Režie:
Luc BessonScénář:
Luc BessonKamera:
Thierry ArbogastHudba:
Eric SerraHrají:
Jean Reno, Gary Oldman, Natalie Portman, Danny Aiello, Peter Appel, Willi One Blood, Michael Badalucco, Ellen Greene, Elizabeth Regen, Frank Senger, Maïwenn (více)Obsahy(2)
Záhadný Leon (Jean Reno) je elitním newyorským nájemným zabijákem. Když jsou vyvražděni jeho sousedé, Léon se stává neochotným ochráncem jediného, kdo masakr přežil - dvanáctileté Mathildy (Natalie Portman). Ta ovšem nechce ochranu, ona prahne po pomstě. Od elektrizujícího nástupu až po fatální zakončení je LEON nabitý nekonečnou kaskádou akce a napětí. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (1 478)
Po několikáte projekci již ani ne tak strhující a akční, jako spíše roztomilý a dojemný snímek, který nikdy nezevšední. Besson si i přes "American action" udržel svůj evropský styl a je to znát měrou vrchovatou. Akce je krásně natočená, fantasticky přehledná a kamera nezvykle detailní. Hlavní kostrou filmu je samozřejmě vztah nájemného zabijáka Leona a dvanáctileté Matyldy. Okolní svět se všemi prvky a elementy působí jen jako jakési mantinely, kterými se scénárista a režisér (v jedné osobě) ubírají. Už třeba právě proto má Leon do reálného akčního filmu velmi daleko. Ale chytne za srdce. ()
Jeden asi z 50 nejlepších filmů, co jsem v životě viděl. Gary Oldman má roli, na kterou se nezapomíná, ostatní herci v hlavních úlohách do jednoho skvělí. Děj je zcela nepředvídatelný. Na tenhle nebývale životný a těžce nadstandardní thriller se podívám určitě ještě mnohokrát. [Jen tak na okraj: Nemám rád dabing, ale tady mám pocit, že dokonce překonává originál. A pozor! Director's cut je čiré zlo: Půlhodina zbytečných a trapných scén navíc tu zcela ničí výborný film. Dejte přednost kinoverzi.] ()
Při záplavě filmovými dílky lepší i horší úrovně má člověk jenom zřídka možnost se vracet k už viděnému a osobně to dělám jen u filmů, které jsem si zapamatoval jako výrazné a silné snímky. Leona jsem viděl při jeho filmové premiéře v polovině 90. let a i když jsem už nebyl teenager, zapůsobil na mě jako chytře a působivě natočená popkornovka s vynikajícím obsazením a emočně dokonale fungujícím scénářem. Film se sice nezměnil, ale žánr prošel překotným vývojem a především jsem se změnil já, takže tenhle druh akčního žánru už na mě nepůsobí tak, jako před lety. Dnes dávám přednost dynamickému a realistickému stylu, jaký prosazuje např. režisér Greengrass, takže mezi mé oblíbené kousky patří bourneovská trilogie, Zelená zóna nebo Krvavý diamant. Na Bessonově filmech je až příliš podepsaná snaha vyjít vstříc masovému publiku, takže je to naivní, nerealistické až komiksově laděné, místy sentimentální a celkově vykalkulované. Co zůstává, je výborný casting, takový Jean Reno si na něm po předchozí výrazné miniroličce v Nikitě vytvořil status hvězdy a v poměrně zralém věku se katapultoval do první ligy francouzských filmových herců a získal i pár rolí v Hollywoodu. Gary Oldman zase vytvořil nádhernou postavu perverzně zhýralého zkorumpovaného policisty, který zaujímá čestné místo v jeho galerii záporáků. No a mladičká Natalie Portman už tehdy předvedla, proč se za pár let stane světovou filmovou celebritou. Celkový dojem: 55 %. ()
Dvanáctiletá Mathilda to měla už od narození těžké. Její otec ani její náhradní matka pro ní neměli pochopení, ani vlídného slova se od nich nedočkala, tím pádem jí ani nezaskočila jejich smrt. Jediný koho obrečela byl její malý bráška. Naštěstí narazila na Leona, nejlepšího zabijáka široko daleko a s jeho pomocí chce dosáhnout pomsty za smrt svého čtyřletého bratra. Dlouho jsem přemýšlel, co bych o tom mohl napsat, snad jen to, že je to nelítostný a to z několika pohledů. Konec jsem přijal velice dobře. Možná nejlepší varianta, která mohla být vybrána, protože tak dostává ten film to, čím dokáže lidi zaujmout a přinutit je o Leonovi přemýšet dlouho poté, co ho shlédli. Natálii role sedla. Už v dětském věku měla velký talent. ()
Po přečtení všech komentářů a vzhledem k tomu, že se film nachází v žebříčku dokonce např. před Americkou krásou, jsem od toho čekal asi trochu moc. Film sice moje očekávání zcela nenaplnil, ale dávám 4 hvězdičky, což taky neni zrovna málo. Jean Reno je tady perfektní a konec je opravdu skvělá podívaná, nicméně jako celek mě to až tak nezaujalo. ()
Galerie (105)
Zajímavosti (44)
- Proti obsazení Natalie Portman do role Mathildy zpočátku silně protestovali její konzervativní rodiče. Nezamlouvalo se jim, že se má podle scénáře jejich jedenáctiletá dcera zamilovat do staršího muže a učit se od něj zabíjet. Režisér Luc Besson ale zvítězil, když úzkostné rodiče přesvědčil, aby dceru nechali scénář aspoň přečíst - ta se pro roli nadchla a u rodičů žadonila tak vytrvale, až je přesvědčila. (Divočák)
- Natalie Portman protestovala proti tomu, aby jako Mathilda kouřila. Měla strach, že to bude mít špatný vliv na děti. Souhlasila až poté, co ji Luc Besson vysvětlil, že během filmu její postava s kouřením přestane. (don corleone)
- Při konkurzu na film si Natalie změnila příjmení Herschlag na dívčí jméno své babičky Portman. Málem odešla z castingu s nepořízenou, ale nakonec rozhodl sám režisér Besson a obsadil ji do hlavní role Mathildy. (Roman.Ticka)
Reklama