Režie:
Agnieszka HollandScénář:
Marek EpsteinKamera:
Martin ŠtrbaHudba:
Antoni Komasa-ŁazarkiewiczHrají:
Ivan Trojan, Josef Trojan, Juraj Loj, Jaroslava Pokorná, Jiří Černý, Miroslav Hanuš, Ladislav Kolář, Martin Sitta, Jan Vlasák, Barbora Milotová (více)Obsahy(1)
Strhující životopisné drama výjimečného muže obdařeného léčitelskými schopnostmi na pozadí dobových událostí. Příběh je inspirován skutečnými osudy léčitele Jana Mikoláška, na kterého se v průběhu několika desetiletí obracely s prosbou o pomoc tisíce lidí ze všech společenských vrstev včetně nejvýznamnějších osobností politického i kulturního života. Mikolášek je člověk bez odborného lékařského vzdělání, ale s nevšedním a nevysvětlitelným nadáním diagnostikovat a pomocí bylinek léčit nemoci, se kterými si ani doktoři nevědí rady. Jeho mimořádné schopnosti jsou však vykoupeny bojem s vlastními démony. Léčitelství je jeho vnitřní spásou a ochranou před sebou samým… (Cinemart)
(více)Diskuze
Nesmírně, ale opravdu ukrutně by mě zajímalo, jaký asi problémy řešil "zbytek republiky" v únoru 2020. To skoro vypadá, když se tak ohlídnu za rokem 2022, že už si to zbytek republiky hodil...
Absolutně perfektní film, hodně zajímavý pohled na lidskou psychiku. Husí kůži jsem měla během filmu hned několikrát. A herecké obsazení? Jak je někde Ivan Trojan, je to pojistka toho, že film bude stát za to. Někteří herci tohle prostě umí. A ostatní byli taky velmi autentičtí. Rozhodně 5*.
OSCAŘI BEZ ČESKÉ ÚČASTI
V Los Angeles byly představeny nominace. ŠARLATÁN s Ivanem Trojanem se do nejužšího výběru nedostal.
na příspěvěk reagoval ibeh
Zrovna tento film jako vysloveně prvoplánovou antikomunistickou agitku nevnímám, ta doba 50. let je tam (oproti jiným současným českým filmům zasazeným do 50. let) spíše jako společenské pozadí doby, příběh navíc hodně vychází ze skutečných událostí. Mikolášek je člověk s neobyčejnými schopnostmi, které vyvolávají v jedněch obdiv, důvěru, druzí ho dokážou zneužít ve svůj aktuální prospěch, v jiných vyvolává závist či touhu se ho zbavit. Se svými schopnostim a povoláním, které mu přineslo občas i tvrdý nesúpěch, a zároveň se svou nekompromisní povahou logicky vstupuje do konfliktu se společností, v níž se právě nachází, žije a působí... je podroben výslechů, soudnímu procesu, stává se obětí falešného udání (což jsou záležitosti, které by se klidně mohli odehrávat i za jakéhokoliv režimu), není dokonce ani definitivně odsouzen a ten film určitě není o Mikoláškovi jenom jako o oběti komunistického systému.
Mě osobně vadí ta násilně vložena linka s homosexuální orientací, která ze skutečných událostí už nevychází a vnímám v tom ze strany režisérky trochu potřebu zavděčit se současným požadavkům americké filmové akademie zobrazovat v nominovaných filmech sexuální menšiny či jinak znevýhodněné lidi. Jestliže je Šarlatán nějakou agitkou a možná do jisté míry nechutnou, tak pro mě spíše homosexuální agitkou. :(
Český lev - 6 sošek. Film si je zasloužil a gratuluji :)
Odpad, dál není o čem ... Nechutná antikomunistická agitka, stejně jako komunistická v 50. letech ... Dnes holt stačí do filmu namotovat bukvice, zlé komanče a je vymalováno ... O tom, že je přetrojanováno, nemluvě ... jo, kdysi Ivan uměl; dnes točí jenom hnoje ...
na příspěvěk reagoval Willy Kufalt
Vadila někomu ta scéna, kde se týrají ty kočky?
Pokud žil Antonín Zápotocký a držel nad ním ochrannou ruku, tak ne. Když Zápotocký umřel, komunisti mu vše spočítali. Nahromaděný majetek, nepořádky v účetnictví, chtěli mu prokázat i zavinění smrti pacienta, což se nepodařilo. Ovšem nevím, proč byl odsouzen na další dva roky po odvolání. Odvolací soudní spis se nedochoval. Mám rozečtenou knihu o Mikoláškovi, tak jsem zvědavá, jestli tam bude nějaká zmínka.
Bylo to přibarvené ohledně důvodu jeho věznění, ale dostal tři roky za nic a když se odvolal, tak mu ještě dva roky přihodili.
