Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Dvoudílný historický film se věnuje nejdramatičtějšímu období ze života plukovníka Emanuela Moravce - vlastence, který se stal symbolem české kolaborace s nacisty. Emanuel Moravec (1893–1945) byl jednou z nejrozporuplnějších osobností moderních domácích dějin. Pozornost si získal jako přední český politik a voják z povolání, teoretik válečnictví a ceněný publicista. Coby horlivý vlastenec bojoval v československých legiích... První část televizního filmu zastihuje Moravce na sklonku období první republiky, kdy se hlásí k ideálům prezidenta T. G. Masaryka. Patří do nejužšího okruhu kolem prezidenta Beneše. Prosazuje ozbrojený odpor proti nacistickému Německu. Mnichovská dohoda je pro něj takovým zklamáním, že začne otevřeně kritizovat Benešovu vládu. Vinou svých radikálních postojů přijde Moravec o dosavadní silnou ekonomickou pozici. Krach svého životního konceptu nese těžce – a pak se objevuje nabídka spolupráce s německými okupanty... Druhá část vyprávění zastihuje Moravce po krachu jeho životního konceptu, poté, co přijal nabídku spolupráce s německými okupanty. Bývalý horlivý vlastenec se nyní přimyká k novým ideálům. Stává se jedním z nejhorlivějších představitelů české kolaborace s nacistickým okupačním režimem. Hitlerovu politiku a ideologii fašismu propaguje tvořivě a oddaně. Teprve postupně si ve své zaslepenosti uvědomuje, kam ho jeho ambice a touha po moci přivedly... Dvoudílný televizní film vznikl podle námětu a scénáře zkušené autorské dvojice Lucie a Josefa Konášových, režisérem je Biser A. Arichtev. Projekt vznikl v koprodukci České televize (TPS Aleny Müllerové) a společnosti Rolling Media. Producentem je Vítězslav Jandák ml. – syn populárního herce Vítězslava Jandáka, který si ve snímku zahrál menší roli. V hlavní roli se objeví slovenský herec Marián Labuda ml., který i fyzicky odpovídá svému historickému předobrazu – Emanuelu Moravcovi. I další postavy ve filmu si zahráli známí herci: partu hrdinova morálně neústupného přítele z legií se ujal Ondřej Vetchý, roli jeho kamaráda, redaktora Lidových novin, si zahrál Ondřej Malý a hrdinovu manželku hraje R. Poláková, náročnou roli jeho mladičké milenky Jolany autoři svěřili talentované Daně Droppové. V roli prezidenta Beneše exceluje Viktor Preiss, zatímco prezidenta Háchu ztvárnil Milan Kňažko. (Česká televize)

(více)

Recenze (139)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

V přvní řadě je potřeba zmínit otřesnou audiovizuální postprodukci. Obraz je gradeovaný, jako když patnáctiletý puberťák poprvé objevuje Instagram. Ale to je pro mě pochopitelnější - to je prostě nevkus režie (ostatně všechny stylistické volby jsou ve znamení okázalého kýče). Ale ten zvuk? Postsynchrony už tu fakt zní, jako by si náhodní lidi vylosovali náhodné postavy a namluvili je v ponorce 2 kilometry pod vodou. Ruchy na ulici evokují záznam halového fotbalu. Nechápu to. A tohle není nějaká věc názoru - to je tak blízko objektivní realitě, jak jde být. Není otázka, jestli to tak je, ale proč to tak proboha je? Nebo se to dodělávalo kvůli koronakrizi přes Skype? Ty voiceovery znějící jako komentář k přírodovědnému dokumentu jsou pak zlato, ta absurdita technické nekvality je neuvěřitelná. Přitom Češi jsou rozhodně schopní dělat oboje na normální úrovni a já jsem si naprosto jistý, že ten samý tým by musel být schopný udělat normální zvuk. A co do děje... jde o zvláštní kombinaci polopatičnosti a nečitelnosti, kdy o konání všech víme vše, protože nám ho každý opakovaně popisuje, ale přitom mu vůbec nerozumíme, protože postavy postrádají jakýkoliv vnitřek. O Moravcovi nevím z toho dvojfilmu nic. Hlavně že v prvních šedesáti vteřinách stihnou filmaři ukázat kozy - na to jsou v České televizi kvóty. Podobně jako u Monstra je v první řadě smutné, že tak silný námět je zpracován tak strašně špatně. Tohle je skoro větší umění udělat takhle blbě, než by bylo udělat to průměrně. ()

