Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Indiánský policista John Russell cestuje dostavníkem a při tom narazí na nečekané problémy. Kvůli svému původu se stává terčem posměchu a pohrdání ostatních cestujících. Jenže nikdo z nich zatím netuší, jaký obrat jejich cesta vezme. Brzy dojde k přepadení dostavníku bandity. A jediný, kdo si s nimi může poradit, je právě John… Hombre, vlastním jménem John Russell, je muž, kterého jako chlapce unesli Apači. Přestože se ho později ujal pan Russell, který ho vzal do svého domu a vychoval, mladík později opět utekl k Indiánům. Právě když čeká na stádo divokých koní, přijde k němu Billy Lee, kterého posílá Mendez. Chce s Johnem o čemsi mluvit. Když se John dostaví, dozví se, že jeho práce s koňmi už není třeba, protože dostavníky mezitím nahradily vlaky. Mendez mu ale zároveň oznamuje, že jeho adoptivní otec zemřel a odkázal mu malý penzion. Ten by měl Hombre nyní převzít… Když John dojede na místo, zjistí, že penzion vede žena jménem Jessie Brownová. Žije tu i Mendez a také Billy Lee se svou nespokojenou mladou ženou, která si manželský život rozhodně představovala jinak. Hombre hodlá dům prodat za stádo koní, Jessie tedy bude bez práce a i ostatní musí odjet. Bohatý doktor Alex Favor, který právě okradl indiány o velkou sumu peněz a chce se co nejrychleji dostat do Mexika, se svou manželkou chctějí najmout dostavník, protože vlak už ujel. S nimi mají jet i Hombre, Leeovi a Jessie, která musí začít nový život někde jinde. Na poslední chvíli se do dostavníku dostane ještě surovec a bandita Grimes – sebere lístek vojákovi, který si ho koupil před ním. Namyšlený Favor s manželkou po cestě pomlouvají indiány, a když se dozvědí, že Hombre žil s Apači, chtějí, aby jel na kozlíku s Mendezem, a nikoli s nimi uvnitř dostavníku. Cestou dojde k přepadení: Grimesovi kumpáni, z nichž jeden je šerif Frank, bývalý milenec Jessie, se chtějí zmocnit Favorových peněz. Jediný, kdo se zmůže na účinnou obranu, je právě Hombre. V přestřelce zabije Franka a druhého lupiče, zatímco Grimes bere Favorovu manželku jako rukojmí a odjíždí. Je jasné, že se vrátí s posilou a bude se opět snažit získat peníze. Ty si mezitím vzal Hombre, který je hodlá vrátit svým přátelům indiánům. Starý doktor Favor se pokusí zmocnit zbraně a vzít si ukradené peníze zpět, Hombre mu to ale překazí. Pak ho zanechá samotného uprostřed pouště… (TV Prima)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (242)

tron 

všechny recenze uživatele

„To by som chcel mať na hrobe napísané aj ja.“ – „A čo tam asi budete mať, pane?“ – „Najskôr ´zastrelený ´.“ – „Máte veľa nepriateľov?“ – „Stačí jeden.“ Mám rád Paula Newmana. Nikdy sa neprispôsoboval, to kinematografia sa prispôsobovala jemu. Ale HOMBRE mu príliš nevyšiel. Uvažujem dokonca, či som videl rovnaký film, pretože Steven Jay Schneider tento miestami dosť fádny western zaradil do svojej (inak výbornej) publikácie „1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete“. Režisér Martin Ritt (ktorý s Paulom nakrútil niekoľko filmov, napr. HUD či DLHÉ, HORÚCE LETO) dobre vie, že jeho najväčším kladom je elektrizujúci, mužne mlčanlivý Newman a tak nás jeho prenikavé oči hypnotizujú od prvej sekundy, čo sa zapne kamera. Napriek tomu je dlhovlasý indiánsky úvod rozpačitý, prízemná pasáž s rasistickými kovbojmi to nevylepší a tak snímka, nakrútená podľa knihy Elmorea Leonarda, dostáva spád až keď Newman navštívi dom, ktorý zdedil. Ale práve tu sa ukazuje bezmocnosť scenáristov: najskôr pracujú na psychológii jednotlivých postáv a vzťahoch medzi nimi, aby to s nimi následne vzdali (načo sa mladá kráska v posteli ponosuje na svoj ťažký život, keď to v nasledujúcom deji nemá pointu?). Po psychologickej (a vtipnými dialógmi zapratanej - viď. „výmena pasažierov“) prvej polovičke je v druhej dostavník prepadnutými a začína sa strieľať. Snímka osciluje medzi klasickým prásk-prásk westernom a realistickou drámou, ale nakoniec naplno neuspokojí nikoho. Akonáhle Newman niečo povie/urobí, dal by som 80%, ale jednak to nepovie/nespraví často a jednak - keď som si predstavil, čo by HOMBRE bol bez neho, asi by som išiel na 40% (kvôli čudnému scenáru - postava, evidentne opovrhujúca ľudstvom, má etický problém odbachnúť zavšiveného hajzla od chrbta). ()