Skutečně měl? Co já jsem četl, film v tomto ohledu hodně přibarvuje. Navíc, když bych chtěl točit film o lidovém léčiteli, budu točit film o lidovém léčitelství, a politiku ponechám jako okrajové a v podstatě zbytečné téma. Nedovedu si představit, kdyby se podobným stylem jako o Mikoláškovi točil film o Eduardu Tomášovi, fakt ne.
No jo, ale když budu chtít natáčet filmy, kam zařadím výslech a policajty, tak nemusím točit film z padesátých let. Já osobně bych sice rád viděl film o objevení Relikviáře sv. Maura v osmdesátých letech, což by v rukou šikovného režiséra mohla být pěkně napínavá detektivka (s prvky komedie), ale když už chtěli natočit film o Mikoláškovi, který opravdu měl problémy jak za nácků tak za komárů, tak tam se politické rovině člověk nevyhne.
na příspěvěk reagoval honajz
Ne. Špatně se chápeme. Lidi přece nejsou jen buď jen hodní, nebo zlí. Každý jsme někde mezi - nikdo není svatý, nikdo není úplný ďábel. Pokud chce film zachytit psychologickou rovinu postav, nemůže přece pracovat s klišé předsudky a šablonkami. Snad jedině u parodie. ... A pravda, pozitivní emoce se v českých filmech skutečně moc nenosí.
na příspěvěk reagoval Ištván87
Takže by stačilo, kdyby tam někam zakomponovali policajta, který je na ně hodný, chápu to dobře? S tím bych dokázal žít. Ale nevím, zda by to divákům něco přineslo. Samozrejmě, já bych taky rád viděl nějakej film typu Životy těch driuhých, ale v českych filmech se pozitivní emoce nebo nedej bože dojetí bohužel nenosí.
na příspěvěk reagoval honajz
Tady Badmaniak ale říká správnou věc. V naší zemi skutečně nebyl komunismus, navzdory proklamacím, ale socialismus. To není žádné slovíčkaření, to jsou poněkud odlišné pojmy. A taky správně upozorňuje na nebezpečí generalizace. V agitkách minulého režimu byli vždy ti zlí kulakové a masarykovci, a hodní jenom ti komunisté (černobílý pohled), dnes zas ve filmech jsou zlí jen a pouze ti komunisté, a hodní havlovci - což je ten samý černobílý pohled. Takovému černobílému nazírání se skutečně neříká „připomínka minulosti“, ale agitka.
na příspěvěk reagoval Ištván87
Já hlavně gratuluji tvůrcům Šarlatána: https://www.irozhlas.cz/kultura/film/oscary-shortlist-uzsi-nominace-sarlatan-agnieszka-holland_2102100035_kro
Ne každý byl takový. A generalizace není správná. ;)
A že se jednalo o nejhorší "komunismus"? Tak zaprvé se nejednalo o komunismus, zadruhé nebyl nejhorší (40tá léta SSSR například) a zatřetí není dobře, že se něco ukazuje horší, než to bylo. Je to stejné, jako si vybásnit, jaká byla 90. léta růžovoučká. ;)
na příspěvěk reagoval ibeh
Na mě až moc negativní postavy komunismu. Všichni jsou tam negativní macho hovada včetně vrátného v paneláku.
Promiňte, ale ne každý, kdo měl větší funkci než popelář, byl blbec. Vykreslování totality jen z toho zlého pohledu bych chápal v devadesátých letech a ne 30 let po "revoluci".
A nakonec ani ten jediný Němec nebyl žádný klaďas. Ale jak jinak, když to napsal žid a režírovala Polka. :) A zrovna právě proto by nemuseli generalizovat a paušalizovat povahu na celý národ či systém. Už jen proto, na co vlastně svými filmy chtějí poukázat...
Zajímavej film, ale stačilo mi to vidět jen jednou... bylo to silně depresivní...
Těžko říct co je tady fikce a co má oporu v historii, protože přesto že jde o události z celkem nedávné historie velice se rozcházejí písemnosti o osobě Mikoláška, hodně jinak vypadá v knihách co napsal o sobě on sám, případně jeho příbuzní a hodně jinak působí v písemnostech co o něm psal kdokoliv jiný nezaujatý.
Proto pořád říkám, že by žánr v popisku u podobných filmů měl být uveden jako drama s životopisnými prvky, protože jinak je to zavádějící a mnoho lidí do toho rýpe. Jak už jsem tu kdysi psala, blízké okolí Mikoláška si myslelo, že je homosexuál. Asistenta měl. Soud byl taky jinak. Právě nejpravdivější bylo asi ztvárnění jeho schopností a kontroverzní osobnosti, kdy dokázal být k druhým velmi milý a štědrý a na druhou stranu mnohdy i nepříjemný až agresivní. Dost pochybuji, že by u nás dokázala homosexualita hlavního hrdiny nalákat více diváků do kin :) Ráda si počtu v knize Životní příběh Jana Mikoláška, kterou mám pod ván. stromem. Napsal ji jeho synovec.