Stíba 

všechny recenze uživatele

Zoufalí lidé dělají zoufalé věci. Ze zapřísáhlého vlastence se tak stává vlastenec ohnutý, který se snaží sám před sebou i před ostatními ospravedlnit to, čeho je strůjcem... Musím říct, že tak silnou kritiku co tady čtu si to podle mě nezaslouží. Vyobrazení doby je tecnicky dobře zvládnuté a neokoukaný Labuda ml. do postavy Emanuela Moravce zapadl skvěle. Příběh jako takový toho o hlavní postavě sice nevypovídá asi tolik kolik bych si přál ale špatné to určitě není a na televizní tvorbu už vůbec ne. Půjdu tad tak trochu proti prouda tu čtvrtou hvězdu dám. ()

Reklama

fabecc1222 

všechny recenze uživatele

Dlouhodobě si lze všimnout, že při obsazování zahraničních herců a při mezinárodních produkcích není ČT schopná vybrat správné dabéry pro namluvení do češtiny. Platí to i zde, kde Labudu dabuje o dvacet let starší Pavel Šrom, který má i typicky velmi odlišný hlas. Krom toho bych toho moc tomuto dvojdílnému zpracování nevytýkal. Televizní rozpočet je pochopitelně vidět, takže se nedočkáme žádných větších scén, ale o to víc se lze soustředit na samotného Moravce v podání výborného Labudy. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Tohle je precizní rozbor rozkladu zneuznaného člověka. Muže se zásadami, který byl ochoten pro svoji vlast zemřít. Muže s přesvědčením, že proti německému zlu je nutno bojovat. Pak přichází první obrovská rána, Moravec přichází nejen o možnost bojovat, ale velmi záhy je i nařčen z podpory Beneše. Stává se nepotřebným, pomalu i bez prostředků. A pak přichází spása v podobě nabídky, která se neodmítá. Nejen, že zabezpečí rodinu, ale také si někdo konečně povšimnul jeho mimořádných rétorických schopností. Čekala jsem jeden z mnoho válečných snímků, dostala jsem studii Moravcových pohnutek. Mám snad jedinou výtku, pokud již bylo nutné Labudu předabovat, nemusel to být zrovna Pavel Šrom, jehož hlas je tak profláknutý. ()

mira007 

všechny recenze uživatele

Arichtev režie - i syrové věci historie zobrazené nažehleně, Konášovi scénář - historie ukázaná optikou mezilidských vztahů ... toliko teoretických obav předem. V Anatomii zrady o kolaborantovi Emanuelovi Moravcovi naštěstí tvůrci ukázali ze sebe to lepší, k čemuž pomohl solidní rozpočet, věrohodná výprava, dobré obsazení a poutavý způsob vyprávění. Po prvním dílu musím napsat o naději, že by to mohl být jeden z nejlepších tv filmu roku dle mého gusta. Přehlédnu ty vsuvky dobových záběrů, které tam vůbec nepasují a nadsadím pět hvězd, protože v dnešním koronapůstu jakékoliv nové tvorby se to zdá jako zjevení a hodně se mi líbí mladej Labuda. Po druhém díle kapku zklamání, že Konášovi přeci jen zvítězili se svou taktikou - na historii čas nebyl, tak se tři roky války přeskočili střihem, zato hnípání se ve vztazích otec a syn bylo času habaděj. Možná, že dramatickou tečkou měl být spíš lynč manželky Moravce, která si věřila, že ji nikdo nepozná ( ono mne celku překvapilo, že Dana Droppová rodící se hvězdička filmů Sviňa a Hodinářův učeň tady měla druhou největší roli ) než to kopání hrobu. Formálně bych měl srazit hodnocení, ale nechám to, ikdyž mi taky vadilo, že Labudu zbytečně předabovali, jednak má parádní hlas a jednak už v češtině i hrál. ()

Galerie (80)

Zajímavosti (26)

  • Marián Labuda měl problém s texty v němčině, učil se jí denně po dobu dvou měsíců, i když věděl, že bude dabován. Chtěl, aby byl přednes perfektní. S výukou mu pomáhal i André Hennicke. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)
  • Ve scénách odehrávajících se před mnichovskými událostmi, během nich nebo při invazi do Československa, mají automobily poznávací značky protektorátního vzoru, které ale byly zavedeny až na podzim 1939. (Martin_L)

Reklama

Reklama