andrii 

všechny recenze uživatele

"Uposlechl volání rodu." Stahuje nekalé motivy banditů z oběhu. Dohlíží, zastává se krve bělochů, která se s jeho rozhodně nemísí. Tvář chytila správný odstín bronzu. Modré oči v plném lesku příjemně chladí všudypřítomnou rozpálenou, rozpraskanou zemi, jsou osvěžující, průzračnou kapkou v moři, která dá na okamžik ulevit horku, prachu a potu, které se lepí nejen na patu. Moc toho nenamluví, je pozorovatelem v ústraní, ale když na to přijde, slova i svůj charakter odpečetí, stává se "kapitánem lodi," nutným hrdinou, který vycení zuby, tasí pistoli a... začnou se dít věci nevídaný. Kus frajera je zkrátka v něm. Paul Newman je herecký dobroděj, který nikdy nepodráží svůj charakteristický pel, děj se co děj. ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Předchozí dva filmy Martina Ritta s Paulem Newmanem Hud a Zneuctění, které jsou taky uváděny jako westerny, mě během sledování oslovily natolik, až jsem zapomněl a vůbec nevnímal, že má jít o můj nepříliš oblíbený žánr. V případě filmu Hombre se mi to už tak úplně nepovedlo a dostával jsem z valné části spíše tradiční western, který mě spočátku ne a ne pořádně zaujmout. Naštěstí od scény s čekaním na dostavník, ve které se výborným způsobem rýsuje první větší konflikt, se film výrazně zlepšil, bavil mě road-movie prvek s rozsáhlým putováním krajinou i Newmanův ledově chladný, často mlčenlivý hrdina. Zaujaly i dialogy rýsující postupně dilema zemřít jako hrdina vs. padnout jako zrádce a hodně mě překvapil nečekaný závěr, pro klasický americký western takřka nevídaný. A když si připočtu ke kladům velmi zdařilý původní český dabing, se kterým jsem měl čest film vidět, na 4 hvězdičky to určitě postačí, byť mezi filmy vzešlé z tandemu režie Ritt–hlavní role Newman mám za sebe minimálně dva silnější favority. [70%] ()

MeanWhile 

všechny recenze uživatele

Ozývá se ozývá "Hej Hombréé" a já si zavzpomínám na chvilky z tohoto filmu. Je to suprovej western, kde se Paul Newman zase ukáže v tom nejlepším světle, jak v roli indiána (ke který si myslim se až tak moc nehodil), ale také v roli Johna Russela neboli Hombreho. Ale nejvíce mě dostala scéná přepadení a poté Newmanovy výstřeli ze zbraně. Celkovej film je prostě parádní western. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Výborný pomalu plynoucí americký klasický western, svou základní dějovou kostrou přímý předchůdce geniálního Malého Velkého Muže - hlavní hrdina unesený bílým rodičům a vychováván mezi indiány, rozkročen mezi oběma světy, žijící a nepatřící tak vlastně nikam... Hombre - svou predestinací obdoba Jarmuschova indiána Nobodyho, i on je vlastně nikým, pozorovatel, poutník, věčný cizinec... Celý ten symbolický příběh je vlastně variací na věčně se vracející archetypální schéma - muž, vyděděnec, dějovými zvraty přinucen jíti proti svým zásadám a ideám, naslouchající etické normě pocházející z nepřátelského světa (zde křesťanská zásada pomoci bližnímu v nouzi), uposlechne hlas lidskosti uvnitř sebe a zaplatí za to vysokou cenu... Celý svět tohohle westernu je prohnilý, v zásadě všechny mužské (vůdčí) postavy jsou morálně narušené a nesou si stigma desperátů... Pozoruhodný je psychologický vývoj hlavního hrdiny (svou katastrofou odrážející dobu svého vzniku). Oproti tomu ženské hrdinky jsou příznakově neutrální (až na manželku správce a osudové křesťansky založené spolucestující). Newman je pozoruhodně herecky ukázněný a jeho kamenná tvář je emblémem celého filmu. Skutečné převratné změny se dějí někde hluboko uvnitř něho... Rittův Hombre patří do řady westernů konce 60. a také 70. let, kdy se konečně začal bořit mýtus schematizovaného divokého západu s černobílými hrdiny a adorací bílého morálně neotřesitelného osadníka a bílá Amerika začala reflektovat svou minulost v nepřiklášleném světle - jako genocidu Indiánů... ()

Galerie (77)

Zajímavosti (6)

  • Film byl natočen na místech v Coronado National Forest v Arizoně, v dole Helvetia v Pima County v Arizoně, v Old Tucson v Arizoně a na Bell Ranch v Santa Susana v Kalifornii. Scény scénických stanic byly natočeny v Jean Dry Lake, Las Vegas, Nevada. (Zetwenka)
  • Puška Johna (Paula Newman) z roku 1873 Winchester nemá výškové hledí, takže je mimořádně náročné střílet přesně, zejména na delší vzdálenosti. (sator)
  • Bezohľadného Cicera Grimesa si zahral výrazný Richard Boone. Keď sa autor predlohy Elmore Leonard dozvedel, že Boone bude obsadený, bol presvedčený o tom, že dostane práve postavu Johna Russella. Tú však stelesnil Paul Newman. (classic)

Reklama

Reklama