Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Zatímco většina filmů zastarává velmi rychle, neuhlazené a hluboce procítěné adaptaci protiválečné knihy Ericha Maria Remarque od režiséra Lewise Milestona léta neubrala nic z její působivosti. Ještě mnoho let po své premiéře se film nesměl promítat v zemích, které mobilizovaly do války. Film vypráví příběh skupiny mladých německých branců v době první světové války na jejich cestě od mladistvého idealismu k trpkému životnímu rozčarování. Slovy hlavního hrdiny, Paula Baumera (Lew Ayres): Žijeme v zákopech, bojujeme a snažíme se nenechat se zabít. To je celé. Příběh je antologií dnes již klasických scén: Ayers uvězněný v dělostřeleckém kráteru s Francouzem, kterého sám smrtelně zranil; první setkání branců s veterány; krutý masakr pěchoty kulometnou palbou; půlnoční plavání s dívkami z francouzské vesnice; Ayersův pacifistický proslov k ohromeným spolužákům a finální záběr vojákovi ruky, která se ve fatálním pohybu snaží dosáhnout na nedalekého motýla. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (158)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Ani opakované stretnutie s týmto mimoriadnym vojnovým veľkofilmom nespochybnilo môj obdiv k nemu. Vynikajúca literárna predloha si zaslúžila pozorný prepis na filmové plátno. A pred 80 rokmi sa to nemohlo podariť lepšie. Veď stačí porovnať so súčasníkmi Milestonovho filmu a je hneď jasnejšie. Porovnateľné sú Kubrickove Cesty slávy, ale tie sú o 27 rokov mladšie. Paradoxné je, že vojaci, ktorí prežili celú vojnu v zákopoch a na bojiskách majú o nej rovnako neúplné poznatky, ako generáli, ktorí si už ani nepamätajú kedy naposledy zostúpili do zákopu a vyrážali z neho na útok. A tak pravdou ostáva, že vojaci veria, že bojujú za vlasť a za nejaké ideály a generáli veria, že robia správne rozhodnutia, len vojaci ich nevedia naplniť. ()

Angerr 

všechny recenze uživatele

Slavný příběh mladých chlapců, kteří se pod vlivem vlasteneckého řečnění svého učitele dobrovolně přihlásí do armády a záhy na frontě prožívají totální deziluzi, jsem četl asi v 16 letech. Jako pravděpodobně pro mnoho jiných i pro mě byl šokem, prvním náhledem na válku, odlišným od hrdinství a dětských her na vojáky. Filmové zpracování takto působí přesně jako kniha. Ukazuje hrůznost války z pohledu obyčejných vojáků, kteří nic nevědí o jejích politických či jiných vyšších příčinách, nebo se o ně nezajímají. Samo slovo "hrdina" ztrácí na bitevním poli smysl (alespoň ten, jaký má pro civilisty, kteří z tepla domova vidí válku v jejím celku a počítají, kolik mil ještě německé armádě zbývá, než dorazí k Paříži) - muži prvně vystavení dělostřelecké palbě se podělávají do kalhot, procházejí hysterickými záchvaty a zoufalstvím ze smrti nebo těžkých, bolestivých zranění kamarádů. Pozvolna se stávají otrlými a učí se, jak zvýšit svou šanci na přežití. Na několika místech je film trochu patetický, ve stylu třicátých let, ale mnohem méně, než jiné filmy z této doby, které jsem viděl. Technicky je film zvládnut výborně. Bitevní scény jsou nesmírně působivé, jako byste se sami ocitli mezi zákopy první světové války. Film nezvyšuje svou působivost výrazným zesílením zvuku v bojových sekvencích, ani v něm nejsou žádné explicitně šokující záběry např. vyhřezlých vnitřností, atd. Je nesmysl říkat, že film nezastaral (copak se dnes natáčí stejným způsobem jako na konci dvacátých let?), ale toto "zastarání" můj divácký zážitek vůbec nezasáhlo. Možná je naopak kladem, protože ukazuje reflexi války pár let po jejím konci. 9/10 ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Pri pozeraní filmu som mal normálne pocit, akoby herci, ktorý hrali hlavných hrdinov, ako aj tvorcovia filmu, prvú svetovú vojnu naozaj prežili a zažili všetky jej hrôzy, pretože všetko je tu perfektne zachytené, každá mimika, každý zákop, každý pohyb sú v najreálnejšej podobe. Prvé bombardovanie, prvé zabitie zblízka, prvá strata priateľa, až tu si to začínajú vojaci uvedomovať. Film podáva kruté svedectvo o nezmyselnosti vojny a hlavne o tom, že na fronte to vyzerá úplne inak ako z pohľadu bežného občana a že len na fronte si človek uvedomí, že už nebojuje za vlať, ale za seba samého. 80%. ()

