Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný historický film se věnuje nejdramatičtějšímu období ze života plukovníka Emanuela Moravce - vlastence, který se stal symbolem české kolaborace s nacisty. Emanuel Moravec (1893–1945) byl jednou z nejrozporuplnějších osobností moderních domácích dějin. Pozornost si získal jako přední český politik a voják z povolání, teoretik válečnictví a ceněný publicista. Coby horlivý vlastenec bojoval v československých legiích... První část televizního filmu zastihuje Moravce na sklonku období první republiky, kdy se hlásí k ideálům prezidenta T. G. Masaryka. Patří do nejužšího okruhu kolem prezidenta Beneše. Prosazuje ozbrojený odpor proti nacistickému Německu. Mnichovská dohoda je pro něj takovým zklamáním, že začne otevřeně kritizovat Benešovu vládu. Vinou svých radikálních postojů přijde Moravec o dosavadní silnou ekonomickou pozici. Krach svého životního konceptu nese těžce – a pak se objevuje nabídka spolupráce s německými okupanty... Druhá část vyprávění zastihuje Moravce po krachu jeho životního konceptu, poté, co přijal nabídku spolupráce s německými okupanty. Bývalý horlivý vlastenec se nyní přimyká k novým ideálům. Stává se jedním z nejhorlivějších představitelů české kolaborace s nacistickým okupačním režimem. Hitlerovu politiku a ideologii fašismu propaguje tvořivě a oddaně. Teprve postupně si ve své zaslepenosti uvědomuje, kam ho jeho ambice a touha po moci přivedly... Dvoudílný televizní film vznikl podle námětu a scénáře zkušené autorské dvojice Lucie a Josefa Konášových, režisérem je Biser A. Arichtev. Projekt vznikl v koprodukci České televize (TPS Aleny Müllerové) a společnosti Rolling Media. Producentem je Vítězslav Jandák ml. – syn populárního herce Vítězslava Jandáka, který si ve snímku zahrál menší roli. V hlavní roli se objeví slovenský herec Marián Labuda ml., který i fyzicky odpovídá svému historickému předobrazu – Emanuelu Moravcovi. I další postavy ve filmu si zahráli známí herci: partu hrdinova morálně neústupného přítele z legií se ujal Ondřej Vetchý, roli jeho kamaráda, redaktora Lidových novin, si zahrál Ondřej Malý a hrdinovu manželku hraje R. Poláková, náročnou roli jeho mladičké milenky Jolany autoři svěřili talentované Daně Droppové. V roli prezidenta Beneše exceluje Viktor Preiss, zatímco prezidenta Háchu ztvárnil Milan Kňažko. (Česká televize)

(více)

Recenze (138)

Cheeter 

všechny recenze uživatele

Osobně jsem spokojený, byť chyb je tam hodně. A kdo je hledá, tak najde. Mrzelo mě to, že na jedné straně se povedlo dobře chytit podoby některých historických postav, na té druhé to bylo úplně vedlo. Preiss ala Beneš super, jen ho měl někdo předabovat, hlas měl úplně jiný. Kňažko jako Hácha? To vybíral snad někdo slepý. A tak by se nechalo pokračovat. Jinak se mi líbilo, jak byla snaha zachytit jenom určité kapitoly z Moravcova života. Škoda jenom, že více nerozpracovali Kuratorium, to by jistě za to stálo. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

V přvní řadě je potřeba zmínit otřesnou audiovizuální postprodukci. Obraz je gradeovaný, jako když patnáctiletý puberťák poprvé objevuje Instagram. Ale to je pro mě pochopitelnější - to je prostě nevkus režie (ostatně všechny stylistické volby jsou ve znamení okázalého kýče). Ale ten zvuk? Postsynchrony už tu fakt zní, jako by si náhodní lidi vylosovali náhodné postavy a namluvili je v ponorce 2 kilometry pod vodou. Ruchy na ulici evokují záznam halového fotbalu. Nechápu to. A tohle není nějaká věc názoru - to je tak blízko objektivní realitě, jak jde být. Není otázka, jestli to tak je, ale proč to tak proboha je? Nebo se to dodělávalo kvůli koronakrizi přes Skype? Ty voiceovery znějící jako komentář k přírodovědnému dokumentu jsou pak zlato, ta absurdita technické nekvality je neuvěřitelná. Přitom Češi jsou rozhodně schopní dělat oboje na normální úrovni a já jsem si naprosto jistý, že ten samý tým by musel být schopný udělat normální zvuk. A co do děje... jde o zvláštní kombinaci polopatičnosti a nečitelnosti, kdy o konání všech víme vše, protože nám ho každý opakovaně popisuje, ale přitom mu vůbec nerozumíme, protože postavy postrádají jakýkoliv vnitřek. O Moravcovi nevím z toho dvojfilmu nic. Hlavně že v prvních šedesáti vteřinách stihnou filmaři ukázat kozy - na to jsou v České televizi kvóty. Podobně jako u Monstra je v první řadě smutné, že tak silný námět je zpracován tak strašně špatně. Tohle je skoro větší umění udělat takhle blbě, než by bylo udělat to průměrně. ()

