Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Dvoudílný historický film se věnuje nejdramatičtějšímu období ze života plukovníka Emanuela Moravce - vlastence, který se stal symbolem české kolaborace s nacisty. Emanuel Moravec (1893–1945) byl jednou z nejrozporuplnějších osobností moderních domácích dějin. Pozornost si získal jako přední český politik a voják z povolání, teoretik válečnictví a ceněný publicista. Coby horlivý vlastenec bojoval v československých legiích... První část televizního filmu zastihuje Moravce na sklonku období první republiky, kdy se hlásí k ideálům prezidenta T. G. Masaryka. Patří do nejužšího okruhu kolem prezidenta Beneše. Prosazuje ozbrojený odpor proti nacistickému Německu. Mnichovská dohoda je pro něj takovým zklamáním, že začne otevřeně kritizovat Benešovu vládu. Vinou svých radikálních postojů přijde Moravec o dosavadní silnou ekonomickou pozici. Krach svého životního konceptu nese těžce – a pak se objevuje nabídka spolupráce s německými okupanty... Druhá část vyprávění zastihuje Moravce po krachu jeho životního konceptu, poté, co přijal nabídku spolupráce s německými okupanty. Bývalý horlivý vlastenec se nyní přimyká k novým ideálům. Stává se jedním z nejhorlivějších představitelů české kolaborace s nacistickým okupačním režimem. Hitlerovu politiku a ideologii fašismu propaguje tvořivě a oddaně. Teprve postupně si ve své zaslepenosti uvědomuje, kam ho jeho ambice a touha po moci přivedly... Dvoudílný televizní film vznikl podle námětu a scénáře zkušené autorské dvojice Lucie a Josefa Konášových, režisérem je Biser A. Arichtev. Projekt vznikl v koprodukci České televize (TPS Aleny Müllerové) a společnosti Rolling Media. Producentem je Vítězslav Jandák ml. – syn populárního herce Vítězslava Jandáka, který si ve snímku zahrál menší roli. V hlavní roli se objeví slovenský herec Marián Labuda ml., který i fyzicky odpovídá svému historickému předobrazu – Emanuelu Moravcovi. I další postavy ve filmu si zahráli známí herci: partu hrdinova morálně neústupného přítele z legií se ujal Ondřej Vetchý, roli jeho kamaráda, redaktora Lidových novin, si zahrál Ondřej Malý a hrdinovu manželku hraje R. Poláková, náročnou roli jeho mladičké milenky Jolany autoři svěřili talentované Daně Droppové. V roli prezidenta Beneše exceluje Viktor Preiss, zatímco prezidenta Háchu ztvárnil Milan Kňažko. (Česká televize)

(více)

Recenze (139)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Silné tri hviezdy vymením za štyri, keďže sa tu objavilo stádo odpaďákov, ktorí rozumejú histórii ako hus pivu alebo si toho piva príliš veľa hrkli. O žiadne prepisovanie histórie ani ospravedlňovanie fašizmu sa tu nejedná, ako to napísal užívateľ exclusive, pravdepodobne exkluzívny nedouk s tendenciou vidieť veci len čierno-bielo. Moravcova rola mohla byť samozrejme, rozpracovaná ešte detailnejšie, ale na to sú dokumenty, toto na TV film stačí. Labuda sa zhostil svojej úlohy na výbornú, na druhej strane nepáčila sa mi herecky len jedna osoba - Dana Droppová, ktorej výstupy hraničili s hystériou. ()

ROBOTER 

všechny recenze uživatele

Moc autentické mi to nepřišlo. Když si poslechnete rozhlasové projevy Emanuela Moravce, čiší z něj úplně jiný dojem než z Labudy. Z toho mála, co vím o jeho třetí ženě Jolaně Emmerové (např. z knihy Jiřího Pernese "Až na dno zrady" a několika málo jiných zdrojů), jsem si udělal obrázek, že byla poněkud jiného ražení, nežli sentimentální skoromáma. Byla i udavačkou, ovšem nevím, zdali z donucení gestapa, Moravce, nebo z vlastní iniciativy. Jan Rys-Rozsévač je ve filmu vykreslen jako podlý hajzl. Z knihy "Vlajka" od psychologa Milana Nakonečného mi přišel jako docela lidský člověk, ačkoli to samozřejmě byl zarytý antisemita... ()