classic 

všechny recenze uživatele

„Na západnom fronte pokoj” je protivojnovým filmom podľa knihy Ericha Maria Remarquea, pod režisérskou taktovkou Lewisa Milestonea, a pod producentským dohľadom amerického Nemca Carla Laemmleho Jr. , vzniká extrémne pôsobivý vojnový film z obdobia 1. svetovej vojny, medzi rokmi 1915 - 1918 : ( POZOR, POZOR, OBDOBIE nemeckých študákov ) + čerešničkou na torte je to, že je to z pohľadu Nemcov, čo sa zrejme nepáčilo Hitlerovým priaznivcom, ktorí sabotovali kino - premiéru, alebo chceli film jednoducho zakázať, čo sa im aj podarilo ! Nevidel som v živote, tak reálne spracovaný film z 1. svetovej vojny, taký ani nejestvuje, ktorý by diváka cez čierno - bielu sugestívnu brilantnú kameru ZAVIEDOL PRIAMO do zákopov a sledoval nemeckých maturantov, ktorí sa na nátlak ich profesora dobrovoľne prihlásia ako noví regrúti na francúzsky front, je ich niekoľko, samozrejme, že sú vystresovaní, tak automaticky si smrť pre nich príde, jedine hlavná postava Paul sa „vypracuje” až na mazáka, ale ako nakoniec dopadne, nebudem prezrádzať... Cez Paulov pohľad de - facto sledujem všetky hrôzy, ktoré ho zo začiatku čakajú, potom sa s tým musí stotožniť a zvyknúť si na to, a prežívať všetky tieto útrapy na fronte, kde v skutočnosti nie je POKOJ, ale guľky svištia všade navôkol, pričom jeho kamarátov si postupne nachádzajú. Film je z roku 1930, preto som si stále myslel, že postavy sú v skutočnosti z tejto doby, napríklad scéna s troma Francúzskami vo mne evokovala pocit, že podľa ich výzoru som si to spájal fantasticky s dobou presne v 1. svetovej vojne. Absolútne vierohodný výkon podáva Lew Ayres, ktorý si zahral vo filme, ktorý už nikdy viac nedokázal v živote prekonať. Ja som tento snímok videl už pred viac ako dvoma rokmi, ale nič som nestratil zo svojho pocitu autentickosti, realite, že tento film neprekoná už nič, možno Kubrickov pohľad na prvú svetovú vojnu v taktiež strhujúcom počine Paths of Glory s Kirkom Douglasom v hlavnej úlohe z roku 1957, ale bohužiaľ, Lewis Milestone dokázal znázorniť des a hrôzu v podstate lepšie, ako môj najobľúbenejší režisér Stanley Kubrick, ale ak by Stan robil ešte jeden pokus a zameral by sa na väčší, rozsiahlejší príbeh, výsledok by stál určite za to ! Takto..., klasika z roku 1930 je do dnes neprekonateľnou hĺbavou rekonštrukciou, ako to vlastne vyzeralo na západnom fronte, kde kľud, určite nebol... ()

ambron 

všechny recenze uživatele

"Vojna nie je dobrodružstvo." Neuveriteľné, že v dobe, keď sa vojna a služba k vlasti považovala za najväčšiu cnosť, vznikol tento umný protivojnový film... Vo filme nie je prezentované žiadne hrdinstvo, spolu s hrdinom prežívame len špinu, hlad, smrť a čistý chaos vojny. Príbeh je tvorený vlastne štyrmi časťami, ktoré mu dodávajú osobitnú náladu... počiatočne nadšenie hrdinu, vystrieda vytriezvenie, zúfalstvo a zakončí apatia... ale divák nedostáva žiadne kázanie, len na základe skúsenosti hrdinu čistý emocionálny zážitok. Samozrejme, že filmu sa dá vytknúť nemnoho vecí, predovšetkým niektoré teatrálne situácie, či vystúpenia hercov, ale netreba zabúdať, v akej dobe vznikol film. Aj napriek tomuto nedostatku dokázal režisér Milestone priniesť na plátno významný anitvojnový, protinacionalistický film, ktorý považujem za jeden z najlepších v tomto žánri. ()

Galerie (105)

Zajímavosti (33)

  • Súčasne sa natáčala aj nemá verzia pre medzinárodnú distribúciu. (BlueNeon81)
  • Film byl natočen za 1,25 milionu dolarů. (Kulmon)

Související novinky

Na západní frontě klid v nové adaptaci

Na západní frontě klid v nové adaptaci

15.02.2020

Přestože pacifistické literární dílo Na západní frontě klid pochází od německého spisovatele E. M. Remarquea, kniha se dodnes nedočkala adaptace v domácí němčině. To se ale brzy změní. Režisér Edward… (více)

Reklama

Reklama