Reklama

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Tohle je precizní rozbor rozkladu zneuznaného člověka. Muže se zásadami, který byl ochoten pro svoji vlast zemřít. Muže s přesvědčením, že proti německému zlu je nutno bojovat. Pak přichází první obrovská rána, Moravec přichází nejen o možnost bojovat, ale velmi záhy je i nařčen z podpory Beneše. Stává se nepotřebným, pomalu i bez prostředků. A pak přichází spása v podobě nabídky, která se neodmítá. Nejen, že zabezpečí rodinu, ale také si někdo konečně povšimnul jeho mimořádných rétorických schopností. Čekala jsem jeden z mnoho válečných snímků, dostala jsem studii Moravcových pohnutek. Mám snad jedinou výtku, pokud již bylo nutné Labudu předabovat, nemusel to být zrovna Pavel Šrom, jehož hlas je tak profláknutý. ()

Johnny.ARN 

všechny recenze uživatele

Ja len dúfam, že česká historiografia sa k Moravcovi začne správať inak. Nálepku najväčší zradca si rozhodne nezaslúžil. Krásne je tu vidieť, prečo, kedy a z akých príčin robil, čo robil. Nemyslel to zle, snažil sa chrániť všetkých a mať z toho prospech. Casting špičkový, zahraté ešte lepšie. S atmosférou sa možno ešte dalo pracovať, ale tak to je detail, ktorý nevadil. Na to, že to bol TV film, to bolo hodnotnejšie ako celá česká tvorba dokopy za posledné dva roky. 5 z 5 ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Už po prvním dílu bylo jasné, že nemá cenu koukat na zbytek, ale stejně jsem se jím pronudil. Historický film si říká Anatomie zrady, a přesto jeho hlavní hrdina otočí jako lusknutím prstu beze stopy dramatu po rozhovoru s jednou z fiktivních postav. Kameraman měl za úkol prodat všechnu výpravu a kostýmy, hudba měla tvořit emoce a herci chodit od značky ke značce. Střih většinou fungoval, i když některé montáže byly k smíchu. Dobové záběry se postupem času staly nejzajímavějšími částmi tohoto zbytečného díla. Scénář i režie pod průměrem ČT. Škoda času. ()

Galerie (80)

Zajímavosti (26)

  • Film se natáčel v autentických lokacích na více než 40 místech v Čechách (např. Černínský palác, Nosticův palác, Petschkův palác nebo Lucerna), ale i v Německu (mimo jiné na Rujáně). Některé části Prahy se musely natáčet v Žatci. Praha se totiž od padesátých let výrazně proměnila a pro film byla moc barevná. Scéna na Pražském hradě s prezidentem Dr. Edvardem Benešem, kterého hraje Viktor Preiss, se nakonec natáčela na zámku v Libochovicích. Natáčelo se také ve Vojenském technickém muzeu Lešany, mj. scény s bunkrem ze září 1938. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)
  • Automobil Tatra T87, kterým jezdí Emanuel Moravec (Marián Labuda), má poznávací značku PD-12441. Číselný interval PD-12000 až PD-12999 byl ale vyhrazený pro Elektrické podniky. (Martin_L)
  • Marián Labuda měl problém s texty v němčině, učil se jí denně po dobu dvou měsíců, i když věděl, že bude dabován. Chtěl, aby byl přednes perfektní. S výukou mu pomáhal i André Hennicke. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)

Reklama

Reklama