Chápu tedy správně , že celá homosexuální linka i konec filmu je v podstatě umělecká fikce ,která nemá oporu v reálné historii ? František Palko neexistoval ? V reálu tudíž ani Mikolášek nikoho nenutil k otravě bylinami a nikdo se za něj neobětoval jak naznačuje katarze filmu ? Kým tedy byl Jan Mikolášek a jaké byly jeho skutečné povahové rysy ?
PO shlédnutí to přímo vybízí dohledávat si fakta a docela zamrzí že osudovost a sebestřednost z konce filmu je jen fikce (nebo nám má zrychleně ukázat stránku Mikoláška , kterou film v předchozím ději už nestihl dostatečně popsat ??? )
Co jsem zjistil , tak v reálu se jednalo o silně duchově zaměřeného člověka s tendencí užívat "božský dar" , tak trochu to ve filmu je při modlení u kříže ...ovšem náboženským tématům se film moc nevěnuje ... že by homosexualita dokázala přilákat do kin víc diváků než holá pravda ?
Ona ta (ne)pestrost temat tkví v tom, že tvůrcové si je cucají z prstu.
Ovšem žádný pokrok nenastane i když se umělec, víceméně omylem, setká s realitou a z toho šoku utvoří příběh, jak se mu ona látka jeví z kavárny. Například Instalatér z Tuchlovic. Naprostá nereálná volovina na tema - někde existuje člověk, který dovede spravit WC. Podobných případů je v české filmové tvorbě neúrekom.
Problém je cílovka - otupělý divák. Vždyť sex je (pokud se nemýlím) výslednicí hlubokého vztahu dvou bytostí, leč onen proces je nesnadné (přinejmenším zdlouhavé) zobrazit a daleko efektnější je předvést nějakou polobrutální brušbu. Mají-li tvůrcové dojem, že to chceme, budou nám to servírovat.
na příspěvěk reagoval honajz
Svatá pravda, ale kdopak se motá okolo filmů - umělcové a ti rozhodně nežijí standardním rodinným způsobem a navíc uvědomují-li si, že tvoří pro otupělého diváka, kterému nestačí naznačit "a žili spolu až do smrti", musí ukazovat sex v nejtvrdších formách (podle mě hraničících se znásilněním) napadá mě Já Mattoni, či "životopisný" film o Antonínu Dvořákovi atp.
a film o náboženstve som už spomínala - Služebníci
no keď tento príklad neberieš, pretože je to koprodukcia, tak potom ani tento film Šarlatán nezaraďuješ medzi lgbt temát v českej kinematografií
a teda celá táto diskusia je bezpredmetná
ja som nikde nepísala, že by o ostatných menšinách sa nemohli spraviť filmy/seriály
radšej to zopakujem ešte raz - opakujem - filmy/seriály sa môže spraviť o všetkých menšinách a všetkých povolaní ktoré existujú
ty ani nevieš, čo je sexualita a rozdiel medzi hetero/homo/bi a pedofíliou, nekrofíliou, zoofíliou
opakujem znova - hetero a väčšina lgbt (až na T) sú z rovnakej skupiny = sexualita
tvrdiť, že je to diskriminácia, keď nie je film o akejkoľvek inej menšine či povolaní je ako keď niekto maľuje obraz, namaľuje slnko a niekto mu povie ze diskriminuje oblaky, domy, zvieratá, kvety, stromy, hmyz, huby
chcieť filmy/seriály o rôznych menšinách/povolaní je v poriadku, ale nazývať to diskrimináciou nedáva žiaden zmysel, vysvetlila som to už v predchádzajúcich príspevkoch, čítaj s porozumením
Chápu tedy dobře, že pokud film není o pedofilech, nekrofilech či zoofilech – když se tedy chceš bavit jen o sexualitě –, tak je to také diskriminace? A když nebude film o hetero, tak je to diskriminace heterosexuálů? A vůbec - proč menšiny omezuješ jen na sexualitu? Raději to zopakuji – proč menšiny omezuješ jen na sexualitu? Čím je významnější, než zájmy jakékoliv jiné menšiny? A co třeba náboženství a víra, tam je to tedy taky v pořádku a nejde o žádnou diskriminaci, když se toto téma ve filmech (českých + seriálech) ignoruje?
