Režie:
Lewis MilestoneHudba:
Heinz RoemheldHrají:
Louis Wolheim, Lew Ayres, John Wray, Arnold Lucy, Ben Alexander, Scott Kolk, Owen Davis Jr., Walter Rogers, William Bakewell, Russell Gleason (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Zatímco většina filmů zastarává velmi rychle, neuhlazené a hluboce procítěné adaptaci protiválečné knihy Ericha Maria Remarque od režiséra Lewise Milestona léta neubrala nic z její působivosti. Ještě mnoho let po své premiéře se film nesměl promítat v zemích, které mobilizovaly do války. Film vypráví příběh skupiny mladých německých branců v době první světové války na jejich cestě od mladistvého idealismu k trpkému životnímu rozčarování. Slovy hlavního hrdiny, Paula Baumera (Lew Ayres): Žijeme v zákopech, bojujeme a snažíme se nenechat se zabít. To je celé. Příběh je antologií dnes již klasických scén: Ayers uvězněný v dělostřeleckém kráteru s Francouzem, kterého sám smrtelně zranil; první setkání branců s veterány; krutý masakr pěchoty kulometnou palbou; půlnoční plavání s dívkami z francouzské vesnice; Ayersův pacifistický proslov k ohromeným spolužákům a finální záběr vojákovi ruky, která se ve fatálním pohybu snaží dosáhnout na nedalekého motýla. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (158)
Skvelá adaptácia nemenej skvelého románu. Filmu nie je čo vytknúť. Aj keď som si pri jednotlivých scénach postupne spomínal na to, ako som knihu povinne na strednej škole musel prečítať ( a aj vďaka nej som sa stal vášnivým čitateľom) a teda vedel, ako sa bude dej a jednotlivé scény vyvíjať, napriek tomu som si film vyslovene užil. Je ťažké vybrať, či bola najlepšou scénou hneď tá úvodná a nadšenie mladíkov po prejava fanatického nemeckého nacistu ( a áno, viem že vo veľkej vojne ešte nemci neboli nacisti oficiálne, ale oni sú nacisti odjakživa ) a ich odchod na front, ich zúfalstvo v zákopoch počas delostreleckého útoku, rozhovor o ich plánoch po návrate z frontu, Muellerove nové čižmy, Bäumerov čas strávený v jame s jeho prvou francúzskom obeťou, jeho pobyt v poľnom lazarete, návrat k matke a následný chvíľka strávená doma či pomoc Katczinskému na konci filmu. Najlepšiu scénu nie je možné vybrať, pretože celý film je jednou skvelou protivojnovou scénou. Z filmov s protivojnovou tématikou toto prekonal zatiaľ iba Kubrick. Ak nástupu nacizmu v Nemecku nezabránili takýto film a román, určite v dnešnej dobe pomôžu Facebookové stránky bojujúce s extrémizmom... ()
Kniha o tomto od Ericha Maria Remarqua ma počas štúdia na strednej škole nesmierne zaujala, silno ma zasiahla. Chcel som si teda pozrieť nejaký film o tomto a zistil som, že jeho spracovania sú dosť staré. Vybral som si radšej staršiu verziu z medzivojnového obdobia, ktoré si tú poslednú vojnu živo pamätalo a reálie boli dosť podobné. Na tento scenár to proste nešlo, aby to nudilo. Pre mňa je to aj istá tragikomédia, aj keď sa to neuvádza, ale počas filmu bolo veľa situácií, keď som nechápal, prečo tomu nedali aj zaradenie do tej kategórie, napríklad mimiky a gestá tomu do tejto oblasti pridávali. Lenže keď si spomeniem na správanie ľudí so starším dátumom narodenia, nereálne to nie je. Pre mňa to proste patrí medzi najlepšie vojnové filmy vôbec, akcia tu bola veľmi reálna, všetko veľmi skutočné. Dokonca som to videl v nemeckom jazyku s českými titulkami, takže to bol pre mňa zaujímavý zážitok, je to veľmi poučné. Ak si zistíte ako sa film vyrábal, kto tam hral, aká autenticita tam bola, koľko to stálo a pozriete sa hlavne na rok výroby, musíte skrátka dať klobúk dole. Ja som proti vojnám, proti ospravedlňovaniu zlých činov hlúposťami, ako to robili aj tu a vždy sa divím ak niekto chce ísť dobrovoľne do armády, tento film by som mu hneď pustil, respektíve odporučil knihu o tomto. Rešpekt! ()
Výtečně zpracovaný protiválečný román E. M. Remarquea. Studenti vyburcováni učitelem se dobrovolně přihlásí do války, aby záhy zjistili, že válka není o hrdinství, ale o nesmyslně promrhaných životech. Ve filmu jsou skvělé realistické bojové scény v zákopech, kdy se režisér nezdráhá ukázat krutost válečného běsnění. Jestli film zestárl těžko říci, ale kdybych se podíval na o 30 let mladší Stezky slávy, tak bych si neodvážil říct, že je tu nějaký rozdíl. ()
(1001) Okej, tak já to řeknu: tomuhle filmu k Olověné vestě (můj osobní piedestal) chybí jenom Surfin' Bird a Vincent D'Onofrio. (A padesát sedm let filmařského vývoje, ale to považuji za detail.) Zákopová válka je tady tak reálná a hmatatelná, až z toho mrazí. A jak je v mých očích často problémem (zvlášť starších) literárních adaptací, že autoři neumí funkčně převést literární dějový oblouk do filmového, tak tady ta uhýbavá epizodičnost se slepými rameny a zacentrovaná na postavy funguje brilantně. Boty jako jeden příklad za všechny, ale jinak jsem stoprocentní fanda. ()
Neskutečná síla, tolik pravdy v dialozicích jsem už dlouho neslyšel. Co je však vlastně nejvíc silné, že ten film je stále aktuální a měl by být promítán po celým světě všem mladým klukům a holkám, protože zdá se mě, že bojechtivosti za vydatného popichování mocipánů, kteří, ale nikdy nebudou v první, ve druhé, ale ani v poslední linii, za to my všichni ostatní budeme chcípat, pro jejich ego. Ten film ve mě pořád roste. ()
Galerie (105)
Photo © Universal Pictures
![Na západní frontě klid - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/165/509/165509501_14af70.jpg)
Zajímavosti (33)
- Erich Maria Remarque byl nacisty od vydání svého románu „Na západní frontě klid“ z roku 1929 často veřejně kritizován a odsuzován. Jeho největším kritikem a pronásledovatelem byl Joseph Goebbels, pozdější nacistický ministr propagandy při Říšském ministerstvu pro osvětu lidu a propagandu. (divisak)
- Ve filmu se jako statista objevil i pozdější slavný filmový režisér Fred Zinnemann (Sedmý kříž, V pravé poledne, Odtud až na věčnost, Člověk pro každé počasí). Z natáčení byl však vyhozen, poněvadž odmlouval režisérovi. (džanik)
Reklama