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem jen druhý díl, možná že první byl lepší, ale tento, stručně řečeno, stál za starou bačkoru. V kontrastu s tím, o čem dílo vypráví, je to takové odzívané. Slabé dialogy, nijak zásadní převyprávění historických událostí s kulhající chronologií a spoustou časových skoků, herecky nanejvýš průměr. Scénáristy kalibru Daňka, Hubače či Zelenky budeme asi vyhlížet dalších sto let. A co mě deptá u současné české tvorby až příliš často, doslova otřesná zvuková stránka. Slova jakoby hercům neseděla do huby a hlavně hudba je často tak hlasitá, že není pořádně rozumět dialogům. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Chceme-li přežít, musíme se vyrovnat se skutečností a najít si vlastní cestu." Zmapovat osud Emanuela Moravce bylo jistě žádoucí. Nejdůležitější asi bylo ukázat a srozumitelně vysvětlit přerod legionáře a masarykovce v kolaboranta největšího zrna. I po shlédnutí filmu si ovšem kladu otázku, co u Moravce hrálo větší roli. Zda to byla obyčejné obava o vlastní existenci resp. existenci své rodiny (nová žena, malé dítě) nebo zda šlo především o reakci na z jeho pohledu zjevnou nespravedlivost, když byl mnohými ostouzen coby Benešův spojenec, jímž se rozhodně být necítil. V tom prvním díle mi přitom místy přišlo, jako by se autoři snímku snažili alespoň část Moravcovy viny svést právě na prezidenta Beneše. A že měli tendenci Moravce možná až moc polidštit. Na druhou stranu i kdyby Benešova slova o tom, že je třeba přijmout "racionální řešení a přizpůsobit se" či kontext, v jakém měla být vyslovena, nebyly úplně autentické, celý film velmi zdařile ukazuje, v čem vlastně spočívala ona tragika Emanuela Moravce. Nejen, že vyzýval k přizpůsobení celý náš národ, ale sám byl v tomto směru opravdu velmi "důkladný". Tragický osud jeho dětí (zejména pak toho nejmladšího syna Pavlíka) je tak v tomto směru dosti silným mementem. Právě vyobrazení rodinného života Moravce přitom asi patří mezi to nejzajímavější z celého filmu. I když je zřejmé, že do filmu tyto scény dali autoři snímku hlavně proto, aby Moravec nepůsobil jen jako "ubožák bez páteře". Nejsem úplně historik, tak tento nečernobílý pohled na Moravcovu postavu hodnotím v zásadě kladně. K čemu ale určitě výhradu mám, je použití fiktivní postavy německého důstojníka Gretzkiho, který je v některých částech filmu je i poměrně významným hybatelem děje. Dialogy Gretzkeho s Moravcem mi většinou přišly tak trochu zbytečné a někdy i dosti jalové. Všechny ty "oslí můstky" ve scénáři si mohli podle mě jeho autoři odpustit. ()

sofiapetra 

všechny recenze uživatele

První díl byl lepší - možná proto, že tam byl plukovník Emanuel Moravec nejen ještě člověk, ale i obdivuhodný a statečný muž. Manželé Konášovi si ve scénáři dali záležet hlavně na vykreslení vztahů, přes které je - jak známo - každý příběh pochopitelnější a stravitelnější. Druhý díl už ale nebyla anatomie, ale masakrózní jízda bez brzd, ale co by se také po úpisu se ďáblovi dalo čekat jiného, že. Ze vzdělávacích důvodů je určitě dobře, že to vzniklo, o Moravcovi toho kromě faktu, že kolaboroval s nacisty, nikdo asi moc nevěděl. ()

Galerie (80)

Zajímavosti (26)

  • V závěrečných titulcích se dovídáme, že osudy Jurije Moravce (Oskar Hes) po odchodu z ČSSR nejsou známy. Není to však pravda, Jurij Moravec udělal kariéru malíře pod jménem Georg Alexander Morawetz, zemřel roku 1964 ve Francii. (awful)
  • Při odjezdu Moravce z Kolovratského paláce do Černínského paláce při obsazování Prahy, je zde vidět i méně známé vozidlo „Vodník“, obojživelný automobil. (Winster)

Reklama

Reklama