nie, nedáva to žiadnu logiku
nepoužitie lgbt+ vo filmoch/seriáloch sa považuje za diskrimináciu pretože sa vo filmoch/seriáloch objavujú len hetero postavy
hetero a väčšina lgbt (až na T) sú z rovnakej skupiny = sexualita
tvrdiť, že je to diskriminácia, keď nie je film o akejkoľvek inej menšine či povolaní je ako keď niekto maľuje obraz, namaľuje slnko a niekto mu povie ze diskriminuje oblaky, domy, zvieratá, kvety, stromy, hmyz, huby
na příspěvěk reagoval honajz
Ještě jednou - to přirovnání k diskriminaci je právě použití nadsázky. Protože pokud by nepoužití LGBTQ+ témat v současných českých filmech/seriálech mělo být diskriminací, což - jak sama píšeš - není, pak by muselo být diskriminací i nepoužití tématu jakékoliv jiné menšiny.
na příspěvěk reagoval ChArLeNe
tak potom nepoužívaj hyperbolu, ja som mala pripomienku len na to zlé použitie slova diskriminácia
nikde som nepísala, že by ostatné skupiny zastúpenie nemali mať
tých 30 filmov za rok nepokryje všetky povolania a menšini, čiže niekoľko rokov by si stále tvrdil o nejakej "diskriminácií" až by sa počet vydaných filmov sa rovnal počtu povolaní a menšin
ako som písala, chcieť aby boli všetky povolania a menšini zastúpené je jedná vec, nazvať to diskrimináciou keď reálne sa za rok nepokryjú všetky povolania a menšini je nelogické
na příspěvěk reagoval honajz
Použil jsem hyperbolu. Každopádně nějak nerozumím tomu, proč by měl hrát počet filmů/seriálů jakoukoliv roli při výběru žánru nebo tématu. Natočí se cca 30 filmů za rok do kin, to není málo, plus TV filmy plus seriály. Takže pole působnosti zde je. A jinak se stále bavím o menšinách, proč by některá měla mít nějaké větší zastoupení ve filmech/seriálech, než jiná? Některé skupiny/hnutí/povolání jsou ve filmech/seriálech ignorovány zcela, a nikdo to neřeší. (Třeba pastafariáni. ;-))
na příspěvěk reagoval ChArLeNe
ja som reagovala na to nazývať to "diskriminácia na všetkých frontoch", toto som označila za blbosť
chcieť, aby boli životopisné filmy/seriály o xyz povolaní je jedná vec
hovoriť o tom ako o diskriminácií, že nie sú je druhá vec
o diskriminácií na všetkých frontoch sa hovoriť nedá pretože ako som už písala, českých filmov/seriálov je celkovo menej než zahraničných, preto bude trvať dlhšie kým sa česká kinematografia dopracuje k zastúpeniu všetkých povolaní
na příspěvěk reagoval honajz
Neměl jsem potřebu do diskuze vstupovat, protože AloeB to říká za mne. Řeč byla skutečně o hraných (nikoliv dokumentárních) českých filmech a seriálech, to vyplývalo z kontextu. Zmiňuješ, že je jednodušší dát do takového příběhu třeba "vymyslený homo pár". Vůbec netuším, proč by to mělo být jednodušší? Jinak, pokud je LGBT komunita - jak se říká - kolem 4 % populace, pak není můj požadavek žádný umělý konstrukt. Každá menšinová skupina může požadovat, aby měla ve filmech a seriálech rovnoměrné zastoupení - což se neděje. Proč zrovna jedna menšina by měla mít nějaké specifické výhody a při natáčení by se mělo přihlížet zrovna k ní, a ne k žádné jiné? Osobně jsem pro žánrovou pestrost.
na příspěvěk reagoval ChArLeNe
ja som nereagovala na teba, ale na honajz, ktorý chce filmy/seriály o všetkých povolaniach (nie len aby boli v pozadí) a to ešte o skutočních ľudí, nie vymysleních, a ešte k tomu by to mal byť čisto český film/seriál
takáto požiadavka je umelo vykonštruovaná diskriminácia
diskrimináciu vidím len čo sa týka lgbt+ postáv v či už českých alebo slovenských filmov, nie xyz povolaní pretože sa to reálne nedá uskutočniť aby každé povolanie bolo rovnako zastúpené a ešte k tomu v životopisných filmoch/seriáloch a čisto české
na příspěvěk reagoval honajz
Ať je to blbost či ne, tak diskuze byla vedena o české kinematografii. Mimochodem, blbost to není a nijak to nesouvisí s tím, že českých filmů a seriálů je méně než zahraničních - uvážíme-li, že zahraničí zahrnuje všechny země jiné než Česko (a potažmo Slovensko) pak je diskuze bezpředmětná.
Budeš překvapen, ale dokonce i film o zahrádkarích nemusí být čistě len o zahradkarení, ale může byť v pozadí popri hlavnej zápletke ;)
na příspěvěk reagoval ChArLeNe