Režie:
George A. RomeroKamera:
George A. RomeroHrají:
Duane Jones, Judith O'Dea, Karl Hardman, Marilyn Eastman, Keith Wayne, Judith Ridley, Kyra Schon, Charles Craig, S. William Hinzman, George Kosana (více)Obsahy(1)
Do kin míří další naprostá klasika jménem Noc oživlých mrtvol. Tenhle film se stal přelomovým a ovlivnil celý další vývoj hororového žánru. Příkladem budiž pojem zombie, jehož celosvětové vnímání se změnilo právě až s Nocí oživlých mrtvol. Do té doby to byl člověk při rituálu Voodoo, pak už nemrtvý dychtící po lidském masu. Příběh sleduje osudy sedmi lidí, kteří najdou útočiště před živými mrtvými na opuštěné farmě. Pak se situace ale zvrtne a přeživší se pustí do sebe vzájemně. Film je i na dnešní dobu hodně syrový a správně nekompromisně děsivý, takže v porovnání s ním vypadají moderní horory trochu pohádkově. (Pannonia Ent.)
(více)Videa (2)
Recenze (458)
Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire? Možná, ale já bych se obešla i bez něj. Horor není můj oblíbený žánr, tohle mi připadalo spíš jako fraška. Hudba, která by měla stupňovat napětí spíš ruší, je příliš hlučná a jednotvárná, chybí momenty ticha, které napětí mnohem víc vygraduje. Asi nejsem nejotrleší divák - nic mě nešokovalo ani nevyděsilo. Ale mi líto, podle mne zbytečně natočený film. ()
Najlepší čierno-biely horor na svete? Mladý Romero ukázal, že ak filmár nadáva na malý rozpočet, je to od veci. Kvalitný režisér z toho urobí plus. Krásna kamera, jedinečná atmosféra, skvelá výprava (pochmúrny cintorín, ponurý dom, depresívny vidiek), bravúrna práca so svetlom/tmou/šerom, v čase premiéry šokujúci scenár (Afroameričan ako titulný hrdina) a pôsobivá výprava sychravých jesenných lesov s množstvom legendárnych scén (úvod na zvečerievajúcom sa cintoríne, mrazivé strieľacie finále). Ale farebný remake sa mi páči ešte viac. Cinematik Piešťany 2007 ()
Základ Zombie hororů, ale nemá cenu tady z toho kvůli tomu dělat něco extra, protože tomu tak neni. Romero to sice udělal hodně realisticky působící, teda převážně co se těch zombáků týče, což bylo zapříčiněný asi spíš rozpočtem, ale tak nějak zapoměl na nějaký hororový prvky a tak to tak nějak uběhne s tu a tam napínavou atmosférou, ale nějakej extra dojem to prostě nezanechá. 3,5 ()
Velká klasika na mě nezapůsobila nijak oslnivým dojmem, ale i tak musím uznat, že své specifické kouzlo to rozhodně má. Především stojí za zmínku stupňující se atmosféra a perfektně zvolené prostředí odlehlého statku, kde pohled na zvyšující se počet lopotných zabijáků nevěstí nic dobrého. Navíc Romero byl vyloženě zrozen pro zombie žánr a umí s ním skvěle pracovat, takže i pomalu se potácející a chabě namaskovaní herci dokáží vyvolat stejný pocit znepokojení, jako moderní sprintující příšery. Co mě ale hrozně dráždilo (kromě příšerného dabingu), bylo naprosto nemožné chování hlavních postav, kdy pouze jedna jediná byla schopná racionálního uvažování, zatímco ostatní jen naříkali nebo zkameněle koukali do stěny. Ale jak jsem se prvních dvacet minut jen nechápavě usmíval, nakonec se z toho opravdu vyklubal velice slušný a napínavý horůrek :) Hodnocení je přesně mezi 3 a 4*. Ke 4* se přikláním hlavně proto, že se jedná o nepopiratelný skok v daném žánru a koneckonců stále i o jeden z jeho nejlepších zástupců... ()
Když už jsme u toho Romera, zásadní jméno v zombie žánru nejspíš nenajdete. Jeho Noc oživlých mrtvol byla totiž v roce 1968 prvním filmem, který zombie vyobrazil jako oživené kanibalistické mrtvoly. Romero se následně žánru zombie filmů věnoval v podstatě po zbytek života, právě jeho debut to ale v roce 1968 celé odstartoval. A kromě zombie dodal i přesah. Paradoxně největším zlem filmu totiž nejsou zombíci. Pomalé tempo, některé momenty dnes působí úsměvně a film (záměrně) vypadá jako braková televizní produkce své doby. Nicméně to má dodnes neskutečné kouzlo. Především jde ovšem o zásadní zombie film. Dokumentární forma, autentické výkony a důkaz významnosti jméno George A. Romero...... ()
Galerie (124)
Photo © Reel Media International
Zajímavosti (121)
- Světová premiéra se uskutečnila ve Fulton Theatre v Pittsburghu ve státě Pennsylvania, a to 1. října 1968. (Chatterer)
- George A. Romero a John A. Russo se snažili přemýšlet o způsobu, jak zničit zombie. Marilyn Eastman žertovala, že by mohli házet koláče do jejich tváří. To bylo inspirací pro koláčovou scénu v pokračování filmu Dawn of Dead (1978). (Chatterer)
- Romero prohlásil, že film byl původně o deset minut delší, ale pod nátlakem distributora ho musel zkrátit. (Chatterer)
Reklama