Režie:
Tim RobbinsScénář:
Tim RobbinsKamera:
Roger DeakinsHudba:
David RobbinsHrají:
Susan Sarandon, Sean Penn, Robert Prosky, Raymond J. Barry, R. Lee Ermey, Celia Weston, Lois Smith, Scott Wilson, Roberta Maxwell, Margo Martindale (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Drama muže odsouzeného na smrt a ženy, která hledá způsob, jak ulehčit poslední dny jeho života. Sestra Helen pracuje jako sociální pracovnice v černošské čtvrti v New Orleansu. Ve vězení se setkává s cynickým a brutálním vrahem Matthewem Ponceletem pár týdnů před jeho popravou. Její úsilí o pomoc člověku v nouzi se postupně mění ve snahu dosáhnout alespoň zmírnění jeho trestu. Mezi Helen a Matthewem se přitom vytváří zvláštní vztah. Zatímco ona těžce hledá cestu jak překonat vlastní pochyby, musí vězeň přiznat svoji vinu... Silné drama vzniklo podle stejnojmenného bestselleru, v němž jeptiška Helen Prejeanová vypráví osobní zážitky při setkáních s vězni z cel smrti. Scénář k filmu napsal scenárista a režisér Tim Robbins (Bob Roberts, The Cradle Will Rock). Hlavní postavu pozoruhodným způsobem ztvárnila Susan Sarandonová (Atlantic City, Čarodějky z Eastwicku, Thelma a Louise, Nebezpečný klient a Soumrak), která byla za svůj výkon v hlavní roli oceněna Oscarem. Vězně čekajícího na poslední den svého života si zahrál Sean Penn (Nejsme žádní andělé, Hra, Tlumočnice, 21 gramů, Milk). Za svůj výkon v Robbinsově snímku byl oceněn Stříbrným medvědem na 46. MFF v Berlíně v roce 1996. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (294)
Jeptiška Helen Prejean zřejmě nikdy nechtěla, aby to došlo až sem. Aby s upřímnou soustrastí a pochopením poslouchala příběhy rodičů zavražděných dětí (spolu se závěrem nejsilnější scény filmu) a aby na druhé straně vnímala pocity muže, který má být za ony kruté mordy zodpovědný. Všestranný Tim Robbins usedl na režisérské křeslo a podle vlastního (a nutno podotknout brilantního) scénáře (předlohou mu byla knihy právě z rukou sestry Helen Prejean) natočil osobitý příběh, který si nebere diváka jako emocionálního rukojmí, nýbrž s ním netradičním způsobem tráví poslední dny, hodiny, minuty muže, odsouzeného na smrt. Robbins ustává i situace, kdy se odsouzený Matthew loučí s rodinou a ve chvílích, kdy nikdo neví, co říct, respektive co by se hodilo říct, udržuje svůj příběh na hranici strhující uvěřitelnosti. Na civilním vyznění dramatu o tom, jak je těžké říci a přijmout pravdu, se pak měrou vrchovatou podílelo zejména herecké duo Sarandon & Penn, opomenout však nelze ani prokreslené vedlejší postavy (rodiče zavražděných teenagerů)!! 80%!! ()
Každý člověk je lepší, než je jeho nejhorší skutek. Opravdu, sestro Prejeanová? Může toto pronést někdo, pro koho všechno bylo jen otázkou práce a nikoliv víry? A čím si to oběti zasloužily, že jim není dopřáno útěchy, pohlazení, morální podpory, rozloučení, či alespoň bezbolestné smrti, zatímco nebohým viníkům ano? Filmařsky precizní, s humánním náhledem, snahou o relativní objektivitu v problematice trestu smrti a náboženským nalháváním si do vlastní kapsy - spása byla na dosah. Když se tak nad tím zamyslím, jediné, co se mi z Dead Man Walking navždy vryje do paměti, je ten stejnojmenný song od Bosse Springsteena ze závěrečných titulků. Jinak účes S.Penna zaslouženě patří mezi TOP 5 nejhorších filmových vlasových kreací (dále Marge Simpson, Pinhead, M.Griffith v Podnikavé dívce a Carreyho kastrol v Dumb & Dumber). Nicky Cage má pochopitelně žebříček svůj.. ()
Tim Robbins si vybral silné, univerzální téma, aby jej následně rozmělnil schizofrenní režií. Vypustil zdlouhavé představování postav, jde rovnou k jádru věci. Jeptišku, jež žije v idylické symbióze s vždy přátelskými černochy, nechává vést sáhodlouhé dialogy s na smrt odsouzeným kriminálníkem. Není jasné, proč se tak rozhodla, proč odmítá vidět jeho temnou tvář, proč mu věří a chce pomáhat. Z principu? Výborná Susan Sarandonová i Penn, který může ale také nemusí být vlkem v rouše beránčím, hrají od srdce, ale odcizenost jejich postav byla maximální. Jako bych oba dva pozoroval skrze mříže. Důslednost v obcházení tradičních scénáristických kliček, stejně tak snaha nehrát na divákovy city, si vybírá daň v podobě vaší lhostejnosti k viděnému. Bylo mi jedno, jestli Matthewa popraví či nikoliv, resp. neměl jsem důvod litovat jeho života. V kontrastu s tím působí jako pěst na oko zakomponování „zaručeně dojemného“ černošského gospelu, silný náboženský podtext a posledních cca deset minut, kdy vyvře na povrch to, čemu se Robbins celou dobu vyhýbal jako čert kříži. Příliš doslovný konec explicitně rekapituluje několikrát naznačené a nedává prostor další diskuzi. Filmařsky vděčné téma trestu smrti nikdy nepřestane vyvolávat silné emoce a hlasité polemiky. Příběhově velice blízký Capote by z tohoto duelu vyšel jako film sevřenější, plynulejší a z interpretačního hlediska odvážnější. 65% Zajímavé komentáře: Faye, castor ()
Tahle banální prostinká srágora snad byla na ty oskary geneticky vyinženýrovaná - něco takhle pompézního a zároveň vystavěného na vakuovaném ideovém prdu se vidí málokdy. Úřadující Calculon Hollywoodu bez potíží zvládne přehrávat i ve smrti a opět dokazuje, že si scénáře vybírá podle procenta scén umožňujících okázalé brečení. ()
"Zabíjení je špatné, ať to dělám já, vy nebo váš stát." Nesouhlasím s trestem smrti, odmítám "oko za oko" a jakékoliv argumenty pro. Přesto na mě tenhle film nezapůsobil tak, jak by měl. Na můj vkus obsahuje trochu moc náboženského podtextu a navíc jsem s Matthewem moc nesoucítila. Takže tenhle film beru jako herecký koncert Seana Penna a Susan Sarandon, který měl ambice rozpoutat velkou diskuzi ohledně trestu smrti, ale z mého pohledu se mu to moc nepovedlo. ()
Galerie (45)
Zajímavosti (21)
- Yvonne Koslovsky-Golan, autorka knihy "Trest smrti v americkej kinematografii: Zločinnosť a odplata v hollywoodskom filme", uviedla, že aj keď sa verejná diskusia o treste smrti na obdobie po uvedení filmu Dead Man Walking zintenzívnila, film neviedol k „skutočnej politickej alebo právnej zmene“, ale podporila ďalšiu akademickú štúdiu o treste smrti. (Arsenal83)
- Film bol kritickým a komerčným úspechom; zarobil 83 miliónov dolárov pri rozpočte 11 miliónov dolárov. (Arsenal83)
- Herečka Susan Sarandon byla v době natáčení partnerkou režiséra Tima Robbinsna. (Duoscop)
Reklama