík, takže to asi bere sportovně. Život Boženy v Praze je... no možná tady poprvé jsem si řekla, že je vážně blbá. Ne proto, co zvedá ze židle velkou část sledujících - totiž že si užívala s milenci - ale kvůli scéně s cukrem, ve které byla ukázaná velká nešetrnost v domácnosti a sobeckost. Protože Božena nebyla blbá, to víme všichni, sama si toho byla dost dobře vědoma. A to že bylo šetření a uvědomění si hodnoty věcí nad její síly... to bych chápala v těch sedmnácti, kdy měla nově domácnost, učila se, teprve přicházely děti, ale teď? Co se týče proměny hlavní představitelky. Já asi nemám Ani Geislerové co vyčíst, scéna smrti Hynka... koulely se mi z očí slzy jako hrachy. Ale stejně tu záměnu moc nechápu. A zvlášť s tím flashbackem do minulosti s Antonií Reissovou to pro mě mělo i dost komický rozměr. První dva díly mě bavily víc. Ale myslím si, že to bylo i tím, že tady se do toho malýho prostoru muselo vtěsnat TOLIK věcí, až to na mě najednou působí strašně povrchně. ()

honajz 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Mně to vážně připomíná Jára Cimrman, ležící spící, akorát že místo otrávené Valerie Kaplanová je tu kyselá, otrávená Geislerová s věčně naštvaným výrazem, který je jednou ze dvou jejích "hereckých" poloh, které předvádí v každém filmu. Moment, teď když nad tím přemýšlím, ona žádný jiný druhý "herecký" výraz nemá - pořád vypadá, jako když ji někdo zdržuje u party v baru, kterou ona nemusí platit. Co číšníků ve Varech na Annu s "láskou" vzpomíná! Nicméně - její pojetí Boženy jako nakyslého citronu se slimákovským efektem fakt neberu. Pravda, šu.kaček ubylo, snad dokonce jen dvě, ale pořád mi to připomíná film podle údaj pouze na Wikipedii, z nichž si navíc autorky vybraly jen to, co chtěly, a ještě to předělaly po svém, aby se to hodilo do jejich emancipovaného světa. Jestli ale má emancipace vypadat tak, že se ženská nestará o prachy a teplo rodinného krbu, všechny prachy hloupě rozfofruje a jinak manželovi furt zahýbá, tak si myslím, že taková emancipace moc lidí neosloví. --- Btw, v době Boženy Němcové se Otčenáš nemodlil ani německy, ani česky, mankote, ale latinsky! ()

Skuby47 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Měla jsem pochybnost ohledně přeobsazení Ani Geislerové do role spisovatelky. Nemám ji moc ráda, protože hraje pořád stejně, nebo dostává role, kde se to tak žádá. Tentokrát mi ale její ustaraná tvář tolik nevadila, i když souhlasím s názorem, že je herečkou současnosti a role z historie jsou mimo její herecký rejstřík. Vadí mi ale celý příběh čerpající z nějakých starých dokumentů, které si převyprávěly do stávající podoby autorky scénáře. Dneska spolu žijí lidé volně bez sňatku, mají spolu děti, střídají partnery, mají různé psychology a ústavy pro týrané ženy, ale před 200 lety to bylo jinak. Božena, nahlížena pohledem 21. století, to je krok vedle. Představte si učitele, až budou probírat v literatuře Boženu Němcovou a její dílo, co si budou muset od svých žáků vyslechnout. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (1)

  • Když v čase 17:20 policejní úředník zakládá spis na Josefa Němce (Jan Hájek) a zapisuje jeho jméno a povolání na kartu, napíše tam německé slovo „komisař“ pouze s jedním „s“. Správně se ale píše „Kommissar“. (Pimburger)

Reklama

Reklama